Schriftelijke vragen : Religie en seksualiteit in een online lesmethode voor burgerschapsonderwijs in het mbo
Vragen van de leden Van den Berge (GroenLinks) en Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over religie en seksualiteit in een online lesmethode voor burgerschapsonderwijs in het mbo (ingezonden 20 mei 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat er ophef ontstaan is naar aanleiding van stereotyperende
en generaliserende vragen over religie en seksualiteit in een online lesmethode voor
burgerschapsonderwijs in het mbo?1
Vraag 2
Bent u het met de mening eens dat burgerschapsonderwijs bij zou moeten dragen aan
wederzijds begrip tussen jongeren met verschillende achtergronden en aan maatschappelijke
samenhang? Bent u het met de mening eens dat lesmethodes burgerschapsonderwijs derhalve
kritisch nadenken en eigen meningsvorming zouden moeten stimuleren?
Vraag 3
Bent u het in algemene zin met de mening eens dat het doel van burgerschapsonderwijs
niet is het uitdragen van gestandaardiseerde informatie en stereotypes, maar het dialogisch
reflecteren waardoor kritisch denken wordt gestimuleerd?
Vraag 4
Heeft u zicht op de manier(en) waarop lesmaterialen die gaan over belangrijke, maar
ingewikkelde thema’s als seksuele diversiteit, identiteit, gender alsmede culturele
en religieuze tradities, ontwikkeld worden?
Vraag 5
Heeft u zicht op hoe lesmateriaal over deze thema’s bijdraagt aan de doelen van burgerschapsonderwijs?
Vraag 6
Kunt u aangeven of er toezicht gehouden wordt op lesmethodes binnen het burgerschapsonderwijs?
Zo ja, op welke manier?
Vraag 7
Kunt u aangeven of er toezicht gehouden wordt op de inhoudelijke behandeling van maatschappelijk-sensitieve
thema’s binnen het burgerschapsonderwijs? Zo ja, op welke manier?
Vraag 8
Bent u bereid om in gesprek met de VO-raad, MBO-raad, uitgevers van lesmethodes en
(verenigingen voor) docenten maatschappijleer en burgerschapsonderwijs, te bevorderen
dat deskundigen op het gebied van religieuze geletterdheid, culturele sensitiviteit,
seksuele diversiteit en inclusie in de breedste zin van het woord, betrokken worden
bij het ontwikkelen van lesmethodes maatschappijleer en burgerschapsonderwijs? Zo
ja, welke stappen gaat u zetten om dit te bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Welke mogelijkheden ziet u om de uitkomsten van het recente onderzoek Burgerschapsonderwijs
en het omgaan met verschil in morele opvattingen, hierin te betrekken?2
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.N. van den Berge, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.