Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de van de leden Kröger, Lacin, van Raan, Gijs van Dijk van Brenk over reizigers die vanuit Nederland met het vliegtuig naar gebieden vertrekken waarvoor een oranje reisadvies geldt
Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Lacin (SP), Van Raan (PvdD), Gijs van Dijk (PvdA), Van Brenk (50+) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over reizigers die vanuit Nederland met het vliegtuig naar gebieden vertrekken waarvoor een oranje reisadvies geldt (ingezonden 11 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Minister van Buitenlandse Zaken (ontvangen 23 september 2020).
Vraag 1
Hoeveel reizigers vertrekken er vanuit Nederland per week per vliegtuig naar gebieden
waarvoor een oranje reisadvies geldt?
Antwoord 1
In de week van 14 tot en met 20 september zijn 86.571 passagiers van Schiphol vertrokken
naar gebieden waarvoor een oranje reisadvies geldt. De meerderheid hiervan, 46.643
reizigers, zijn transferpassagiers geweest. Dit betekent dat 39.928 passagiers van
Schiphol zijn vertrokken naar gebieden waarvoor een oranje reisadvies geldt.
Noodzakelijke reizen zijn mogelijk met alle verschillende vervoersmodaliteiten. Het
is onbekend hoeveel reizigers met andere modaliteiten naar gebieden waarvoor een oranje
reisadvies geldt afreizen. Het aantal passagiers is voor alle vervoersmodaliteiten
lager dan in dezelfde periode vorig jaar het geval was. Ter illustratie: vanaf Schiphol
zijn de afgelopen week circa 80% minder passagiers afgehandeld dan in dezelfde week
vorig jaar.
Vraag 2
Is bekend welk deel hiervan niet-noodzakelijke reizen, zoals vakantiereizen, zijn?
Zo ja hoeveel?
Antwoord 2
Voor geen enkele vervoersmodaliteit is zicht op het percentage reizigers dat voor
een vakantie afreist naar een risicogebied. Op grond van de privacyregelgeving registreren
vervoersbedrijven niet de intentie dan wel het doel van de reis van de reiziger. Dit
geldt voor luchtvaartmaatschappijen evenzo als voor vervoerders per spoor, water of
weg. Passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van nationale voorschriften
van het land waar men naar toe afreist en vanwaar men vertrekt.
Vraag 3
Bent u het eens dat het aantal niet-noodzakelijke reizigers naar oranje gebieden teruggedrongen
moet worden?
Antwoord 3
Een oranje reisadvies voor een land of een gebied betekent dat niet-noodzakelijke
reizen, waaronder toeristische reizen, naar dat land of gebied worden afgeraden. Een
land kan om twee Covid-19 gerelateerde redenen de kleurcode oranje krijgen: omdat
er gezondheidsrisico’s zijn in het land of omdat het betreffende land inreisbeperkingen
of maatregelen oplegt aan Nederlanders die willen inreizen. Het is de verantwoordelijkheid
van de reiziger zelf om de afweging te maken of een reis noodzakelijk is of niet.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken ondersteunt via verschillende instrumenten,
waaronder het reisadvies, communicatie via de NederlandWereldWijd-website, het 24/7
ContactCenter en de BZ-reisapp, de Nederlandse burger om hierin een weloverwogen keuze
te maken.
Vraag 4
Bent u het eens dat het effect van het dringende advies, om alleen noodzakelijke reizen
te ondernemen naar oranje gebieden, ondermijnd wordt door vliegreizen tegen dumpprijzen
aan te bieden? Zo ja, welke mogelijkheden heeft u om het aanbieden en/of promoten
van vakantiereizen naar oranje gebieden te ontmoedigen?
Antwoord 4
Ja, ik ben het er mee eens dat dumpprijzen naar risico gebieden niet bijdragen aan
het effect om alleen noodzakelijke reizen te ondernemen naar oranje gebieden. Daarom
heb ik, mede n.a.v. de motie Van Esch (Kamerstuk 25 295 Nr. 495), een brief gestuurd naar de ANVR, de VvKR1 de BARIN2 en de vier Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Daarin heb ik de organisaties gewezen
op de belangrijke rol die zij vervullen om de verspreiding van het coronavirus te
voorkomen en heb ik hen opgeroepen om op de websites duidelijk naar de reisadviezen
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te verwijzen en reizen naar risicogebieden
niet aan te prijzen.
Luchtvaartmaatschappijen zijn in beginsel vrij in het bepalen van ticketprijzen. Zij
zijn daarbij wel gebonden aan de regels van het EU mededingingsrecht. Als luchtvaartmaatschappijen
handelen in strijd met het EU mededingingsrecht, kan de Europese Commissie in zo’n
geval handhavend optreden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.