Schriftelijke vragen : De digitale toegankelijkheid van lesmateriaal voor kinderen met een leesbeperking
Vragen van de leden Westerveld (GroenLinks) en Van Meenen (D66) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de digitale toegankelijkheid van lesmateriaal voor kinderen met een leesbeperking (ingezonden 14 januari 2021).
Vraag 1
Is bekend in hoeverre er voldoende aangepast lesmateriaal in de vorm van digitale
schoolboeken toegankelijk is voor kinderen met een leesbeperking of andere aandoening?
Bent u bekend met signalen vanuit ouders en leraren dat het voornoemde lesmateriaal
onvoldoende beschikbaar is?
Vraag 2
Bij wie ligt volgens u de verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid van digitaal
lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking? Indien u stelt dat de verantwoordelijkheid
primair bij de scholen of de Gemeenschappelijke Educatieve Uitgeverijen (GEU) ligt,
heeft u zicht op de naleving van deze verantwoordelijkheid?
Vraag 3
In welke mate is het volgens u de verantwoordelijkheid van uw departement om op deze
verantwoordelijkheid toe te zien of partijen in het veld hierin (financieel) te faciliteren?
Ziet u noodzaak met uw departement een meer sturende rol te nemen in het beschikbaar
maken van aangepast lesmateriaal voor kinderen met een leesbeperking? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, welke stappen bent u voornemens hierin te nemen?
Vraag 4
Kunt u toelichten welke afspraken er precies zijn gemaakt tussen uw departement, de
scholen en de GEU aangaande het beschikbaar stellen van digitale bestanden van boeken
die geschikt zijn voor gebruik met de speciale software, bijvoorbeeld voor leerlingen
met dyslexie?
Vraag 5
Klopt het dat de mate waarin de GEU dergelijke digitale bestanden daadwerkelijk beschikbaar
stelt zeer beperkt is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe reflecteert u hierop? Bent
u voornemens erop toe te zien dat dergelijke digitale bestanden in grotere mate beschikbaar
worden gesteld door de GEU of anderszins? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Klopt het dat Dedicon inmiddels geen overheidsfinanciering meer ontvangt voor het
digitaliseren en nabewerken van nieuwe schoolboeken ten behoeve van leerlingen met
een leesbeperking? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe reflecteert u hierop, in relatie
tot de motie van de leden Westerveld en Van Meenen hierover?1
Vraag 7
In hoeverre voldoet de vrije markt in het voorzien van voldoende beschikbaar aangepast
lesmateriaal? Kunt u zich voorstellen dat, omdat het aantal kinderen met leesbeperkingen
een relatief kleine groep is, het voor uitgeverijen economisch onaantrekkelijk is
om aangepast lesmateriaal te produceren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, deelt u dan de
mening dat het voorzien in dergelijk aangepast lesmateriaal niet aan de markt overgelaten
kan worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Is het u bekend dat doordat scholen steeds meer nieuwe uitgaven van lesmethodes gaan
gebruiken die niet digitaal beschikbaar zijn steeds meer kinderen voor meer vakken
niet over digitaal bewerkte schoolboeken kunnen beschikken? Is het u bekend dat ouders
wanneer zij de school van hun kind wijzen op hun taak rond het beschikbaar stellen
van digitale bestanden voor kinderen met een leesbeperking zij regelmatig geen gehoor
vinden bij de scholen in kwestie? Wat is uw reflectie hierop?
Vraag 9
Ziet u zich genoodzaakt om additionele stappen te nemen ter uitvoering van de voornoemde
moties van de leden Westerveld en Van Meenen?2 Zo ja, welke stappen zijn dit? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Acht u het opportuun om het recht op ondersteuning in het onderwijs voor personen
met een handicap, zoals een leesbeperking, zoals dat is verankerd in artikel 24 van
het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap3, vast te leggen in de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs?
Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
P.H. van Meenen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.