Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Raan en Laçin over de toekomst van Groningen Airport Eelde
Vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de toekomst van Groningen Airport Eelde (ingezonden 23 oktober 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
9 november 2020).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de sterk negatieve vervoersontwikkeling van Groningen Airport
Eelde die al voor de coronacrisis in heeft gezet?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u op de hoogte van de financiële positie waarin Groningen Airport Eelde verkeert
en het feit dat de luchthaven moet sluiten als er geen extra financiële injectie komt?
Antwoord 2
Ja, ik ben op de hoogte van de financiële positie van Groningen Airport Eelde.
Vraag 3
Heeft u kennisgenomen van het stuk «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport
Eelde» waarin de directie erop aandringt dat het Rijk zes à acht miljoen euro per
jaar bijdraagt aan de instandhouding van de luchthaven?1
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4 en 5
Hoe staat u tegenover een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de
luchthaven?
Past een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven binnen
uw luchtvaartbeleid?
Antwoord 4 en 5
Het kabinet ziet luchthavens als zelfstandige ondernemingen die zelf verantwoordelijk
zijn voor de bekostiging van hun activiteiten. Structurele rijksbijdragen passen niet
binnen het luchtvaartbeleid. Overigens is er door Groningen Airport Eelde geen formeel
verzoek ingediend voor een financiële bijdrage.
Vraag 6 en 7
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
hoe rijmt u dit dan met de ontwerpLuchtvaartnota 2020–2050 waarin op bladzijde 77
staat dat u onder andere Groningen Airport Eelde ziet als zelfstandige onderneming
en daarom geen financiële bijdrages levert?2
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
stelt u dan vergelijkbare steun beschikbaar voor de andere luchthavens van nationale
betekenis?
Antwoord 6 en 7
Zoals aangegeven in het antwoord op de vragen 4 en 5 is er geen sprake van enige toezegging
tot het leveren van een structurele rijksbijdrage.
Vraag 8
Bent u van plan om Groningen Airport Eelde op een andere manier te ondersteunen, als
u niet bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar?
Antwoord 8
De toekomstscenario’s in het document «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport
Eelde» zijn opgesteld in opdracht van de aandeelhouders. Dit zijn de provincies Groningen,
Drenthe, de gemeenten Assen en Tynaarlo en Stichting FB Oranjewoud. Het is nu primair
aan hen om een besluit te nemen over de toekomst van Eelde als luchthaven. Vervolgens
wil ik met hen bezien of en zo ja in hoeverre ik de gewenste ontwikkelrichting kan
faciliteren en ondersteunen.
Vraag 9
Kunt u schriftelijk aan de noordelijke bestuursorganen laten weten of u wel of niet
bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven?
Antwoord 9
Zoals eerder aangegeven, heb ik geen formeel verzoek voor een rijksbijdrage ontvangen.
Ik zie dus geen aanleiding om een brief te sturen. Bovendien heb ik recent in overleg
met de gedeputeerden van de provincies Groningen en Drenthe mijn standpunt reeds kenbaar
gemaakt.
Vraag 10 t/m 12
Klopt het dat «sluiten, of afschalen naar een zogenaamd «groen veld» (zonder luchtverkeersleiding
voor alleen klein verkeer), alleen kan na toestemming van de Staat», zoals de directie
op bladzijde 8 in de «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport Eelde» schrijft?
Als er toestemming van de staat nodig is, bent u dan bereid die toestemming te geven?
En wat is de daarbij te volgen procedure?
Als er geen toestemming van de staat nodig is, kunt u dan aangeven wat de procedure
is met betrekking tot het intrekken van het luchthavenbesluit en het schrappen van
Eelde uit artikel 8.1 Wet Luchtvaart?
Antwoord 10 t/m 12
Allereerst is er geen sprake van een voornemen tot sluiting of afschaling van de luchthaven.
Wel kan ik u informeren over de procedure die hiervoor in een dergelijke situatie
van toepassing is.
Toestemming van de staat is niet noodzakelijk, maar sluiting en afschaling vergt wel
aanpassing van bestaande wet- en regelgeving. Groningen Airport Eelde is in artikel
5 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening door de Minister van IenW aangewezen
als gecontroleerde luchthaven. Wanneer de luchtverkeersleiding in verband met sluiting
of afschaling niet langer noodzakelijk wordt geacht, is een wijziging van de hiervoor
genoemde ministeriële regeling op meerdere punten noodzakelijk. Deze wijziging geschiedt
overeenkomstig de gebruikelijke procedure voor luchtruim- en luchtverkeersprocedures-wijzigingen
in ministeriële regelingen.
Daarnaast is de luchthaven gecertificeerd door middel van het Europese veiligheidscertificaat
voor luchthavens. Wanneer sprake is van sluiten of afschalen dient het veiligheidscertificaat
overeenkomstig het nieuwe gebruik te worden aangepast of te worden ingetrokken. Aanpassing
van het certificaat geschiedt op aanvraag van de exploitant van de luchthaven. Het
besluit tot intrekking kan worden genomen wanneer de luchthaven niet langer voldoet
aan de eisen die aan het certificaat worden gesteld.
Voor GAE is nog geen luchthavenbesluit vastgesteld. GAE opereert op dit moment onder
de Omzettingsregeling luchthaven Eelde. Intrekking van deze omzettingsregeling dient
te geschieden bij ministeriële regeling volgens de gebruikelijke procedures. Voor
het schrappen van de luchthaven Eelde als luchthaven van nationale betekenis, als
bedoeld in artikel 8.1, derde lid, van de Wet luchtvaart is het noodzakelijk de Wet
luchtvaart te wijzigen.
Dit dient te geschieden overeenkomstig de gebruikelijke wetgevingsprocedure.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.