Schriftelijke vragen : Het verstrekken van volledige dossiers aan gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire
Vragen van de leden Leijten (SP) en Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over het verstrekken van volledige dossiers aan gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire (ingezonden 8 mei 2020).
Vraag 1
Hoeveel gedupeerden die hun dossier hebben opgevraagd hebben 5 mei 2020 een brief
ontvangen met daarin uitstel van het toesturen van hun persoonlijke dossier?1
Vraag 2
Snapt u dat het voor mensen die hun dossier al hebben ontvangen zeer vreemd overkomt
om de uitstelbrief te ontvangen en dat zij daardoor niet het idee hebben dat de crisisorganisatie
de administratie op orde heeft?
Vraag 3
Waarom bent u overgegaan tot het uitstellen van het toesturen van dossiers, terwijl
mensen al enkele maanden tot meer dan een half jaar wachten op hun gegevens?
Vraag 4
Hoeveel mensen hebben documenten die betrekking hebben op de besluitvorming over het
stopzetten en terugvorderen van kinderopvangtoeslag aangevraagd via de ter beschikking
gestelde brief van de Bond voor Belastingbetalers?2 Hoeveel van deze dossiers zijn verschaft en hoeveel mensen hebben een brief gekregen
met uitstel?
Vraag 5
Hoeveel mensen hebben hun dossier opgevraagd na de actie van gedupeerden in Rotterdam
op 11 november 2019?3 Hoeveel daarvan hebben hun dossier inmiddels ontvangen en hoeveel wachten nog op
antwoord?
Vraag 6
Hoe verlopen de gesprekken die gevoerd worden met mensen die gebeld worden om te weten
welke informatie zij precies willen hebben?
Vraag 7
Welke inspanning is er, na het versturen van de laatste dossiers in februari, gepleegd
om meer dossiers van gedupeerden samen te stellen? Klopt de indruk dat het samenstellen
stil is komen te liggen na de laatste verzending? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 8
Erkent u dat mensen simpelweg willen weten op basis van welke gronden is beoordeeld
waarom er geen recht op kinderopvangtoeslag was en zelfs alles voor meerdere jaren
moest worden teruggevorderd? Erkent u tevens dat zij die informatie verdienen te hebben
voordat hun zaak wordt bekeken vanuit de crisisorganisatie? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Kunt u aangeven waarom het zo moeilijk is om de onderliggende documentatie die betrekking
heeft op de besluitvorming rond recht op kinderopvangtoeslag, het terugvorderen ervan
en vaak het oordeel dat iemand met opzet/ grove schuld heeft gehandeld, te genereren?
Vraag 10
Wanneer de Belastingdienst geen onderliggende documentatie (meer) heeft, hoe gaan
gedupeerden dan ooit herbeoordeeld worden op hun recht op kinderopvangtoeslag en eventuele
compensatie? Kunt u aangeven hoe dit probleem ondervangen gaat worden?
Vraag 11
Welk perspectief is er om mensen hun dossier of op zijn minst de onderliggende documentatie
te verstrekken die leidde tot het stopzetten en terugvorderen? Wanneer krijgen mensen
wél hun gegevens?
Vraag 12
Klopt het dat een burger krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG),
artikel 15 het recht heeft om binnen vier weken (of wanneer de Belastingdienst uitstel
vraagt binnen acht weken) recht heeft om al zijn/haar gegevens in te zien bij de Belastingdienst?
Vraag 13
Bent u bekend met de uitvoeringswet AVG, waarvan artikel 34 luidt: «Een schriftelijke
beslissing op een verzoek als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 22 van de verordening
wordt genomen binnen de in artikel 12, derde lid, van de verordening genoemde termijnen
en geldt, voor zover deze is genomen door een bestuursorgaan, als een besluit in de
zin van de Algemene wet bestuursrecht.»?
Vraag 14
Heeft u tijdig (binnen een maand of na verdaging binnen drie maanden) een voor bezwaar
en beroep vatbare beschikking genomen op de inzageverzoeken? Zo nee waarom heeft u
geen formele besluiten gestuurd?
Vraag 15
Indien u geen formeel besluit genomen heeft, kunnen de ouders dan op grond van artikel
6:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de Belastingdienst formeel in gebreke
stellen en binnen twee weken het dossier eisen?
Vraag 16
Klopt het dat ouders, die dan binnen twee weken geen besluit krijgen en het dossier,
een dwangsom per dag kunnen vragen bij de Belastingdienst (ex artikel 4:17 Awb)?
Vraag 17
Waarom heeft u afgezien van het nemen van formele beschikkingen bij de vraag om inzage
(die overigens onder de AVG vormvrij mag worden ingediend)?
Vraag 18
Lukt het u om ofwel binnen twee weken de dossiers te geven, dan wel een formeel besluit
te nemen, dan wel een schadevergoeding toe te kennen, omdat de Belastingdienst hier
wederom in gebreke blijft ten opzichte van de ouders (graag een uitgebreid antwoord)?
Vraag 19
Wat is de uiterste datum, waarop mensen die vorig jaar hun hele dossier gevraagd hebben,
dat dossier ook krijgen?
Vraag 20
Kunt u deze vragen een voor een en binnen een week beantwoorden i.v.m. de gesprekken
van 18 mei en het debat van 19 mei?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.M. Leijten, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
P.H. Omtzigt, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.