Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden inzake vervanging capaciteit tactisch luchttransport
27 830 Materieelprojecten
Nr. 323 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 4 december 2020
De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris
van Defensie over de brief van 12 oktober 2020 inzake vervanging capaciteit tactisch
luchttransport (Kamerstuk 27 830, nr. 317).
De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 17 november 2020. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Aukje de Vries
De adjunct-griffier van de commissie, Mittendorff
1
Kijkt u ook naar de mogelijkheid om het nieuwe strategisch luchttransport in een internationale
poule te gebruiken, zoals dat nu bij de MRTT gebeurt?
2
Zijn er in het bijzonder mogelijkheden om deel te nemen aan de poule die Duitsland
op dit moment opricht om een deel van zijn Airbus A400 transporttoestellen te delen,
teneinde (een deel van) de Nederlandse behoefte aan luchttransport te vervullen?
Een internationale poule, zoals bij de MRTT, wordt niet nagestreefd, omdat er een
behoefte aan gegarandeerd tactisch luchttransport voor Nederland bestaat. In het geval
van een internationale poule kan het voorkomen dat meerdere landen een behoefte aan
eenzelfde vliegtuig hebben. Prioritering bepaalt dan welk land de capaciteit ter beschikking
krijgt. Gegarandeerd tactisch luchttransport kan nodig zijn voor operaties die Nederland
als soevereine staat moet uitvoeren of voor noodhulp. Om zo efficiënt mogelijk gebruik
te maken van tactisch luchttransport vliegtuigen, worden de te verwerven toestellen
wel aan het European Air Transport Command aangeboden, zoals nu ook het geval is.
3
Kunt u een grove schatting geven van de kosten van een instandhoudingsprogramma ten
opzichte van het vervangen van de C-130's?
Het uitvoeren van de instandhoudingsprogramma’s levert naar verwachting niet de gewenste
inzetbaarheid op en is financieel minder doelmatig. Een grove schatting van de kosten
van de instandhoudingsprogramma’s is rond € 100 miljoen, waarbij de vervanging alsnog
na enkele jaren moet worden uitgevoerd. Over het exacte budget ten behoeve van de
vervanging van tactisch transportcapaciteit wordt uw Kamer medio 2021 met de B-brief
geïnformeerd middels een separate commercieel vertrouwelijke bijlage.
4
Hoeveel nieuwe vliegtuigen verwacht u te willen aanschaffen?
10
Wat zijn de kosten van de nieuwe simulatoren?
13
Welke vliegtuigen zijn opties om te kopen voor de ondersteuning en configuratie van
het European Air Transport Command? Welke bedrijven en landen zijn hierbij betrokken?
Defensie heeft de behoefte aan een vloot tactisch luchttransport die ten minste 2.400
uur per jaar kan genereren. Het aantal vliegtuigen, het type inclusief de configuratie,
simulatoren en de kosten hiervan, zijn afhankelijk van het uiteindelijk gekozen type.
Deze keuze maakt onderdeel uit van de B- en de D-fase van dit project, waarover uw
Kamer wordt geïnformeerd met de respectievelijke B- en de D-brief.
5
Is overwogen om alleen de oudste twee C-130 vliegtuigen te vervangen? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, wat zou dit betekenen voor het kostenplaatje?
Dat is niet aan de orde. Daar voor alle vliegtuigen geldt dat zij het (economische)
einde van de levensduur bereikt hebben.
6
Hoe ver blijft de huidige Nederlandse vloot voor tactisch luchttransport achter op
de Defensiebehoefte?
De behoefte van ten minste 2.400 uur bestaat uit een behoefte aan trainingsuren voor
de gereedstelling plus ondersteuning van gegarandeerd strategisch luchttransport.
