Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Bergkamp over het aangekondigde onderzoek naar daders van geweld tegen LHBTI’s
Vragen van het lid Bergkamp (D66) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het aangekondigde onderzoek naar daders van geweld tegen LHBTI’s (ingezonden 29 mei 2020).
Mededeling van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ontvangen 19 juni 2020).
Vraag 1
Kunt u aangeven hoe u de door u tijdens het mondeling vragenuur van 19 mei 2020 toegezegde
actualisering van het onderzoek naar de daders van geweld tegen LHBTI’s precies gaat
vormgeven, aan de hand van welke onderzoeksvragen en wat het tijdpad voor dit onderzoek
is?
Vraag 2
Bent u bereid de expertise van «Roze in Blauw» te betrekken bij het vorm en inhoud
geven van het onderzoek?
Vraag 3
Kunt u in dit onderzoek meenemen in hoeverre religie, cultuur, etniciteit en/of sociaaleconomische
positie een rol speelt? En kan in dit onderzoek tevens worden bezien of er een verschil
is tussen daders in grote en kleine steden en, zo ja, welke? En in hoeverre het geweld
tegen LHBTI’s fysiek plaatsvindt dan wel in de vorm van hatespeech via social media?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat het onderwijs een belangrijke rol speelt bij het bevorderen
van acceptatie van seksuele diversiteit? Zodat kinderen vanaf jonge leeftijd meekrijgen
dat seksuele diversiteit in onze samenleving wordt geaccepteerd, ook – juist – als
ze thuis of op straat iets anders horen?1
Vraag 5
Kunt u toelichten hoe er uitvoering wordt gegeven aan de afspraak in het regeerakkoord
dat in het onderwijs en met name bij de lerarenopleidingen en in het mbo de positie
van LHBTI’s wordt verbeterd, zodat leraren kunnen helpen LHBTI-discriminatie en -geweld
onder jongeren te bestrijden?
Vraag 6
Kunt u een stand van zaken geven van de kwaliteit van het onderwijs en lesmateriaal
op het gebied van seksuele diversiteit en respectvolle omgang met seksualiteit?
Vraag 7
Klopt het dat de Inspectie van het Onderwijs in haar in 2020 uitgebrachte rapport
naar aanleiding van lesmateriaal waarin homoseksualiteit werd verafschuwd, concludeert
dat scholen bij thema’s zoals seksuele diversiteit, de gewenste omgang tussen jongens
en meisjes en rollen van mannen en vrouwen, of de verhouding tussen de eigen godsdienstige
uitgangspunten en dominante maatschappelijke opvattingen, gebruik maken van de ruimte
die de vrijheid van onderwijs geeft en daarmee grotendeels handelen binnen de grenzen
van de wet?
Vraag 8
Deelt u de conclusie van de Inspectie dat er meer duidelijkheid moet komen over de
ruimte en de grenzen van onderwijsvrijheid en over de reikwijdte van de burgerschapsopdracht
als voorwaarde om te bewaken dat onderwijsvrijheid onbedoeld niet leidt tot bevordering
van onverdraagzaamheid of leerlingen zelfs zou willen aanzetten tot afwijzing van
basiswaarden zoals gelijkwaardigheid of non-discriminatie?2
Vraag 9
Wanneer kan de Kamer de nota naar aanleiding van het verslag bij de wet verduidelijking
van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs verwachten en voldoet
deze wijziging aan doelgericht onderwijs op respectvolle omgang met seksualiteit en
seksuele diversiteit?
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat ook met ouders van jeugdige daders en andere direct betrokkenen
hierover het gesprek dient te worden gevoerd? Bent u bereid om hiervoor een instrument
als het familiegroepsplan in te zetten en hiermee een pilot te starten?3 Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Wat is uw standpunt wat betreft internetplatformen die aangeven dat mensen die geconfronteerd
worden met hatespeech dit eerst bij hen dienen te melden voordat deze platformen overgaan
tot verwijdering daarvan?
Vraag 12
Hoe kijkt u aan tegen een verplichting voor internetplatformen om een verwijdering
van hatespeech van het internet vooraf te melden aan het openbaar ministerie (OM),
zodat het OM kan besluiten tot strafrechtelijke vervolging van de dader?
Vraag 13
In hoeverre vindt u dat internetplatformen als Facebook, Twitter en Instagram actiever
dienen te zijn met het inzetten van artificiële intelligentie om hatespeech te traceren,
te registeren en te verwijderen?
Vraag 14
Bent u bekend met de actuele cijfers van meldingen van online hatespeech bij MiND?
Vraag 15
Kunt u aangeven of de meldingen van hatespeech, die bij MiND worden geregistreerd,
ook bewaard worden wanneer de moderator of website-eigenaar deze meldingen heeft verwijderd?
Vraag 16
Hoe denkt u over het feit dat, wanneer MiND een herhaald verzoek aan de moderator
of website-eigenaar doet om een bericht met hatespeech te verwijderen en aan dit verzoek
gehoor wordt gegeven, er daarmee geen aangiftedossier tegen de maker van dat bericht
voor het OM opgesteld wordt?
Vraag 17
Bent u het ermee eens dat hatespeech op internetplatformen door capaciteitsproblemen
momenteel te vaak aan de aandacht van het OM ontsnapt?
Vraag 18
Kunt u aangeven wat de capaciteit binnen het OM momenteel is om meldingen van hatespeech
via internetplatformen te registeren en waar nodig de daders te vervolgen?
Vraag 19
Welke mogelijkheden ziet u tot het aanstellen van een discriminatie-officier online
binnen elk parket van het OM om hatespeech te registeren en zo nodig strafrechtelijke
vervolging op te starten?
Vraag 20
Ziet u nog andere mogelijkheden om daders van hatespeech op het internet aan te pakken?
Zo ja, welke?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede namens de Minister Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat de
schriftelijke vragen van het lid Bergkamp (D66), van uw Kamer aan de Minister van
Justitie en Veiligheid over het aangekondigde onderzoek naar daders van geweld tegen
LHBTI’s (ingezonden 29 mei 2020) niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden
beantwoord, aangezien nog niet alle benodigde informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.