Schriftelijke vragen : De toekomst van Groningen Airport Eelde.
Vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de toekomst van Groningen Airport Eelde (ingezonden 23 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de sterk negatieve vervoersontwikkeling van Groningen Airport
Eelde die al voor de coronacrisis in heeft gezet?
Vraag 2
Bent u op de hoogte van de financiële positie waarin Groningen Airport Eelde verkeert
en het feit dat de luchthaven moet sluiten als er geen extra financiële injectie komt?
Vraag 3
Heeft u kennisgenomen van het stuk «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport
Eelde» waarin de directie erop aandringt dat het Rijk zes à acht miljoen euro per
jaar bijdraagt aan de instandhouding van de luchthaven?1
Vraag 4
Hoe staat u tegenover een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de
luchthaven?
Vraag 5
Past een rijksbijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven binnen
uw luchtvaartbeleid?
Vraag 6
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
hoe rijmt u dit dan met de ontwerpLuchtvaartnota 2020–2050 waarin op bladzijde 77
staat dat u onder andere Groningen Airport Eelde ziet als zelfstandige onderneming
en daarom geen financiële bijdrages levert?2
Vraag 7
Als u bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven,
stelt u dan vergelijkbare steun beschikbaar voor de andere luchthavens van nationale
betekenis?
Vraag 8
Bent u van plan om Groningen Airport Eelde op een andere manier te ondersteunen, als
u niet bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar?
Vraag 9
Kunt u schriftelijk aan de noordelijke bestuursorganen laten weten of u wel of niet
bereid bent tot een bijdrage van zes à acht miljoen euro per jaar aan de luchthaven?
Vraag 10
Klopt het dat «sluiten, of afschalen naar een zogenaamd «groen veld» (zonder luchtverkeersleiding
voor alleen klein verkeer), alleen kan na toestemming van de Staat», zoals de directie
op bladzijde 8 in de «Visie, strategie en toekomst Groningen Airport Eelde» schrijft?
Vraag 11
Als er toestemming van de staat nodig is, bent u dan bereid die toestemming te geven?
En wat is de daarbij te volgen procedure?
Vraag 12
Als er geen toestemming van de staat nodig is, kunt u dan aangeven wat de procedure
is met betrekking tot het intrekken van het luchthavenbesluit en het schrappen van
Eelde uit artikel 8.1 Wet Luchtvaart?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.