Met dit aantal uren wordt die behoefte aan tactisch luchttransporturen voor Defensie
vervuld. De huidige Nederlandse vloot is de afgelopen jaren niet in staat geweest,
om de behoefte van ten minste 2.400 uur waar te maken en de inzetbaarheid van de huidige
vloot daalt naar verwachting verder vanwege de ouderdom en de unieke configuratie
van deze vliegtuigen. Voor operationele vertrouwelijke informatie van de huidige vloot,
verwijs ik graag naar de vertrouwelijke bijlage bij de Inzetbaarheidsrapportage eerste
helft 2020 (Kamerstuk 34 919, nr. 69).
7
Welke gevaarlijke stoffen kan het tactisch luchttransport vervoeren? Met welke redenen
zouden ze dat doen?
Defensie hanteert waar mogelijk de civiele regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen door de lucht. Er is een categorie gevaarlijke stoffen, waar bepaalde type
munitie onder valt, die niet binnen deze civiele regelgeving vervoerd mag worden.
Defensie hanteert voor het vervoer van deze categorie de militaire luchtvaarteisen
en heeft derhalve eigen toestellen nodig.
8
In welke militaire missies of recent afgeronde missies, los van de humanitaire missies,
is tactisch luchttransport ingezet? Op welke manier?
De Nederlandse C-130»s zijn in de afgelopen jaren veelvuldig ingezet bij missies in
Afghanistan, Irak en Mali. Zoals op 23 september aan uw Kamer gemeld, wordt onderzocht
of militair transport binnenkort wederom ingezet kan worden in Mali (Kamerstuk 29 521, nr. 414). Daarnaast zijn de toestellen afgelopen jaar ingezet om COVID-patiënten terug naar
Nederland te halen.
9
Welke communicatie en informatiegestuurde capaciteiten ontbreken bij de huidige vloot?
Met de huidige vloot is het niet mogelijk om in een aantal gewenste beveiligde operationele
netwerken te opereren en werken datalinksystemen onvoldoende om informatie gestuurd
optreden mogelijk te maken.
11
Wat betekent het streven naar het gebruik van minimaal 15% biobrandstof?
Het streven naar het gebruik van minimaal 15% biobrandstof gaat in op de mengverhouding
die de toekomstige vliegtuigen minimaal moeten kunnen gebruiken. Hiermee draagt Defensie
bij aan een meer duurzame luchtvaart.
12
Is er voldoende biobrandstof aanwezig voor Defensie? Wordt er op Europees niveau ook
samengewerkt om biobrandstof te verkrijgen dan wel te produceren?
De (voorziene) voorraad en beschikbaarheid van biobrandstof is onder andere afhankelijk
van de beschikbaarheid van grondstoffen en de ontwikkelingen in de civiele luchtvaart.
Binnen Europa zijn diverse bedrijven die initiatieven ontplooien om biobrandstof te
gaan produceren en ter beschikking te stellen. Deze initiatieven zullen naar verwachting
ruim voor de invoer van de vervanging van het tactisch luchttransport in bedrijf zijn.
14
Zijn er naast biobrandstof nog andere manieren waarop het tactisch luchttransport
met de energiedoelstellingen en duurzaamheid bezig is?
Zoals de gehele luchtvaartsector is ook de luchtmacht bezig met het behalen van haar
duurzaamheidsdoelstellingen. Als Defensie haken we zo veel als mogelijk aan bij de
nationale en de internationale initiatieven en kijken we waar we kunnen bijdragen.
Daarnaast wordt o.a. gestreefd naar het maximaliseren van het gebruik van simulatoren
in opleidingen en trainingen, wordt er op de huidige C-130 geëxperimenteerd met zogenaamde
aerodynamische aanpassingen en bij de aanschaf wordt het brandstofverbruik meegenomen
in het afwegingskader.
15
Is de verwachte levensduur van nieuwe vliegtuigen langer dan van de huidige vloot?
Voor de vervanging van de huidige vliegtuigen, op basis van de 2.400 uur per jaar,
wordt uitgegaan van een levensduur van 30 jaar.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
A. (Aukje) de Vries, voorzitter van de vaste commissie voor Defensie -
Mede ondertekenaar
F.H. Mittendorff, adjunct-griffier