Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ellemeet, Smeulders en Buitenweg over Coronatestlijn
Vragen van de leden Ellemeet, Smeulders en Buitenweg (allen GroenLinks) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Justitie en Veiligheid over Coronatestlijn (ingezonden 17 september 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 17 november 2020). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 353.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Medewerkers coronatestlijn kunnen bij persoonsgegevens,
ook als dat niet mag»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u ook dat mensen die de coronatestlijn bellen, zeker moeten kunnen weten dat
hun gegevens zorgvuldig worden behandeld?
Antwoord 2
Uiteraard moeten mensen zeker kunnen weten dat er zorgvuldig met hun persoonsgegevens
wordt omgegaan. Om die reden is er een privacyverklaring opgesteld, zodat mensen weten
wat er met hun persoonsgegevens wordt gedaan. Daarnaast is in het proces altijd rekening
gehouden hoe met deze persoonsgegevens zorgvuldig moet worden omgegaan, conform de
vereisten van de AVG.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat persoonlijke gegevens van iedereen die een coronatest laat uitvoeren,
toegankelijk zijn voor honderden medewerkers van de coronatestlijn? Klopt het dat
dit in strijd is met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), omdat medewerkers
alleen gegevens zouden mogen zien die nodig zijn voor het uitvoeren van hun taak?
Antwoord 3
Zie antwoord vraag 4 en 5.
Vraag 4
Is er een manier waarop de privacy van betrokkenen beter gewaarborgd kan worden? Hoe
kan de infrastructuur steviger en veiliger gemaakt worden om misbruik te voorkomen?
Antwoord 4
Navraag bij de GGD-GHOR levert de volgende informatie op: Om hun werkzaamheden zorgvuldig
en effectief te kunnen uitvoeren hebben callcenter- medewerkers toegang nodig tot
de persoonsgegevens van de mensen die bellen. Deze gegevens zijn onder andere nodig
om afspraken in te plannen en testuitslagen te melden. Daarnaast moet een callcentermedewerker
bijvoorbeeld, voordat hij of zij een uitslag doorbelt, in een dossier kunnen controleren
of de uitslag inderdaad negatief is. Dit wordt gedaan vanuit zorgvuldigheid. Het komt
soms namelijk voor dat een laboratorium een uitslag corrigeert. Een dergelijke check
voordat wordt gebeld is dus cruciaal. Omdat niet kan worden voorspeld wie er een bepaalde
dag belt voor het maken van een afspraak, moeten alle callcentermedewerkers bij alle
dossiers kunnen.
Zorgvuldigheid is bij het omgaan met persoonsgegevens uiteraard van groot belang.
De privacy van de betrokkenen is dan ook goed gewaarborgd en er zijn de nodige checks
& balances ingeregeld in de werkprocessen. Zo is er bijvoorbeeld een scherpe controle
op de logging. Door zorgvuldig te loggen wordt nauwlettend bijgehouden welke dossiers
door wie worden ingezien.
Daarnaast tekenen alle medewerkers voor ze aan de slag gaan een geheimhoudingsverklaring.
Medewerkers die hun geheimhouding schenden door zonder reden dossiers in te kijken
kunnen daardoor worden opgespoord. Het is goed dat de GGD hier scherp op is en medewerkers
hier op wijst, overtredingen opspoort en daar ook consequenties aan verbindt.
Vraag 5
Wat vindt u ervan dat er gegevens worden gedeeld in whatsapp-groepen? Waarom gebeurt
dit? Vindt u ook dat medewerkers van de coronatestlijn beter getraind zouden moeten
worden om met (medische) gegevens om te kunnen gaan? Zo ja, gaat u dit faciliteren?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Na navraag bij de GGD-GHOR begrijp ik dat de callcentermedewerkers uitvoerig worden
gewezen op de privacy-verplichtingen. Ze tekenen een geheimhoudingsverklaring voordat
ze aan de slag gaan en de training volgen. Hierin staat ook informatie over het gebruik
van Sociale Media. Tijdens het on-boardingsprogramma en in de training wordt hierover
gesproken. Daar wordt benadrukt dat het maken van afbeeldingen van schermen en het
delen hiervan niet is toegestaan. Op verschillende manieren worden medewerkers voorzien
van de benodigde informatie en mogelijkheden om vragen te stellen. Iedere medewerker
heeft een supervisor waar hij/zij met vragen of knelpunten terecht kan. Ook beschikken
de medewerkers over een kennisbank die wekelijks wordt geüpdatet. Daarnaast is er
een community-omgeving waar medewerkers digitaal op kunnen inloggen om elkaar vragen
te kunnen stellen. Verder zijn er dagstarts opgezet waarbij o.a. updates van werkprocessen
worden besproken in teamverband. Als blijkt dat er regels worden overtreden, worden
er maatregelen genomen.
Vraag 6
Waarom verwijst u voor een reactie naar de GGD, terwijl uw ministerie zelf de coronatestlijn
heeft uitbesteed aan callcenterbedrijf Teleperformance?
Antwoord 6
Het Ministerie van VWS heeft GGD GHOR Nederland de opdracht gegeven een callcenter
op te zetten. Daarvoor is door hen gekeken wie de beste partij was om dit te leveren,
GGD GHOR Nederland is hiermee de opdrachtgever aan Teleperformance. Ik hecht eraan
om te vermelden dat de GGD’en zelf verantwoordelijk zijn en dat GGD-GHOR een samenwerkingsverband
is om dergelijke zaken vanuit de verantwoordelijkheid van de GGD’en gezamenlijk te
regelen.
Vraag 7
Vindt u ook dat de medewerkers achter de coronatestlijn belangrijk werk doen en dat
zij daarbij ook goed moeten worden ondersteund? Klopt het dat gewerkte uren niet altijd
worden uitbetaald? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 7
Ja ik deel uw mening dat zij belangrijk werk doen. Inmiddels zijn de processen voor
de controle op de uren en het disputenproces aangescherpt en er is een bezwaarcommissie
ingesteld. De medewerkers worden ondersteund door middel van training, door een Supervisor,
via Webinars en via diverse digitale kanalen (kennisbanken en vraagbaak).
Vraag 8
Welke afspraken zijn er met Teleperformance gemaakt over de arbeidsvoorwaarden en
arbeidsomstandigheden van de medewerkers van de coronatestlijn? Bent u bereid naar
aanleiding van deze signalen opnieuw met Teleperformance in gesprek te gaan? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 8
Het kabinet hecht belang aan een goede naleving van de wet- en regelgeving met betrekking
tot arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden. Iedere werkgever in Nederland dient zich
hier aan te houden. Dit geldt dus ook voor Teleperformance. Het is niet aan mij om
met individuele bedrijven over de in hun onderneming geldende arbeidsvoorwaarden in
gesprek te gaan. Het maken van afspraken over arbeidsvoorwaarden is een zaak van werkgevers
en werknemers. De naleving van die afspraken is in eerste instantie de verantwoordelijkheid
van de sociale partners. Indien sprake is van een algemeen verbindend verklaarde cao
en sociale partners vermoeden dat die niet wordt nageleefd, kunnen zij wel op grond
van artikel 10 van de wet AVV bij de Inspectie SZW een verzoek indienen om hier onderzoek
naar te doen.
Ook wat betreft de arbeidsomstandigheden zijn de werkgever en werknemer gezamenlijk
verantwoordelijk. Indien er sprake is van onveilige en ongezonde arbeidsomstandigheden,
kan dit worden gemeld bij Inspectie SZW.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.