Schriftelijke vragen : Het soms weigeren van het dragen van mondkapjes door passagiers van vliegtuigen en vooral de gevolgen daarvan.
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het soms weigeren van het dragen van mondkapjes door passagiers van vliegtuigen en vooral de gevolgen daarvan (ingezonden 24 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat het voorkomt dat passagiers van vliegtuigen weigeren
mondkapjes te dragen? Hoe asociaal en absurd is dit in uw ogen?1
Vraag 2
Het is toch aan de nationale overheid en de vervoerder om te bepalen welke (corona-)
regels er gelden aan boord? Dientengevolge moeten luchtvaartmaatschappijen toch ook
mensen kunnen weigeren die zich ondanks herhaalde aanwijzingen en verzoeken niet conformeren
aan hetgeen expliciet en uitdrukkelijk voor het boarden gevraagd wordt? Is inzichtelijk
hoe vaak dit voorkomt c.q. is voorgekomen gedurende de afgelopen maanden bij Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen of luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanaf of naar Nederland?
Vraag 3
Bent u de hoogte van het principe: «no mask, no fly»? En wat vindt u daarvan? Maar
wat als het toestel al in de lucht is of op de taxibaan staat?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het een goede richtlijn is dat een passagier die geen mondkapje
op wil doen, wordt geweigerd, maar dat de gevolgen voor anderen groot zijn omdat zij
geconfronteerd worden met de effecten van een weigeraar?
Vraag 5
Bent u op de hoogte van het feit dat er grote vertraging in vertrektijden kan optreden
door weigerachtige passagiers, aangezien zij (met hun bagage) eerst van boord gehaald
moeten worden, dat dit gevolgen heeft voor de toebedeelde slots en tijdsspanne in
welke het vliegtuig moet vertrekken en aankomen op de bestemming? Erkent u voorts
dat deze vertraging onnodig is en vervolgens doorwerkt voor iedere andere reiziger
aan boord die hiermee geconfronteerd wordt en op wie bijvoorbeeld familie staat te
wachten, of voor wie een verdere verbinding lastiger wordt en ongewenste kosten oplevert?
Erkent u dat al deze indirecte effecten niet alleen vervelend zijn, maar ook volledig
verwijtbaar aan de weigeraar(s)?
Vraag 6
Hebben luchtvaartmaatschappijen of anderen (bijvoorbeeld Schiphol/marechaussee) de
mogelijkheid deze weigerachtige passagiers flink te beboeten? Hoe hoog zijn die boetes
dan? Klopt het dat standaard 500 euro van toepassing is? Worden deze boetes ook daadwerkelijk
uitgedeeld? En staat deze 500 euro eigenlijk wel in verhouding met de schade en gevolgschade?
Indien dit niet het geval is, is een aanpassing van de boete te overwegen? Bent u
bereid daar met uw collega's naar te kijken gezien de impact op vele anderen en de
operatie?2
Vraag 7
Bent u zich ervan bewust dat de luchtvaartmaatschappij zelf weinig kan doen aan de
vertraging, maar wel opdraait voor het ongemak, het domino-effect van vertraagde aankomst
en later weer vertrek, waardoor een vlucht zomaar pas weer in de nachtelijke uren
retour op Schiphol of Eindhoven kan aankomen, wat eerder niet gepland was?
Vraag 8
Bent u zich ervan bewust dat een weigerachtige passagier, gezien bovenstaande, zorgt
voor ongelofelijk veel hinder?
Vraag 9
Deelt u de mening dat dit ook geldt voor mensen die onder invloed van drank en drugs
aan boord gaan en zo mogelijk ongemak en overlast veroorzaken? Wat kan gedaan worden
om deze mensen vooraf te weigeren?
Vraag 10
Hoe staat het met de invoering van een (internationale) zwarte lijst voor overlastgevende
amokmakers in vliegtuigen? Hoe wordt voorkomen dat dergelijke types zich ooit nog
per vliegtuig mogen verplaatsen? Bent u bereid de strikte privacyregels hiervoor eventueel
aan te passen? Wat doen uw Europese collega's en Europa hieraan?
Vraag 11
Klopt het dat u in uw nieuwe wetsvoorstel tegen slotmisbruik onder andere wilt regelen
dat luchtvaartmaatschappijen kunnen worden beboet en dat kan worden voorkomen dat
luchtvaartmaatschappijen na bepaalde tijden aankomen op vliegvelden? Wat betekent
deze vorm van vertraging? Is daar wel rekening mee gehouden? Kan een vliegtuig hierdoor
dan niet meer landen op Eindhoven of Rotterdam en moeten alle mensen dan rond middernacht
met bussen door half Nederland vervoerd gaan worden omdat de nachtsluiting blijkbaar
zwaarder weegt, terwijl deze vorm van vertraging slecht verwijtbaar is? In welke mate
blijft aankomst op de geplande luchthaven in stand, ondanks enige vertraging en uitloop?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.