Schriftelijke vragen : Het Zweedse rapport ‘Nattågstrafik till Europa’ en 2 deel rapporten met betrekking tot Europese nachttreinen
Vragen van het lid Kröger aan de Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat over het Zweedse rapport «Nattågstrafik till Europa» en 2 deel rapporten met betrekking tot Europese nachttreinen (ingezonden 29 mei 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het Zweedse rapport «Nattågstrafik till Europa»1 en de twee deelrapporten met betrekking tot Europese nachttreinen?
Vraag 2
Heeft er hierover contact plaatsgevonden tussen het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat, het Zweedse ministerie en Trafikverket? Waar bestond dat contact uit?
Vraag 3
Weet u waarom de manier waarop Nederland de nachttrein naar Wenen en Innsbruck gaat
subsidiëren, niet wordt genoemd in het rapport?
Vraag 4
Is de subsidie voor het verlengen van deze trein naar Amsterdam alleen voor het deel
Amsterdam – Zevenaar – grens of voor de hele verlenging Amsterdam-Düsseldorf, of voor
de exploitatie van de route in het algemeen?
Vraag 5
Is de manier waarop Zweden en Denemarken staatssteun willen verlenen (door middel
van een concessieverlening in de eerste vier jaar, waarna deze eventueel verlengd
kan worden) vergelijkbaar met de nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck?
Vraag 6
Is Nederland, indien het een nachtrein Malmö-Amsterdam zou worden, bereid tot een
concessieverlening eventueel met subsidie?
Vraag 7
Zou het feit (volgens het rapport) dat de reismarkt tussen Nederland en Zweden twee
keer groter is dan tussen België en Zweden, niet een reden moeten zijn om de verbinding
vanuit Malmö naar Amsterdam te halen? Is een potentieel van 1,2 miljoen reizigers
genoeg voor een treinverbinding?
Vraag 8
Bent u, mede gezien de motie van de leden Kröger en Schonis over kansen en knelpunten
om nachttreinen op kansrijke corridors te laten rijden2, bereid op zo kort mogelijke termijn met uw Zweedse collega te spreken over een nachttreinverbinding
Malmö – Amsterdam?
Vraag 9
Zou de nachttrein Malmö-Amsterdam een mooie aanloop zijn voor een HSL-verbinding tussen
Stockholm en Amsterdam waarvan de Lelylijn onderdeel is?
Vraag 10
Bent u bereid, mede gezien de EU-meerjarenbegroting 2021–2027 en de mogelijkheden
van de GreenDeal, contact op te nemen met uw Europese collega's voor een HSL-lijn
van Stockholm via onder andere Kopenhagen, Hamburg en Groningen naar Amsterdam?
Vraag 11
Ziet u ook in dat als neveneffect de lijn Amsterdam-Berlijn, door de HSL Stockholm-Amsterdam,
automatisch ook ruim twee uur sneller wordt?
Vraag 12
Zou u deze vragen één voor één willen beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.