Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ziengs en Veldman over het bericht 'Grote ov-campagne moet reiziger weer in de trein en bus krijgen'
Vragen van de leden Ziengs en Veldman (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Grote ov-campagne moet reiziger weer in de trein en bus krijgen» (ingezonden 18 september 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat),
mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 7 oktober
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Grote ov-campagne moet reiziger weer in de trein en
bus krijgen»?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
In de periode tussen de door uw Kamer gestelde vragen en de beantwoording hebben zich
een aantal belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. Zoals u wellicht al hebt vernomen
is de gehele campagne op 25 september door de sector tijdelijk stilgelegd2. Met de oplopende besmettingsaantallen is door de sectorpartijen geconstateerd dat
een oproep tot reizen (in welke vorm dan ook) nu niet gepast is. Ook is uw Kamer op
28 september geïnformeerd3 over nieuwe landelijke maatregelen die nodig zijn om de verspreiding van het virus
te voorkomen. Onderdeel hiervan is ook een oproep aan mensen om de reisbewegingen
zoveel mogelijk te beperken.
Vraag 2
Bent u op de hoogte van de doelstelling van de genoemde campagne om te komen tot een
bezettingsgraad van 80% in het openbaar vervoer?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met de doelstelling. Deze doelstelling was overigens niet een bezettingsgraad
van 80% van de OV-voertuigen, maar om 80% van het aantal reizigers te vervoeren dat
vóór corona met het OV reisden.
Vraag 3, 4, 5
Hebt u hierover in contact gestaan met de partijen achter de campagne? Zo ja, wat
was de afweging om de campagne van start te laten gaan?
Hoe kijkt u aan tegen deze campagne? Bent u van mening dat het verstandig is momenteel
op te roepen tot meer reizen?
Bent u van mening dat deze campagne botst met maatregelen om verspreiding van het
coronavirus te voorkomen? Botst deze campagne niet met de dringende oproep van de
overheid om zoveel mogelijk vanuit huis te werken?
Antwoord 3, 4, 5
De campagne «Het ov is ok» is opgezet door de openbaar vervoerbedrijven. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud,
maar ik heb hierover wel met hen in contact gestaan. De campagne van de sector bestaat
uit twee lagen. De eerste laag laat zien dat het verantwoord is om te reizen met het
OV. De tweede laag bestaat uit de voorlichtende boodschap. Het Ministerie van IenW
draagt financieel bij aan de tweede, informatieve laag om reizigers er op te wijzen
hoe verantwoord reizen mogelijk is en welke regels gelden voor het gebruik maken van
het OV.
Sinds juli jl. is het gebruik van het openbaar vervoer weer toegestaan. Reizen in
het OV kan als het verantwoord gebeurt, o.a. door drukte te mijden en alleen zitplaatsen
en aangewezen staanplaatsen te gebruiken. Randvoorwaarde is verder dat reizigers zich
aan de regels houden, zoals het dragen van een niet-medisch mondkapje. De campagne
riep mensen niet op méér te gaan reizen, maar om bij reizen die zij moeten of willen
maken weer vaker voor het OV te kiezen. De campagne past binnen de maatregelen die
zijn getroffen om verantwoord te reizen. U heeft in de Kamerbrief van 28 september4 jl. kunnen lezen dat Nederlanders worden opgeroepen om de reisbewegingen zoveel mogelijk
te beperken, waaronder dus ook met het OV.
Vraag 6
In hoeverre wordt gemonitord wat de campagne doet met het aantal mensen dat thuiswerkt
en de naleving van de coronamaatregelen?
Antwoord 6
De OV-bedrijven monitoren het aantal reizigers per dag en communiceren over de naleving
van de coronamaatregelen. Ook houden de OV-bedrijven onder andere door de BOA’s toezicht
op de naleving. OV-bedrijven hebben geen aparte monitor om bij te houden hoeveel mensen
thuis werken.
Daarnaast wordt periodiek in kaart gebracht in welke mate er wordt thuisgewerkt. De
uitkomsten hiervan geven inzicht in de mate waarin gehoor wordt gegeven aan de oproep
zoveel mogelijk thuis te werken. Het effect van een individuele campagne, zoals de
OV-campagne, kan hier niet uit geïsoleerd worden.
Vraag 7, 8
In hoeverre is nagedacht wat een bezettingsgraad van 80 procent betekent voor het
aantal mensen en verplaatsingen op stations? In hoeverre is op stations de 1,5 meter
nog te waarborgen als de bezettingsgraad in het openbaar vervoer daadwerkelijk 80%
wordt?
In hoeverre wordt er nagedacht over aanvullende maatregelen in het openbaar vervoer
en op stations als de bezettingsgraad daadwerkelijk 80% is?
Antwoord 7, 8
In het OV en perrons is het niet altijd mogelijk 1,5 m afstand te behouden, daarom
heeft het kabinet in juni besloten dat het dragen van een niet-medisch mondkapje in
het OV verplicht is. Ook wordt dingend geadviseerd het mondkapje te dragen op perrons
en in stations.
Het faciliteren van 80% van het aantal reizigers van voor de corona-periode (niet:
bezettingsgraad) is mogelijk als reizigers en vervoerbedrijven zich houden aan de
gemaakte afspraken. Met name spreiding van de reizigers over de rustige tijden (en
niet iedereen in de spits) is hierbij essentieel. Indien reizigers met een niet-medisch
mondkapje en voldoende verspreid over de dag reizen, en zich houden aan de hygiënemaatregelen,
zijn geen aanvullende maatregelen noodzakelijk. Verder voorziet het OV-protocol «Verantwoord
blijven reizen in het openbaar vervoer» reeds in de afspraken en maatregelen bij drukte.
Op dit moment is hier slechts incidenteel sprake van. Zoals aangegeven is de campagne
stilgelegd en met de oproep van 28 september om de reisbewegingen te beperken is de
80% niet meer reëel en wenselijk.
Vraag 9
Bent u van mening dat in de campagne voldoende stil wordt gestaan bij de veiligheid
van de reizigers?
Antwoord 9
Uitgangspunt voor de vervoerbedrijven is altijd, en ook bij deze campagne, verantwoord
en veilig reizen voor reizigers en medewerkers. Binnen de campagne was dan ook een
groot deel van de communicatie-inzet gericht op het informeren van reizigers hoe verantwoord
met het ov te reizen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.