Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Gerven over het bericht dat oud-medewerkers van het Slotervaartziekenhuis in hun nieuwe functie geen toegang meer hebben tot de dossiers van hun patiënten
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht dat oud-medewerkers van het Slotervaartziekenhuis in hun nieuwe functie geen toegang meer hebben tot de dossiers van hun patiënten. (ingezonden 13 november 2020).
Antwoord van Minister Van Ark (Medische Zorg) (ontvangen 6 januari 2021). Zie ook
            Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1033.
         
Vraag 1
            
Wat is uw reactie op het onderhands meegestuurde bericht dat oud-medewerkers van het
               failliete Slotervaartziekenhuis, die inmiddels op een andere plek weer aan het werk
               zijn, niet meer bij hun eigen (elektronische) dossiers kunnen?1
Antwoord 1
            
Op grond van de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst geldt voor medische dossiers
               een wettelijke bewaartermijn van twintig jaar. Gedurende deze periode moeten patiënten
               hun dossiers kunnen opvragen, inzien en verzoeken tot vernietiging kunnen indienen.
               De medische dossiers van patiënten die onder behandeling waren bij MC Slotervaart
               ten tijde van het faillissement en waarvan de behandeling is vervolgd bij een ander
               ziekenhuis, zijn destijds overgedragen aan de nieuwe behandelaar, voor zover relevant
               voor de voortzetting van de behandeling. Daarnaast waren er dossiers van patiënten
               die eerder bij MC Slotervaart onder behandeling waren, maar van wie de behandeling
               ten tijde van het faillissement al was beëindigd. Na het faillissement hebben de curatoren
               van MC Slotervaart ervoor gezorgd dat patiënten of hun (nieuwe) zorgverleners toegang
               konden krijgen tot deze dossiers. Dit was een tijdelijke voorziening, waarbij tegelijkertijd
               gewerkt is aan een duurzame oplossing voor het bewaren en beheren van deze dossiers.
               UMC Utrecht is bereid gevonden om per 20 april 2020 de bewaar- en beheerplicht van
               de dossiers over te nemen. Sinds die datum kunnen zorgverleners (in het kader van
               de behandeling en met toestemming van de patiënt) medische gegevens opvragen bij het
               MC Slotervaart-loket van het UMC Utrecht, zoals zij dat ook gewend zijn bij andere
               ziekenhuizen.
            
Zorgverleners zijn langs verschillende wegen geïnformeerd over de overdracht van de
               medische dossiers van MC Slotervaart aan UMC Utrecht. Er is regelmatig gecommuniceerd
               met de functionarissen gegevensbescherming van de omliggende ziekenhuizen over de
               vormgeving van de definitieve oplossing en het komen te vervallen van de tijdelijke
               voorziening. Hierover is ook via diverse andere media gecommuniceerd, waaronder een
               e-mail (via de NVZ) aan alle Nederlandse ziekenhuizen, met het nadrukkelijke verzoek
               deze informatie te delen met de zorgprofessionals binnen hun organisatie, een publicatie
               in Medisch Contact, communicatie via de websites van MC Slotervaart en UMC
            
Utrecht, een nieuwsbrief van de Federatie Medisch Specialisten en een persbericht.
               Ook uw Kamer is geïnformeerd door mijn ambtsvoorganger, per brief van 9 maart 2020.2
Vraag 2
            
Is het waar dat patiënten in eerste instantie een brief van de curator ontvingen,
               waarmee zij rechtstreeks bij hun oude hulpverlener konden terugkomen en dus geen nieuwe
               verwijzing van de huisarts hoefden te hebben? Zo ja, zou het dan niet logisch zijn
               als die oud-hulpverlener toegang heeft tot de dossiers van betreffende patiënten?
            
Antwoord 2
            
In december 2018 zijn alle patiënten van MC Slotervaart per brief geïnformeerd bij
               welke zorginstelling de voorheen door MC Slotervaart verleende zorg kon worden voortgezet.
               In totaal zijn ongeveer 73.000 brieven verzonden. Afgesproken is dat deze brief door
               de zorgverzekeraars en de zorginstellingen zou worden beschouwd als verwijsbrief;
               dit was ook als zodanig in de brief vermeld. Hulpverleners hebben toegang tot medische
               dossiers via het MC Slotervaartloket van UMC Utrecht, zie ook mijn antwoord op vraag
               1.
            
Vraag 3
            
Is het waar dat oud-medewerkers in eerste instantie een inlogmogelijkheid ontvingen
               voor het oude Elektronisch Patiëntendossier (EPD) van Slotervaart en zij dus de zorg
               konden voortzetten, maar dat deze inlogmogelijkheid in april van dit jaar is gestopt
               toen het beheer van het Slotervaart EPD overging naar het Universitair Medisch Centrum
               Utrecht (UMCU)? Zo ja, wat is de reden voor het stopzetten hiervan?
            
Antwoord 3
            
Dat is correct. Zie ook mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 4
            
Vindt u het wenselijk dat deze professionals bij het UMCU de eigen statusvoering en
               documenten kunnen opvragen maar vervolgens een bestand van soms wel 500 pagina’s krijgen
               met daarin alle gegevens van een patiënt, aangezien het UMCU geen onderscheid kan
               maken?
            
Antwoord 4
            
UMC Utrecht heeft mij desgevraagd laten weten dit onderscheid wel degelijk te maken,
               en de aanvraagformulieren hier ook op te hebben ingericht. UMC Utrecht geeft aan slechts
               dat gedeelte van het medisch dossier uit te leveren dat ziet op het specialisme dat
               de zorgverlener aanvraagt voor de periode die in dat kader relevant is. Alleen in
               het uitzonderlijke geval dat er door of namens de zorgverlener wordt gevraagd om het
               uitleveren van alle medische gegevens van de patiënt en de toestemming van de patiënt
               hier ook bij aansluit, wordt het gehele dossier uitgeleverd.
            
Het is mogelijk dat de zorgverlener uiteindelijk minder gegevens nodig blijkt te hebben
               dan uitgeleverd, dat is ter beoordeling aan de zorgverlener. Mocht een zorgverlener
               echter structureel (veel) te veel gegevens ontvangen, dan kan deze hierover het beste
               overleggen met UMC Utrecht.
            
Vraag 5
            
Vindt u het begrijpelijk dat de professionals er daarom voor kiezen contact op te
               nemen met een huisarts om de laatste brieven op te vragen die de professionals zelf
               aan hen geschreven hebben? Zo ja, vindt u dit een wenselijke gang van zaken? Zo nee,
               ziet u hiervoor een oplossing, zoals bijvoorbeeld het kunnen behouden van de inloggegevens
               van het Slotervaartdossier?
            
Antwoord 5
            
Zoals ik ook in het antwoord op vraag 4 heb aangegeven, heeft UMC Utrecht mij laten
               weten slechts dat gedeelte van het medisch dossier uit te leveren dat ziet op het
               specialisme dat de zorgverlener aanvraagt voor de periode die in dat kader relevant
               is. UMC Utrecht geeft bovendien aan dat de laatste brieven die zorgverleners aan de
               huisarts hebben geschreven eveneens bij UMC Utrecht kunnen worden opgevraagd, al dan
               niet in combinatie met het genoemde gedeelte van het medische dossier.
            
Het behouden van de inloggegevens van dossiers bij MC Slotervaart is geen mogelijkheid,
               aangezien deze dossiers zijn overgedragen aan UMC Utrecht.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.