Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Van Gerven ter vervanging van nr. 13 over een volledig verbod op alcoholreclame
35 337 Wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet
Nr. 19 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN GERVEN TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 13
Ontvangen 5 november 2020
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel V wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt een aanhef ingevoegd, luidende:
De Mediawet 2008 wordt als volgt gewijzigd:
2. Onder de aanhef wordt de aanduiding «A» geplaatst en vervalt «van de Mediawet 2008».
3. Er worden vijf onderdelen toegevoegd, luidende:
B
In artikel 2.94, tweede lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».
C
In artikel 3.7, tweede lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».
D
In artikel 3.16, tweede lid, onderdeel a, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».
E
In artikel 3.19b, derde lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».
F
In artikel 3.29d wordt «3.7, tweede lid, aanhef en onderdeel a,» vervangen door «3.7, tweede lid,» en vervalt «met uitzondering van de artikelen 3.16, tweede lid, aanhef en onderdeel a, en 3.19b, derde lid, onderdeel b».
Toelichting
De indiener wil met dit amendement regelen dat er een volledig verbod op alcoholreclame
gaat gelden op televisie en radio. Volgens de indiener heeft deze reclame, door de
blootstelling, een negatieve invloed op het drinkgedrag van jongeren. In het belang
van de volksgezondheid wordt het, gedurende de hele dag, verboden om op radio en televisie
alcoholreclame uit te zenden.
Vanwege het reclameverbod dat thans geldt tussen 06.00 uur en 21.00 uur is het niet
toegestaan sponsorvermeldingen die betrekking hebben op alcoholhoudende dranken tussen
06.00 uur en 21.00 uur in een wervende context te plaatsen. Daarnaast is productplaatsing
thans niet toegestaan voor alcoholhoudende dranken gedurende het genoemde tijdstip.
Dit voorkomt dat het alcoholreclameverbod wordt omzeild.
Aangezien indiener van mening is dat sponsorvermeldingen en productplaatsing kunnen
leiden tot (sluik)reclame en drankbevorderend kunnen zijn, regelt het amendement eveneens
dat het niet toestaan van sponsorvermeldingen die betrekking hebben op alcoholhoudende
dranken in een niet neutrale context te plaatsen niet alleen te beperken tot het tijdvak
van 06.00 uur en 21.00 uur, maar gedurende de gehele dag niet is toegestaan. Dit geldt
ook voor productplaatsing voor alcoholhoudende dranken.
Van Gerven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.P.J. van Gerven, Tweede Kamerlid