Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar of ouder
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de APK-vrijstelling voor voertuigen ouder dan 50 jaar (ingezonden 18 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            8 oktober 2020).
         
Vraag 1
            
Is al bekend per welke datum de Algemene Periodieke Keuring (APK) zal vervallen voor
               auto's ouder dan 50 jaar, daar eind mei 2020 ook de Eerste Kamer de wetswijziging
               hiertoe heeft aangenomen? Hoe en wanneer wordt dit gecommuniceerd?1
Antwoord 1
            
De APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar of ouder wordt geregeld door middel
               van een wijziging van het Besluit voertuigen. Deze wijziging is onderdeel van een
               breder besluit in verband met de nadere uitwerking van de Wet van 20 mei 2020 tot
               wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van richtlijn
               2014/45/EU alsmede ter invoering van een registratie- en kentekenplicht voor landbouw-
               en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens
               die uitsluitend bestemd zijn om daardoor te worden voortbewogen en het niet meer toelaten
               tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid2.
            
Het ontwerp van dit besluit is op 23 april 2020 aan uw Kamer aangeboden voor de verplichte
               voorhangprocedure3. Deze procedure liep tot 26 mei 2020. Het besluit is vervolgens aan de Raad van State
               aangeboden voor advies. Dit advies wordt momenteel verwerkt in het ontwerpbesluit.
               De publicatie van het besluit is voorzien voor eind oktober, met als beoogde inwerkingtredingsdatum
               1 januari 2021. Zodra het besluit is gepubliceerd, zal de Dienst Wegverkeer (RDW)
               de betreffende voertuigeigenaren informeren over de wijziging. Verder zal mijn ministerie
               samen met de RDW de introductie van de vrijstelling proactief uitdragen via de vakpers
               en andere media.
            
Vraag 2
            
Herkent u de aantallen, die de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
               (Fehac) heeft vastgesteld, namelijk circa 53.000 auto’s met een registratie van vóór
               1960? Klopt het dus dat er meer dan 100.000 bij komen die niet meer gekeurd hoeven
               te worden?
            
Antwoord 2
            
Uit data uit het kentekenregister van de RDW blijkt dat op 1 januari 2021 circa 68.000
               voertuigen worden vrijgesteld van de APK-plicht omdat zij 50 jaar of ouder zijn. Zij
               ontvangen dan een zogenaamde APK-vrijstellingsbrief van de RDW. Naar verwachting worden
               er vervolgens jaarlijks tussen de 10.000 en 15.000 voertuigen vrijgesteld van de APK-plicht,
               omdat zij de leeftijd van 50 jaar bereiken.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat met deze aanpassing van data een fout in het verleden wordt rechtgezet?
Antwoord 3
            
Nee. De invoering van de Richtlijn 2014/45/EU is de aanleiding geweest om de bestaande
               regelgeving te herzien. In de nu nog geldende regelgeving zijn alleen voertuigen van
               vóór 1 januari 1960 uitgesloten van de APK. Dat heeft tot gevolg dat in de loop der
               tijd geen nieuwe voertuigen onder de uitzondering konden vallen. Door in de voorgenomen
               wijziging een termijn te noemen, groeit de groep voertuigen van 50 jaar of ouder vanzelf,
               hetgeen bijdraagt aan vermindering van de administratieve lasten voor de voertuigeigenaren.
            
Vraag 4
            
Klopt het dat het Dienst Wegverkeer (RDW) nog steeds wacht op instructies om dit ook
               als zodanig te kunnen implementeren? Hoe kan dit?
            
Antwoord 4
            
Nee. Zoals ook was beschreven in de toelichting bij het hierboven genoemde ontwerpbesluit,
               is de uitvoerbaarheid van de APK-vrijstelling door de RDW getoetst. Na het aflopen
               van de voorhangprocedure aan beide Kamers der Staten-Generaal op 26 mei 2020, heeft
               de RDW op 18 juni 2020 de opdracht ontvangen om van start te gaan met de implementatie
               van de wijziging in de systemen van de RDW. De aanpassing van de systemen en processen
               binnen de RDW is momenteel in uitvoering en dit project is naar verwachting tijdig
               gereed voor de beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2021.
            
Vraag 5
            
Bent u bekend met het feit dat daardoor mensen met een voertuig uit de jaren «60 nog
               steeds worden aangeschreven voor een verplichte APK-keuring?
            
Antwoord 5
            
Ja, er geldt op dit moment immers nog een APK-plicht voor die voertuigen. De eigenaren
               van voertuigen die per 1 januari 2021 vrijgesteld worden, zullen geen APK-herinneringsbrief
               meer ontvangen.
            
Vraag 6
            
Herkent u het beeld dat deze voertuigen gemiddeld goed onderhouden zijn en dat er
               jaarlijks weinig kilometers mee gereden worden?
            
Antwoord 6
            
Ja. Het algemene beeld is inderdaad dat deze voertuigen goed onderhouden worden omdat
               ze meestal in bezit zijn van liefhebbers die de voertuigen met veel toewijding onderhouden.
               Tevens wordt er over het algemeen weinig gereden met voertuigen ouder dan 50 jaar
               en is het gebruik vaak seizoensgebonden.
            
Vraag 7
            
Is er eigenlijk wel voldoende (specialistische) kennis in huis om deze voertuigen,
               die deel uitmaken van mobiel erfgoed, te beoordelen?
            
Antwoord 7
            
Ja. Alle APK-keurmeesters worden tweejaarlijks getoetst op hun kennis over de APK.
               De keurmeesters moeten de toets halen om bevoegd te worden of te blijven om de APK
               uit te voeren. Deze toetsen omvatten het gehele APK gebied, dus ook de oudere voertuigen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.