Schriftelijke vragen : Ammoniumnitraat
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over ammoniumnitraat (ingezonden 11 september 2020).
Vraag 1
Kent u de schriftelijke vragen van het lid van de provinciale staten Klumpes gesteld
aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland op 7 september 2020?1
Vraag 2
Klopt het dat eind augustus een vrachtschip in de Merwehaven tussen Schiedam en Rotterdam
lag aangemeerd, met daarin duizenden tonnen ammoniumnitraat?
Vraag 3
Voldeed de geladen hoeveelheid ammoniumnitraat aan de daarvoor geldende maxima? Hoe
groot is dat maximum en wat is het worst-case scenario voor een dergelijk maximum?
Vraag 4
Klopt het dat de regels uit het Besluit risico's zware ongevallen (BRZO-regels) voor
de opslag van gevaarlijke giftige of explosieve stoffen, niet geldt voor scheepsladingen?
Vraag 5
Wanneer geldt ammoniumnitraat als een grondstof, als kunstmest, als gevaarlijke chemische
stof, of als munitie of explosief? En gelden er dan andere regels?
Vraag 6
Klopt het dat de eigenaar van de lading van dit schip, het Zweedse Yara, een vestiging
in Vlaardingen heeft met een vergunning voor 37 ton ammoniumnitraat en dat die vergunning
onder de zwaarste categorie valt, met speciale eisen aan de opslagbunker, veiligheidsprocedures
en regelmatige controles?
Vraag 7
Kunt u uitleggen wat de regels zijn voor schepen die Nederlandse havens aan doen en
een gevaarlijke lading vervoeren? Hoeveel strenger of minder streng zijn de eisen
aan deze schepen of de lading versus de eisen voor opslag en transport op het land?
Vraag 8
Klopt het dat de lading ammoniumnitraat bestemd was als explosief in de mijnbouw,
niet in Rotterdam is gelost of overgeslagen en dat er voor deze lading specifiek geen
reden was om de haven aan te doen, behalve dat ze zich nou eenmaal aan boord van dit
schip bevond? Dat, met andere worden, het risico dat uit ging van deze lading op deze
plek, geen of slechts zeer geringe toegevoegde waarde had voor Nederland? Klopt het
dat een andere planning, waarbij gevaarlijke ladingen zoveel mogelijk rechtstreeks
worden vervoerd, een minimaal aantal havens passeren en een minimaal aantal kleren
worden overgeslagen, risico’s kan verkleinen? Is dit een streven, is hier beleid op?
Vraag 9
Zijn er andere plekken in Nederland waar grote hoeveelheden ontplofbaar ammoniumnitraat
worden op- of overgeslagen?
Vraag 10
Waarom staat Yara, dat toestemming heeft om een (relatief bescheiden hoeveelheid)
ammoniumnitraat op te slaan en te verwerken, niet in de categorie «explosief» vermeld
op de risicokaart die door onder andere uw ministerie wordt beheerd? Welke andere
risico’s staan niet vermeld op deze kaart?
Vraag 11
Kunnen risico’s voor mensenlevens niet makkelijk fors worden gereduceerd door schepen
met een dergelijk verwoestend potentieel elders in de haven te laten afmeren? Dus
niet in de buurt van woonwijken, maar eerder op bijvoorbeeld de Maasvlakte?
Vraag 12
Gezien de explosie in Beiroet, kunt u globaal aangeven wat de gevolgen waren geweest
voor de woonwijken, bedrijven en mensen in de buurt, als de lading van dit schip was
ontploft?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.