Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht 'Kwart van alle auto-ongelukken gebeurt tijdens de eerste drie minuten'
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Kwart van alle auto-ongelukken gebeurt tijdens de eerste drie minuten» (ingezonden 23 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
15 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek van deze provider dat een groot deel van alle auto-ongelukken
gebeurt tijdens de eerste drie minuten en zelfs 40% tijdens de eerste zes minuten
van een rit?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het aannemelijk dat het vlak na het wegrijden mis gaat? Wat zouden de redenen of
oorzaken kunnen zijn? Is het zinvol om mensen hierop te wijzen om zo het bewustzijn
te vergroten?
Antwoord 2
Uit onderzoek van een Nederlandse verzekeraar bleek al eerder dat de meeste auto-ongelukken
aan het begin en einde van de reis gebeuren, waarbij afleiding als grootste oorzaak
werd genoemd.2 60% bleek na vertrek nog bezig te zijn met de gordel om te doen en 20% met het instellen
van de navigatie. Om mensen erop te wijzen niet onveilig met apparatuur onderweg bezig
te zijn, zet ik in op de MONO-campagne.3
Vraag 3
Zijn soortgelijke onderzoeken ook in ons land gedaan? Zijn er verzekeraars die informatie
over individueel rijgedrag gebruiken, bijvoorbeeld door een rittenregistratie met
een blackbox, om daarmee het risico en de hoogte van de verzekeringspremie te bepalen?
Zou uitbreiding van deze vorm van verzekeren kunnen bijdragen aan een evenwichtiger
verkeersgedrag?
Antwoord 3
Zie antwoord op vraag 2. Verder zijn er verschillende verzekeraars die een autoverzekering
aanbieden waarbij het rijgedrag van invloed is op de premie. Het bieden van inzicht
in het rijgedrag en het belonen van goed rijgedrag heeft een positief effect op het
rijgedrag. Daarmee is het aannemelijk dat uitbreiding van deze vorm van verzekeren
bij kan dragen aan veiliger verkeersgedrag.
Vraag 4
Welke data van verzekeraars zouden te gebruiken zijn om de verkeersveiligheid verder
te vergroten? Welke initiatieven lopen er en kunnen deze data nu vrij gedeeld worden
tussen verzekeraars en overheden?
Antwoord 4
Data die meer inzicht kunnen bieden in rijgedrag en verkeersongevallen kunnen bruikbaar
zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo werkt het Verbond van Verzekeraars
bijvoorbeeld aan de doorontwikkeling van MobielSchadeMelden voor een betrouwbare gegevensuitwisseling
over schades bij verkeersongevallen en aanrijdingen. In de Taskforce Verkeersveiligheidsdata
wordt gekeken naar de mogelijkheden om ook andere beschikbare data van verzekeraars,
bijvoorbeeld over rijgedrag, te benutten voor verkeersveiligheid.
Vraag 5
Hoe kan het gebruik van de mobiele telefoon, indien het gebruik daarvan tijdens een
rit een belangrijke oorzaak voor ongelukken vormt, verder teruggedrongen worden? Welke
maatregelen vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid sluiten hierbij aan?
Antwoord 5
Het is uit het beperkte Oostenrijkse onderzoek niet duidelijk wat de exacte oorzaak
is van de ongelukken. Dat laat onverlet dat ik het van groot belang vind om afleiding
onderweg door apparatuur tegen te gaan. Afleiding in het verkeer is ook een belangrijk
thema binnen het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Daarom zet ik – zoals vermeld
in antwoord 2 – in op de MONO-campagne waarbij de essentie is dat een bestuurder Ongestoord
Onderweg is: «bescherm jezelf tegen afleidende berichten en als je weet dat iemand
onderweg is wacht dan met jouw bericht of telefoontje». Daarnaast worden werkgevers
via MONO-zakelijk gestimuleerd om hun bedrijfsvoering meer MONO te maken en zich aan
te sluiten bij de MONO-community. Tim Coronel is daarbij de ambassadeur en helpt bij
het werven van bedrijven. Tot slot wil ik ook de MONO-uitgangspunten meegeven aan
producenten van in-car systemen zodat de bediening ervan minimale aandacht vergt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.