Schriftelijke vragen : De toekomst van Groningen Airport Eelde.
Vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de toekomst van Groningen Airport Eelde (ingezonden 23 oktober 2020).
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van de sterk negatieve vervoersontwikkeling van Groningen Airport
               Eelde die al voor de coronacrisis in heeft gezet?
            
Vraag 2
            
Bent u op de hoogte van de financiële positie waarin Groningen Airport Eelde verkeert
               en het feit dat de luchthaven moet sluiten als er geen extra financiële injectie komt?
            
Vraag 3
            
Heeft u kennisgenomen van het stuk «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport
               Eelde» waarin de directie erop aandringt dat het Rijk zes à acht miljoen euro per
               jaar bijdraagt aan de instandhouding van de luchthaven?1
Vraag 4
            
Hoe staat u tegenover een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de
               luchthaven?
            
Vraag 5
            
Past een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven binnen
               uw luchtvaartbeleid?
            
Vraag 6
            
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
               hoe rijmt u dit dan met de ontwerpLuchtvaartnota 2020–2050 waarin op bladzijde 77
               staat dat u onder andere Groningen Airport Eelde ziet als zelfstandige onderneming
               en daarom geen financiële bijdrages levert?2
Vraag 7
            
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
               stelt u dan vergelijkbare steun beschikbaar voor de andere luchthavens van nationale
               betekenis?
            
Vraag 8
            
Bent u van plan om Groningen Airport Eelde op een andere manier te ondersteunen, als
               u niet bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar?
            
Vraag 9
            
Kunt u schriftelijk aan de noordelijke bestuursorganen laten weten of u wel of niet
               bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven?
            
Vraag 10
            
Klopt het dat «sluiten, of afschalen naar een zogenaamd «groen veld» (zonder luchtverkeersleiding
               voor alleen klein verkeer), alleen kan na toestemming van de Staat», zoals de directie
               op bladzijde 8 in de «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport Eelde» schrijft?
            
Vraag 11
            
Als er toestemming van de staat nodig is, bent u dan bereid die toestemming te geven?
               En wat is de daarbij te volgen procedure?
            
Vraag 12
            
Als er geen toestemming van de staat nodig is, kunt u dan aangeven wat de procedure
               is met betrekking tot het intrekken van het luchthavenbesluit en het schrappen van
               Eelde uit artikel 8.1 Wet Luchtvaart?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
C. Laçin, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.