Amendement : Amendement van het lid Gijs van Dijk over de mogelijkheid om categorieën personen te ontheffen van arbeids- en re-integratieverplichtingen
35 394 Wijziging van de Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verbeteren van de regeling voor loonkostensubsidie en enkele andere wijzigingen (uitvoeren breed offensief)
Nr. 11
AMENDEMENT VAN HET LID GIJS VAN DIJK
Ontvangen 27 augustus 2020
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel I, onderdeel D, wordt «Aan artikel 8a,» vervangen door «Artikel 8a wordt
als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt onder verlettering van de onderdelen c tot en met e tot d
tot en met f een onderdeel ingevoegd, luidende:
c. de personen en de voorwaarden en duur van de ontheffing, bedoeld in artikel 9bis;
2. Aan het».
II
In artikel I wordt na onderdeel D een onderdeel ingevoegd, luidende:
Da
Na artikel 9 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 9bis Ontheffing plicht tot arbeidsinschakeling en re-integratie
Onverminderd de artikelen 9, tweede lid, en 9a, eerste lid, kan de gemeenteraad bij verordening categorieën personen aanwijzen
aan wie het college ontheffing kan verlenen van de verplichtingen, bedoeld in artikel
9, eerste lid, onderdelen a en b.
III
In artikel I wordt na onderdeel E een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ea
In artikel 10b, zevende lid, wordt «onderdeel e» vervangen door «onderdeel f».
IV
Na artikel I worden twee artikelen ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IA. WIJZIGING WET INKOMENSVOORZIENING OUDERE EN GEDEELTELIJK ARBEIDSONGESCHIKTE
GEWEZEN ZELFSTANDIGEN
De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 35 wordt onder verlettering van de onderdelen c en d tot d en e een onderdeel
ingevoegd, luidende:
c. de personen en de voorwaarden en duur van de ontheffing, bedoeld in artikel 37bis;
B
Na artikel 37 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 37bis
Onverminderd de artikelen 37a, eerste lid, en 38, eerste lid, kan de gemeenteraad bij verordening categorieën personen aanwijzen
aan wie het college ontheffing kan verlenen van de verplichtingen, bedoeld in artikel
37, eerste lid, onderdelen a tot en met e.
C
In artikel 38, twaalfde lid, wordt «onderdeel c» vervangen door «onderdeel d».
D
In artikel 38a wordt «onderdelen c en d» vervangen door «onderdelen d en e».
ARTIKEL IB. WIJZIGING WET INKOMENSVOORZIENING OUDERE EN GEDEELTELIJK ARBEIDSONGESCHIKTE
WERKLOZE WERKNEMERS
De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 35 wordt onder verlettering van de onderdelen c en d tot d en e een onderdeel
ingevoegd, luidende:
c. de personen en de voorwaarden en duur van de ontheffing, bedoeld in artikel 37bis;
B
Onverminderd de artikelen 37a, eerste lid, en 38, eerste lid, kan de gemeenteraad bij verordening categorieën personen aanwijzen
aan wie het college ontheffing kan verlenen van de verplichtingen, bedoeld in artikel
37, eerste lid, onderdelen a tot en met e.
C
In artikel 38, twaalfde lid, wordt «onderdeel c» vervangen door «onderdeel d».
D
In artikel 38a wordt «onderdelen c en d» vervangen door «onderdelen d en e».
Toelichting
De Participatiewet legt verscheidene verplichtingen op aan bijstandsgerechtigden waaraan
zij moeten voldoen om aanspraak te kunnen maken op een uitkering, zoals arbeids- ,waaronder
de sollicitatieplicht, en re-integratieverplichtingen. Recent is in verscheidene steden
geëxperimenteerd met het laten vervallen van deze verplichtingen. Het Centraal Planbureau
(CPB) concludeert in een eindevaluatie dat ontheffing van verplichtingen in de bijstand
geen effect heeft ten opzichte van de uitgangssituatie.1 Dat wil zeggen, de ontheffing leidt niet tot een afname van de uitstroom naar werk.
Dit wordt bevestigd in een volgende studie van het CPB, waarin het CPB aangeeft dat
ontheffing van verplichtingen geen budgettaire effecten of werkgelegenheidseffecten
kent.2 Hiermee bevestigt het CPB de conclusies van de Eindevaluatie van de Participatiewet
zoals uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau, dat schrijft dat negatieve
prikkels en sancties niet bijdragen aan het vinden van werk.3 Intensieve begeleiding van uitkeringsgerechtigden vergroot de kans op werk daarentegen
wel.
Indiener is van mening dat gemeenten derhalve zelf moeten kunnen afwegen welke instrumenten
zij inzetten om uitkeringsgerechtigden te helpen. Daarmee kunnen gemeenten uitgaan
van vertrouwen in mensen, in plaats wantrouwen. Daarbij hoeft het doel niet direct
uitstroom naar werk te zijn. Sommige uitkeringsgerechtigden zijn meer gebaat bij behandeling
van fysieke of mentale gezondheidsproblemen, schuldhulpverlening, of het doen van
vrijwilligerswerk. Dit amendement geeft gemeenten derhalve de mogelijkheid om bij
verordening bijstandsgerechtigden op grond van de Participatiewet en uitkeringsgerechtigden
op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
werkloze werknemers en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandigen categoraal te ontheffen van arbeids-, waaronder de sollicitatieplicht,
en re-integratieverplichtingen. Daarmee wordt gemeenten de vrijheid geboden om zelf
optimaal beleid in te richten. Middelen die anders zouden worden aangewend voor het
opleggen van verplichtingen, kunnen worden aangewend voor intensieve persoonlijke
begeleiding.
Hiermee sluit indiener aan bij een aantal centrale uitgangspunten van de Participatiewet,
namelijk lokale beleidsvrijheid, en duurzaam bijdragen aan het vinden van betaald
werk.
Het CPB voorziet geen budgettaire effecten of werkgelegenheidseffecten van dit amendement.
Gijs van Dijk
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G.J. (Gijs) van Dijk, Tweede Kamerlid