Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Helvert en Amhaouch over het sluiten van het consulaat in Nador
Vragen van de leden Van Helvert en Amhaouch (beiden CDA) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over het sluiten van het consulaat in Nador (ingezonden 2 maart 2020).
Antwoord van Minister Blok (Buitenlandse Zaken), mede namens de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking (ontvangen 16 juli 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «De sluiting van het Nederlandse visum agentschap in
de stad Nador, transportproblemen wachten visumaanvragers op het platteland»? 1
Antwoord 1
Nee, het genoemde bericht is mij niet bekend. Wel ben ik bekend met het besluit om
het kantoor van het visumagentschap te verplaatsen.
Vraag 2
Klopt het dat het consulaat van Nador wordt gesloten en verplaatst naar Tanger? Zo
ja, wanneer is dit besluit genomen?
Antwoord 2
Nee, dit klopt niet. Het honorair consulaat in Nador blijft geopend en de huidige
taken van het consulaat veranderen niet. Wel wordt het kantoor van VFS Global, de
externe dienstverlener die voor Nederland de visumaanvragen inneemt, verplaatst naar
Tanger. Dit besluit is in oktober 2019 genomen door het Ministerie van Buitenlandse
Zaken.
Vraag 3
Wat zijn de beweegredenen om het consulaat in Nador te sluiten?
Antwoord 3
Het honorair consulaat wordt niet gesloten. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken
heeft besloten om de externe dienstverlening voor visumaanvragen van Nador naar Tanger
te verplaatsen om de visumaanvraagprocedure te verbeteren (o.a. sneller). Het honorair
consulaat blijft bestaan en de taken van de honorair consul veranderen niet.
Vraag 4
Is daarbij rekening gehouden met de grote reisafstand van Nador naar Rabat, die niet
te doen is in één dag? Waarom is er dan toch gekozen om het consulaat te verplaatsen
naar Tanger, terwijl de afstand Tanger-Rabat een fractie is van Nador-Rabat
Antwoord 4
Afhankelijk van de woonplaats van de aanvrager kan het zijn dat deze verder moet reizen
voor het indienen van de aanvraag. Echter, de praktijk wijst uit dat mensen de afstand
Nador-Rabat binnen 1 dag afleggen. Voor andere aanvragers wordt de reistijd juist
aanzienlijk korter. Uiteindelijk geldt voor alle aanvragers dat de visumprocedure
beter en sneller zal verlopen dan eerst. Dit is doorslaggevend geweest voor de beslissing
om de dienstverlening naar Tanger te verplaatsen.
Vraag 5
Hoe verhoudt het weghalen van zo’n belangrijke voorziening door Nederland uit de regio
(waar het voorzieningenniveau al minder is dan in de grote steden) tot het bijdragen
aan het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's)?
Antwoord 5
De voorziening wordt niet weggehaald: deze wordt verplaatst. Samenwerking in het behalen
van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen is wat mij betreft niet verbonden aan de locatie
van Nederlandse consulaire dienstverlening. Samenwerking vindt onder andere plaats
in het kader van het EU-Marokko partnerschap.
Vraag 6
Hebben de toegenomen onenigheden over migratie tussen de Nederlandse en Marokkaanse
overheden hier mee te maken?
Antwoord 6
Nee, hiervan is geen sprake. De keuze voor verplaatsing naar Tanger is genomen om
de dienstverlening te verbeteren en te versnellen.
Vraag 7
Kunt u aangeven hoeveel visa er zijn aangevraagd en hoeveel er zijn uitgegeven in
Nador sinds daar in 2015 een consulaat is gevestigd?
Antwoord 7
De aantallen zijn als volgt:
2015 (sept-dec): 1.832
2016: 6.519
2017: 10.102
2018: 15.934
2019: 12.750
Vraag 8
Waarom werd in 2015 het besluit genomen om aanvragen van een toeristenvisum eveneens
aan te bieden in Nador?
Antwoord 8
Hiervoor is destijds gekozen om de inname van visumaanvragen te spreiden. Na verloop
van tijd bleek het echter niet mogelijk om op die locatie de dienstverlening te verbeteren
en te versnellen (zie vraag 6)
Vraag 9
Is het beleid gericht op of de tevredenheid over de dienstverlening van het visacenter
van Visa Facilitation Services Global (VFS) veranderd sinds 2015 en in het bijzonder
in de laatste maanden?
Antwoord 9
Dit beleid is niet veranderd.
Vraag 10
Kunt u aangeven hoe de Marokkaanse gemeenschap in Nederland wordt/is geïnformeerd
over dit besluit?
Antwoord 10
De Marokkaanse gemeenschap wordt/is geïnformeerd via de website van het Ministerie
van Buitenlandse Zaken en de website van VFS Global. Daarnaast heeft het ministerie
een contactcentrum waar mensen 24 uur terecht kunnen met vragen.
Vraag 11
Wat is de status van dit besluit en behoort het tot de mogelijkheden, indien er zwaarwegende
redenen zijn, dit besluit alsnog terug te draaien?
Antwoord 11
Dit besluit is definitief. Voorbereidingen voor verplaatsing zijn reeds begonnen,
maar liggen door de consequenties van COVID-19 momenteel stil.
Vraag 12
Indien het besluit onomkeerbaar is, kunt u dan de gevolgen van dit besluit in kaart
brengen? Zouden deze gevolgen dan alsnog tot heroverweging kunnen leiden?
Antwoord 12
Door de COVID-19 pandemie en de sanitaire noodtoestand die in Marokko momenteel van
kracht is, liggen de werkzaamheden voor de verplaatsing momenteel stil. Verwachte
gevolgen zijn een langere reisduur voor bepaalde aanvragers en een kortere reisduur
voor anderen. Verder is de verwachting dat verplaatsing leidt tot snellere, veiligere
en betere dienstverlening.
Vraag 13
Klopt het dat Duitsland eveneens een consulaat heeft verplaatst van Nador naar Tanger?
Zo ja, wat is daar de reden van?
Antwoord 13
Dit klopt niet. Duitsland heeft geen consulaat in Tanger. Zij hebben alleen hun visumproces
verplaatst van Nador naar Tanger. Dit visumproces verloopt eveneens via een externe
dienstverlener.
Vraag 14
Kunt u deze vragen beantwoorden voordat de werkelijke verplaatsing van het consulaat
plaatsvindt?
Antwoord 14
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede namens
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.