Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over gemeenten die zich zorgen maken over de sluiting van de Hoenderloo Groep
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over gemeenten die zich zorgen maken over de sluiting van de Hoenderloo Groep (ingezonden 17 maart 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 26 mei
2020).
Vraag 1, 2 en 3
Wat vindt u ervan dat Pluryn de gemeenten met wie zij een contract hebben, gevraagd
heeft binnen twee dagen te reageren op hun nieuwe beslisdocument, waarin beschreven
staat hoe de Hoenderloo Groep gaat sluiten? Begrijpt u dat gemeenten zich zorgen maken?1
In hoeverre kunnen gemeenten zich bemoeien met besluitvorming en communicatie over
de sluitingsplannen van Pluryn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Hoe oordeelt u over de signalen die gemeenten uiten dat zij weinig terugzien van afspraken
die zij met Pluryn maakten en vastlegden en dat het aanbod van nieuwe plekken binnen
Pluryn leidend lijkt te zijn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 1, 2 en 3
Gemeenten hebben sinds de aankondiging van het voorgenomen besluit tot sluiting van
de Hoenderloo Groep zeer regelmatig overleg met de Raad van Bestuur van Pluryn. Coördinerend
regio Utrecht stad geeft aan dat gemaakte afspraken naar aanleiding van de voorgenomen
sluiting ook invulling hebben gekregen. Op 4 maart 2020 ontvingen stakeholders, waaronder
gemeenten, van Pluryn het «beslisdocument ten behoeve van voorgenomen afbouw DHG locaties
Hoenderloo en Deelen en gedeeltelijke doorstart binnen Pluryn». Het document betrof
een update van een eerdere versie, waarop Pluryn commentaar van stakeholders had verzameld.
Als financier en opdrachtgever zijn gemeenten een belangrijke stakeholder voor Pluryn.
Ik vind het daarom belangrijk dat Pluryn hen (maar ook andere stakeholders) goed en
tijdig betrekt bij de uitwerking van de plannen voor afbouw van de Hoenderloo Groep
en gelijktijdige opbouw van zorg op andere locaties van Pluryn. Het stellen van een
deadline van 2 dagen voor een reactie die ook nog tussen vele gemeenten moet worden
afgestemd past niet in een dergelijk zorgvuldig proces. Pluryn en gemeenten zijn opnieuw
in overleg met de Raad van Bestuur van Pluryn gegaan en op 20 maart is een nieuwe
versie van het beslisdocument verspreid. Gemeenten zijn vanwege de corona crisis nog
doende met het bepalen van een reactie op deze versie van het beslisdocument.
Vraag 4
Kunt u aangeven welke zorgen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft over de plannen
van Pluryn om de Hoenderloo Groep te sluiten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
In haar rapport van 28 februari 2020 over de uitkomsten van het inspectie-onderzoek
bij Pluryn, locatie Hoenderloo en Deelen, heeft de IGJ beschreven welke risico’s zij
ziet voor de komende periode. Dit rapport is op 18 maart 2020 openbaar gemaakt op
de website van de IGJ.
De IGJ heeft Pluryn na een inspectieonderzoek eind 2018 om verbeteringen gevraagd2. Pluryn heeft vervolgens zelf geconstateerd dat het nog onvoldoende is gelukt om
verbeteringen te realiseren. Zo laat het IGJ rapport zien dat een deel van de kwaliteitsproblemen
die in 2018 om verbetermaatregelen vroegen, in 2019 ook nog werd aangetroffen. Dit
in combinatie met de financiële problematiek van de organisatie waardoor middelen
om de zorg te verbeteren ook niet beschikbaar zijn, heeft Pluryn doen besluiten de
locaties te sluiten. De IGJ begrijpt dat de Raad van Bestuur van Pluryn genoodzaakt
is ingrijpende maatregelen te treffen en vindt de keuze voor sluiting van deze locaties
navolgbaar.
De IGJ houdt intensief toezicht op de overdracht van zorg bij De Hoenderloo Groep
en ontvangt tweewekelijks van Pluryn de stand van zaken over onder andere de geplande
en gerealiseerde vervolgplekken, het leefklimaat en kwaliteit van zorg, de tevredenheid
en doorstroom van medewerkers en de bedrijfsvoering.
De IGJ brengt maandelijks bezoeken om de voortgang van bovengenoemde indicatoren te
beoordelen en daarnaast kijkt de IGJ of Pluryn voldoende verbetermaatregelen treft
en zal, als verbetering uitblijft, ingrijpen. Afhankelijk van de ontwikkelingen met
het Coronavirus vormt de IGJ zich ook op alternatieve wijzen een eigen beeld van de
situatie. Op basis van deze rapportages en bezoeken zal de IGJ periodiek voortgangsberichten
publiceren op haar website. Het eerste voortgangsbericht is inmiddels gepubliceerd.
Zoals blijkt uit dat bericht verwacht de IGJ dat Pluryn haar werkwijze op een aantal
onderdelen aanpast.
Vraag 5
Wanneer komt er meer duidelijkheid voor de jongeren en hun ouders, bijvoorbeeld over
de vraag waar zij straks naartoe moeten verhuizen en wanneer komt er meer duidelijkheid
voor het personeel over hun baan? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
De meeste jongeren kunnen hun behandeling zoals gepland in de komende 5 maanden afronden
voordat de Hoenderloo Groep in augustus sluit. Het voorzien in een passend en duurzaam
aanbod voor de groep van zo’n 40 jongeren die niet voor augustus hun behandeling afronden
is maatwerk. Wanneer er duidelijkheid komt zal dus van geval tot geval verschillen.
Afspraak is dat Pluryn samen met jongeren en hun ouders/voogd, en in overleg met betrokken
gemeenten, tot een passend en duurzaam aanbod komt, ook als dit buiten Pluryn gerealiseerd
moet worden. Pluryn heeft tweewekelijks contact met een groep bezorgde ouders en stemt
daar ook zaken over het te volgen proces en communicatie mee af. Ook is de cliëntenraad
actief betrokken. De IGJ brengt tot aan de sluiting meerdere bezoeken aan de Hoenderloo
Groep en beoordeelt de zorgcontinuïteit en de zorgvuldigheid van de zorgoverdracht.
Wat de medewerkers betreft geeft Pluryn aan zich maximaal in te spannen om alle medewerkers
van de Hoenderloo Groep van werk naar werk te begeleiden, binnen of buiten Pluryn.
Pluryn verwacht alle ca. 400 fte medewerkers een plek binnen Pluryn te kunnen bieden.
Pluryn heeft inmiddels een overzicht van alle (te verwachten) vacatures binnen de
organisatie en brengt momenteel de wensen en vaardigheden van de medewerkers in kaart.
De komende tijd zal matching plaatsvinden. Ook dit vergt maatwerk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.