Schriftelijke vragen : De poging van Twente Airport om zonder vergunning zeer zware vliegtuigen te laten vertrekken
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Infrastructuur en Waterstaat over de poging van Twente Airport om zonder vergunning zeer zware vliegtuigen te laten vertrekken. (ingezonden 26 november 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Twente Airport vindt in veldleeuwerik bondgenoot voor grote vliegtuigen»
en het feitenrelaas opgesteld door Technology Base?1
2
Vraag 2
Klopt het dat Twente Airport een ontheffing heeft gekregen voor het vertrek van de
zeer zware toestellen van Lufthansa, geldig tot juni 2021? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 3
Kunt u toelichten waarom deze ontheffing is verleend?
Vraag 4
Kunt u uitsluiten dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op enig moment
het dreigement van «een rechtszaak waarin alle kosten op de inspectie zouden worden
verhaald» heeft laten meewegen bij de totstandkoming van deze ontheffing? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, waar blijkt dat uit?3
Vraag 5
Wat wordt er bedoeld met de opmerking dat de ILT zo lang mogelijk is meegegaan «met
wat goed is voor het businessplan van de luchthaven»?4
Vraag 6
Erkent u dat het uitgangspunt om «zo lang mogelijk mee te gaan met het businessplan
van de luchthaven» op gespannen kan staan met het verdedigen van publieke belangen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Is er in dit geval naar uw mening te lang meegedacht met het businessplan van de luchthaven?
Zo nee, waar blijkt dat uit?
Vraag 8
Erkent u dat de veldleeuwerik – en bij uitbreiding de natuur in het algemeen – gebaat
is bij een zo laag mogelijk aantal vliegtuigbewegingen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Erkent u dat de veldleeuwerik – en bij uitbreiding de natuur in het algemeen – niet
gebaat is bij vliegtuigbewegingen met zeer zware vliegtuigen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt u de mening dat het voltrekt ongepast is dat Twente Airport de bescherming van
de natuur aangrijpt om diezelfde natuur nog meer schade te berokkenen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 11
Deelt u de mening dat het voltrekt onwenselijk is dat Twente Airport in het conflict
met de ILT naar allerlei argumenten heeft gezocht om niet te hoeven voldoen aan de
vergunningseisen voor zeer zware vliegtuigen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Kunt u uitsluiten dat Twente Airport alsnog blijvend toestemming krijgt voor het laten
opstijgen van zeer zware vliegtuigen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Hoe gaat u voorkomen dat Twente Airport deze list – waarbij de ILT voor voldongen
feiten werd geplaatst – nogmaals zal herhalen?
Vraag 14
Onderschrijft u de stelling van de ILT-woordvoerder dat Twente Airport op haar overkomt
als «iemand die een vinger krijgt en de hele hand pakt»? Zo nee, waarom niet?5
Vraag 15
Wat vindt u van deze stellingen van de ILT-woordvoerder over de handelwijze van Twente
Airport: «Wat kun je nog meer verzinnen om niet te hoeven voldoen aan de regels?»
en dat «Twente Airport keer op keer de grenzen van wat mag opzoekt en er soms overheen
gaat»?6
Vraag 16
Erkent u dat er sprake is van een patroon waarbij luchthavens consequent de randen
van de regelgeving opzoeken en overschrijden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Hoe gaat u een einde maken aan het gesol van luchthavens met maatschappelijke belangen
zoals het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier?
Vraag 18
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.