Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Schonis, De Groot en Verhoeven over verlengen certificaten voor de bruine vloot
Vragen van de leden Schonis, De Groot en Verhoeven (allen D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over verlengen certificaten voor de bruine vloot (ingezonden 27 augustus 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 11 september
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Einde afstandregel, maar bruine vloot blijft in gevaar»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de signalen uit het bericht, namelijk dat schippers dit jaar en
volgend jaar nog veel te weinig inkomsten hebben door onder andere de capaciteitsbeperkingen,
hoge vaste lasten en kosten gerelateerd aan de verlenging van de veiligheidscertificaten?
Antwoord 2
Ja. Nadat Uw Kamer in juni de motie had aangenomen van het lid Postma c.s.2 hebben de Ministeries van IenW, EZK en OC&W herhaaldelijk overleg gehad met de Vereniging
voor Beroepschartervaart (BBZ). De BBZ heeft deze signalen tijdens deze gesprekken
overgebracht.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de bruine vloot, als grootste nog varende zeevloot ter wereld
en bestaande uit 300 historische schepen, een belangrijke culturele waarde voor Nederland
vertegenwoordigt?
Antwoord 3
Ik draag de bruine vloot een warm hart toe en erken de culturele waarde van de bruine
vloot. Dit geldt ook voor mijn ambtgenoten van EZK en OC&W.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het van groot belang is om de bruine vloot, als nationaal historisch
erfgoed, te hulp te schieten nu deze door de coronacrisis in zwaar weer verkeert?
Antwoord 4
Bij brief van 28 augustus 2020 maakte de Minister van OC&W bekend dat met inzet van
het Ministerie van EZK, € 15 miljoen beschikbaar komt voor het borgen van het voortbestaan
van de historische zeilvloot (bruine vloot). Hiermee erkent het kabinet de noodzaak
om de bruine vloot te hulp te schieten. Ik ga ervan uit dat met de beschikbaarstelling
van dit bedrag en de beantwoording van deze vragen, de eerdergenoemde motie van het
lid Postma c.s. is uitgevoerd.
Vraag 5
Deelt u de mening dat de huidige regelingen de specifieke problemen in deze sector
niet oplossen?
Antwoord 5
Naast eerdergenoemd bedrag zijn er ook andere regelingen waarop de branche een beroep
kan doen, zoals de Regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten. Tezamen met de beschikbaarheid
van dit aanvullend bedrag ga ik ervan uit dat het voortbestaan van de historische
zeilvloot geborgd is.
Vraag 6
Bent u bereid het uitstel voor de veiligheidscertificaten en de bijbehorende periodieke
keuringen zoals aangegeven in uw brief van 23 juni 2020 te verlengen?3
Antwoord 6
De reden dat in eerste instantie werd besloten om de termijn voor de keuringen uit
te stellen, is enerzijds dat het door de beperkende maatregelen in verband met COVID19
vaak niet mogelijk was om fysiek keuringen uit te voeren aan boord van schepen. Anderzijds
kozen ondernemers ervoor om keuringen uit te stellen om daarmee de lasten zo laag
mogelijk te houden.
De fysieke beperkingen voor het uitvoeren van de keuringen zijn in de binnenvaart
niet meer aan de orde. In internationaal verband is daarom afgesproken dat de maatregelen
zoals voorzien in het CCR-besluit van maart jl. van toepassing blijven tot 23 september
2020 en dat een verdere verlenging vooralsnog niet nodig is. Mochten er vanwege Covid-19
opnieuw problemen ontstaan om keuringen uit voeren, dan biedt de internationale regelgeving
voor een scheepseigenaar de mogelijkheid een verzoek tot verlenging van het certificaat
te doen zonder periodiek onderzoek. In uitzonderingsgevallen wordt het certificaat
in dat geval met een periode van 6 maanden verlengd als de scheepseigenaar hiervoor
goede redenen heeft.
Ook in de zeevaart zijn er momenteel geen beperkingen voor wat betreft de mogelijkheid
om fysiek keuringen uit te voeren. Zou het onverwacht nodig zijn certificaten te verlengen
in verband met Covid-19, dan zal ik het IMO-advies volgen voor de zeevaart. De IMO
heeft op 22 juli jl. een bijgestelde werkwijze gepubliceerd die verdragspartijen kunnen
hanteren met betrekking tot een aanvullende verlenging van reeds verlengde certificaten.
Deze geeft ruimte voor een verdere verlenging van de geldigheidsduur van scheepscertificaten
en bemanningsdocumenten. Naar aanleiding van het IMO-advies zal elk verzoek (door
een reder) om verlenging van de geldigheid van een of meer wettelijke scheepscertificaten
zorgvuldig worden overwogen.
Met de aanvullende € 15 miljoen die nu beschikbaar is gesteld, is het bovendien niet
te verwachten dat ondernemers er nog voor zullen kiezen om keuringen uit te stellen.
Dit zou met het oog op veiligheid ook onwenselijk zijn.
Vraag 7
Kunt u alle vragen afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.