Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Schonere diesel tanken kan sinds kort ook in Roden’
Vragen van de leden Ziengs en Lodders (beiden VVD) aan de staatssecretarissen van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het bericht «Schonere diesel tanken kan sinds kort ook in Roden» (ingezonden 7 december 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Schonere diesel tanken kan sinds kort ook in Roden»?1
Vraag 2
Klopt het dat HVO100 een type brandstof is die dezelfde kenmerken heeft als diesel,
maar die geproduceerd is op basis van met waterstof behandelde restproducten zoals
plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten en daarmee 100% circulair is?
Klopt het dat dit een vorm van duurzame brandstof is die gebruikt kan worden in dieselmotoren
die daarvoor niet hoeven te worden aangepast? Zo nee, kunt u een toelichting geven?
Vraag 3
Klopt het dat het gebruik van HVO100, vergeleken met het gebruik van reguliere diesel,
zorgt voor een reductie van CO2-uitstoot van 89%? In welke mate bent u op de hoogte van de voordelen van HVO100 ten
opzichte van normale diesel en welke mogelijkheden ziet u voor het toepassen van HVO100
in relatie tot het streven naar minder uitstoot? Welke acties heeft u in gang gezet
om deze duurzamere vorm van brandstof voor dieselmotoren te stimuleren en onder de
aandacht te brengen? Indien dit niet het geval is, kunt u aangeven waarom dit niet
gebeurt?
Vraag 4
Kunt u een overzicht geven van de accijns en belasting op de verschillende brandstoffen
(dus de verschillende fossiele brandstoffen, gas, blauwe diesel, HVO100, elektriciteit
en waterstof) en de ontwikkeling van deze accijns en belastingen over de afgelopen
vijf jaar per jaar? Kunt u daarbij over dezelfde jaren een prijsontwikkeling geven
van de prijs per liter of eenheid aan de pomp?
Vraag 5
Klopt het dat HVO100 aan de pomp circa 30% duurder is dan reguliere diesel? Deelt
u de mening dat deze schone vorm van brandstof voor dieselmotoren gestimuleerd zou
moeten worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Kent u de voorbeelden van bedrijven die hun wagenpark of beroepsmatig geëxploiteerde
vaartuigen hebben omgeschakeld op het gebruik van HVO100 om bij te dragen aan de circulaire
economie? Wat vindt u van deze voorbeelden? Deelt u de mening dat het voor deze ondernemingen
frustrerend is dat zij niet beloond worden voor hun bijdrage aan de klimaatdoelstellingen
maar juist meer betalen, zowel aan de pomp als aan wegenbelasting? Wat gaat u doen
om dit te verbeteren?
Vraag 7
Welke stimuleringsmaatregelen zouden er genomen kunnen worden om het aantal pomplocaties
met HVO100 flink te verhogen, aangezien HVO100 nog maar beperkt beschikbaar is?
Vraag 8
Zijn er in de wet- en regelgeving beperkingen die de omzetting van de in oorsprong
restproducten zoals plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten frustreren?
Zo ja, welke zijn dat, welke beperkingen levert dit op in de omzetting en welke middelen
ziet u om deze beperkingen weg te nemen?
Vraag 9
Welke logistieke uitdagingen moeten overwonnen worden om grootschalige productie en
distributie van HVO100 mogelijk te maken?
Vraag 10
Kent u naast HVO100 nog andere innovatieve of circulaire brandstoffen die mogelijk
op grote schaal zouden kunnen bijdragen aan het verlagen van CO2-uitstoot? Zo ja, welke en waar staat de ontwikkeling van deze innovatieve brandstoffen?
Vraag 11
Kunt u bovenstaande vragen één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.