Schriftelijke vragen : Het beoordelingskader voor LVS-instrumenten van de Expertgroep toetsen PO
Vragen van de leden Bisschop (SGP), Van Meenen (D66) en Rog (CDA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het beoordelingskader voor LVS-instrumenten van de Expertgroep toetsen PO (ingezonden 15 mei 2020).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het beoordelingskader voor leerlingvolgsysteem (LVS) -instrumenten
               van de Expertgroep toetsen PO?1
Vraag 2
            
Kunt u toelichten waar de Expertgroep de stelling op baseert dat onder de verplichte
               normering van toetsen ook observatie-instrumenten zouden vallen, terwijl de huidige
               wet enkel een grondslag biedt voor het hanteren van regels voor toetsen en leerlingvolgsystemen?
               Deelt u de mening dat het schrappen van kleutertoetsen geen vrijbrief is om dan maar
               eisen te gaan stellen aan observatie-instrumenten?
            
Vraag 3
            
Hoe is de opvatting van de Expertgroep, dat scholen gebruik zouden moeten maken van
               goedgekeurde observatie-instrumenten, te rijmen met het gegeven dat momenteel niet
               eens een duidelijk kenbaar en onderscheidend kader voor goedkeuring van deze instrumenten
               beschikbaar is? Hoe is uitwerking gegeven aan uw aankondiging dat de Expertgroep met
               aanbieders zou gaan overleggen over de beoordelingscriteria?2 Op welke wijze worden scholen en aanbieders een duidelijk verhaal en eerlijke kansen
               geboden?
            
Vraag 4
            
Deelt de u de opvatting dat het onwenselijk is dat de criteria voor beoordeling van
               (kleuter)toetsen min of meer ongewijzigd worden toegepast op instrumenten, gelet op
               de erkenning in uw brief dat de bezwaren tegen de kleutertoets zich in belangrijke
               mate ook richten tegen de normering ervan?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven waarom de strekking van het aanhangige wetsvoorstel, dat de verplichting
               schrapt om genormeerde toetsen te gebruiken, verheldering zou behoeven?3 Kunt u bevestigen dat in ieder geval klip en klaar is dat op grond van het wetsvoorstel
               geen genormeerde toetsen verplicht zijn en dat scholen die observatiemiddelen mogen
               kiezen, die het beste zijn voor de leerlingen?
            
Vraag 6
            
Onderkent u dat scholen die keuzes moeten maken voor komende schooljaren, snel behoefte
               hebben aan duidelijkheid over de wettelijke kaders en dat het met het oog daarop niet
               toereikend is om in de communicatie te volstaan met plannen voor 2022? Zo ja, bent
               u bereid in de communicatie van uw ministerie en de Inspectie van het Onderwijs duidelijk
               op te nemen dat scholen de komende jaren geen verplichtingen hebben tot het gebruik
               van goedgekeurde instrumenten en bent u bereid hierover contact op te nemen met de
               Expertgroep en de betrokken sectororganisaties?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R. Bisschop, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
P.H. van Meenen, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
M.R.J. Rog, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.