Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Raan en Van Esch over het gevolgde en te volgen protocol bij coronarepatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden
Vragen van de leden Van Raan en Van Esch (beiden PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Buitenlandse Zaken over het gevolgde en te volgen protocol bij coronarepatriëringsvluchten uit niet-brandhaarden (ingezonden 14 april 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Buitenlandse Zaken
(ontvangen 12 mei 2020).
Vraag 1, 2, 3
Kunt u bevestigen dat de beelden die te zien zijn via Schipholwatch.nl, vlucht KL812
betreffen, op weg van Kuala Lumpur naar Schiphol en dat deze vlucht daar op 11 april
om 7.00 uur verwacht werd?1 Zo nee, hoe zit het dan?
Kunt u aangeven hoeveel passagiers en bemanning aan boord van het betreffende vliegtuig
waren en op welke wijze RIVM-maatregelen met betrekking tot «voldoende bescherming
bieden aan cabinepersoneel» zijn toegepast?2
Deelt u de mening dat een langdurig verblijf in de beperkte ruimte die een vliegtuig
biedt, met een groter aantal passagiers dan de RIVM-normen normaal toestaan een reëel
besmettingsgevaar oplevert voor de passagiers, de bemanningsleden, personeel dat werkzaam
is op Schiphol en de volksgezondheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke nieuwe maatregelen
overweegt u dan?
Antwoord 1, 2, 3
Ik kan niet onafhankelijk bevestigen dat de beelden die via Schipholwatch.nl te zien
zijn, inderdaad de genoemde vlucht uit Kuala Lumpur betreffen. Wel kan ik bevestigen
dat op 11 april een repatriëringsvlucht uit Kuala Lumpur is aangekomen op Schiphol,
met daarin 285 passagiers en 13 bemanningsleden, waarvan 9 cabine crew aan boord.
De geldende internationale richtlijnen en regelgeving met betrekking tot de luchtvaartsector
zijn daarbij nageleefd.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft op 26 maart
jl. richtlijnen uitgebracht voor het management van cabinepersoneel in relatie tot
de uitbraak van het coronavirus. EASA beveelt luchtvaart- maatschappijen onder meer
aan om alle niet-essentiële interactie tussen cabinepersoneel en passagiers zoveel
als praktisch haalbaar te beperken om het risico op besmetting door en van passagiers
te reduceren. EASA heeft deze richtlijnen kenbaar gemaakt bij alle Europese maatschappijen.3 Mede op basis hiervan hebben luchtvaartmaatschappijen een groot aantal maatregelen
genomen.
Het RIVM concludeert dat er duidelijke richtlijnen beschikbaar zijn en dat de risico’s
op een besmetting van vliegend personeel beperkt worden door onder andere goede ventilatie
en luchtfiltersystemen in vliegtuigen. Het RIVM geeft daarnaast aan dat maximale spreiding
van passagiers dient te worden nagestreefd. Dit beperkt contact tussen passagiers
onderling tijdens vluchten tot een minimum. Het RIVM heeft geen norm gesteld voor
het aantal passagiers dat is toegestaan.
Mijn beeld is dat de richtlijnen van het RIVM en EASA worden gerespecteerd door de
luchtvaartmaatschappijen. Het contact tussen cabinepersoneel en passagiers wordt beperkt
door alleen noodzakelijke handelingen uit te voeren waardoor onder meer de service
aan de passagiers is aangepast. Ook worden bemanningsleden uitgerust met beschermende
middelen zoals mondkapjes en handschoentjes.
In aanvulling op de richtlijnen aan de luchtvaartmaatschappijen geldt sinds 17 april
2020 dat reizigers uit hoog-risicogebieden voor vertrek een verklaring in moeten vullen
met vragen over gezondheidsklachten die passen bij COVID-19. Indien geen gezondheidsverklaring
kan worden getoond omdat de passagier klachten heeft die passen bij COVID-19, zal
de toegang tot de vlucht moeten worden ontzegd. Daarnaast krijgen reizigers uit hoog-risicogebieden
het dringende advies om 14 dagen quarantaine in acht te nemen na aankomst in Nederland.
Op dit moment overweegt het kabinet geen nieuwe maatregelen, maar we monitoren de
situatie nauwlettend.
Vraag 4
Overweegt u (andere) quarantainemaatregelen of -voorschriften voor coronarepatriëringsvluchten
uit niet-brandhaarden? Zo ja, hoe gaan deze eruitzien?
Antwoord 4
De repatriëringsvluchten in het kader van het convenant Bijzondere Bijstand Buitenland
worden uitgevoerd conform dezelfde richtlijnen en regelgeving als andere commerciële
vluchten. Ook voor deze vluchten geldt het beleid zoals toegelicht in het antwoord
op vragen 1, 2 en 3.
Vraag 5
Hoe verhoudt het protocol van de repatriëringsvluchten zich met het protocol dat gebruikt
wordt voor de vluchten van arbeidsmigranten, met name op het gebied van handhaving
van de 1,5 meterregel?4
Antwoord 5
Ook voor het uitvoeren van commerciële vluchten met bijvoorbeeld arbeidsmigranten
geldt dat deze worden uitgevoerd conform dezelfde richtlijnen en regelgeving als andere
commerciële vluchten. Ook voor deze vluchten geldt het beleid zoals toegelicht in
het antwoord op vragen 1, 2 en 3.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.