Schriftelijke vragen : Het bericht 'Onderwijsminister Slob: Pluryn in de fout bij overdragen leerlingen Hoenderloo College'
Vragen van de leden Westerveld (GroenLinks) en Kwint (SP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Onderwijsminister Slob: Pluryn in de fout bij overdragen leerlingen Hoenderloo College» (ingezonden 9 november 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Onderwijsminister Slob: Pluryn in de fout bij overdragen
leerlingen Hoenderloo College»?1
Vraag 2
Hoe is het mogelijk dat op 10 augustus 2020 in de voortgangsbrief aan de Kamer namens
Pluryn wordt aangegeven dat voor «alle locaties waar jongeren naartoe verhuizen voorzien
is in onderwijs» en nu blijkt dat een aantal kinderen nog niet op een school was ingeschreven?2
Vraag 3
Waarom wordt de Kamer hier pas in november over geïnformeerd, terwijl de Inspectie
van het Onderwijs wekelijks een update kreeg van de overdracht van de jongeren?3 Hoe rijmt u dit met de aangenomen motie-Westerveld c.s. die vraagt de Kamer in het
reces door middel van een tweewekelijkse brief op de hoogte te houden van de sluiting
van de Hoenderloo Groep?4 Waarom is de Kamer niet in augustus geïnformeerd over het ontbreken van een passende
onderwijsplek voor deze leerlingen?
Vraag 4
Wanneer wist u dat het niet zou lukken om voor alle jongeren een passende onderwijsplek
te regelen? Wat heeft u gedaan om Pluryn te houden aan de gedane belofte?
Vraag 5
Wat zijn de gevolgen wanneer een bestuur zich niet houdt aan de wet en de principes
van verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie, zoals die in zowel de
Code Goed Bestuur in het primair onderwijs als in de Code Goed Onderwijsbestuur voortgezet
onderwijs zijn opgenomen?
Vraag 6
Welke mogelijkheden heeft de Inspectie van het Onderwijs om in te grijpen wanneer
bestuurlijke codes en de wet worden overtreden?
Vraag 7
Wat gebeurt er wanneer onvoldoende voortgang wordt geboekt in de herstelopdracht?
Welke mogelijkheden heeft de Inspectie van het Onderwijs dan?
Vraag 8
Is er inmiddels wel een passende onderwijsplek voor alle jongeren die voorheen op
het Hoenderloo College les kregen? Wat is de definitie van passend? Zijn alle ouders
nu tevreden en van mening dat hun kind een passende onderwijsplek heeft?
Vraag 9
Bij hoeveel jongeren is er sprake geweest van een onderbroken schoolloopbaan? Hoe
lang hebben zij geen onderwijs kunnen volgen? Welke gevolgen heeft dit op zowel het
welzijn als de schoolloopbaan van de jongeren?
Vraag 10
Is er nazorg geweest? Zo ja, door wie? Hoe gaat het nu met deze jongeren?
Vraag 11
Hoe houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op zowel de kwaliteit van het onderwijs
als het welzijn van de jongeren? Wanneer is het volgende inspectiebezoek? Bent u bereid
om de Kamer op de hoogte te stellen van de resultaten?
Vraag 12
Waarom heeft u niet, conform de motie-Kwint c.s. over de speciale functie van het
huidige Hoenderloo college in de vorm van een school voor speciaal onderwijs behouden,
gezorgd dat dat deze specifieke functie van de school behouden blijft? Op basis waarvan
bent u tot de conclusie gekomen dat het Hoenderloo College kan verdwijnen?5
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
J.P. Kwint, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.