Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht 'Onderzoek: Met hyperloop binnen half uur van Amsterdam naar Brussel'
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Onderzoek: Met hyperloop binnen half uur van Amsterdam naar Brussel» (ingezonden 17 april 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 20 mei 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Onderzoek: Met hyperloop binnen half uur van Amsterdam
naar Brussel», waarin wordt beschreven dat met de aanleg van een hyperloopverbinding
de reistijd tussen Amsterdam en Brussel tot minder dan een half uur verkort kan worden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Ziet ook u kansen om op termijn een hyperloopverbinding tussen Amsterdam en Brussel
te realiseren? Zo ja, kunt uiteenzetten hoe snel zo’n verbinding gerealiseerd kan
worden op basis van het onderzoek uitgevoerd door de provincie Noord-Holland?
Antwoord 2
Nee, niet op korte of middellange termijn. Er liggen al verschillende verbindingen
zoals de HSL-Zuid en er moet nog veel ontwikkeld worden voordat de eerste persoon
met de hyperloop kan reizen. Zie voor verdere toelichting ook het antwoord op vraag
3.
Vraag 3
Kunt u toelichten hoe het staat met het opzetten van de hyperlooptestbaan in de provincie
Groningen?
Antwoord 3
Zoals u weet heeft in 2017 de toenmalige Minister een onderzoek naar hyperloop laten
doen door TNO en dit aan uw Kamer gezonden. Sindsdien heb ik steeds het standpunt
ingenomen dat een investering in de verdere ontwikkeling van een hyperloop-concept
grotendeels door private partijen gedaan zou moeten worden. Samenwerking tussen internationale
hyperlooppartijen onderling en bijvoorbeeld potentieel leveranciers en aannemers kan
daarbij ook bijdragen. Het gaat om grote investeringen waarbij interoperabiliteit
vanaf de start belangrijk is. Een hyperloop werkt alleen wanneer er in Europa hetzelfde
systeem gebruikt wordt. Wij hebben ons als Nederland daarom ook hard gemaakt voor
standaardisering- en certificeringscomités op EU-niveau. Die zijn er mede door onze
inspanning gekomen.
Ambtelijk zijn er sindsdien door IenW en EZK gezamenlijk twee overleggen met mogelijke
partners en investeerders in een hyperloop-ecosysteem gehouden. Tot dusverre heeft
dat nog niet geleid tot voldoende commitment om ook een bijdrage vanuit het Rijk te
rechtvaardigen. Insteek is om na een nieuwe ronde van gesprekken over mogelijkheden
en omvang van private investeringen in een ecosysteem rond een testtraject in Groningen
in de komende maanden te bezien of dit die situatie verandert.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat de hyperloop op termijn een goed alternatief voor korteafstandsvluchten
in Europa kan bieden? Zo ja, ziet u mogelijkheden om een tijdpad te geven voor het
aanleggen van een hyperloopverbinding van Amsterdam naar andere Europese steden?
Antwoord 4
Het is prematuur om daarover uitspraken te doen. Hyperloop lijkt een aantrekkelijk
systeem, ook met het oog op reductie van CO2 en de verduurzaming van lange afstand transport, maar is nog verre van realiteit.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.