Schriftelijke vragen : De manier waarop corona de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroot
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de manier waarop corona de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroot (ingezonden 8 mei 2020).
Vraag 1
Klopt het dat er nauwelijks verbetering is opgetreden in de kansenongelijkheid, onder
meer omdat nog altijd kinderen onder meer door onderadvisering geen eerlijke start
krijgen?1 Wat vindt u van de conclusie van de Inspectie van het Onderwijs dat kinderen met
lager opgeleide ouders de afgelopen tien jaar een steeds lager schooladvies hebben
gekregen dan kinderen van hoger opgeleide ouders, ook als ze met hun toets gelijk
presteerden? Bent u bereid deze hardnekkige onderadvisering actief tegen te gaan,
en zo ja, hoe, of zo nee, waarom niet?
Vraag 2
Deelt u de conclusie van het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat de coronacrisis
de kansenongelijkheid groter maakt?
Vraag 3
Onderkent u bij scholen ook een zogenoemd mattheuseffect, waarover een onderzoeker
van de Erasmus Universiteit Rotterdam spreekt?
Vraag 4
Erkent u, net als de aangehaalde onderzoekers, dat er extra begeleiding op school
nodig is om achterstanden zo goed mogelijk in te halen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Wat gaat u doen met deze inzichten nu de scholen weer langzaam opengaan? Gaat uw aandacht
vooral naar het repareren van achterstanden die zijn ontstaan tijdens de coronacrisis
of wilt u scholen helpen met structurele oplossingen die de kansenongelijkheid verkleinen?
Indien het eerste het geval is, waarom ziet u dan af van structurele oplossingen?
Indien dat laatste het geval is, hoe gaat u deze structurele oplossingen dan gestalte
geven?
Vraag 6
Deelt u de conclusie dat structureel ongelijk investeren nodig is voor een echte aanpak
van ongelijke kansen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke consequenties verbindt u daaraan
voor uw beleid?
Vraag 7
Wat is uw reactie op de peiling van de PO-Raad en de Algemene Vereniging Schoolleiders
(AVS) waaruit blijkt dat 40 procent van de scholen onvoldoende leraren verwacht te
hebben voor de heropening vanaf 11 mei a.s.?2
Vraag 8
Welke rol gaat werkdruk spelen in uw eerdere toezegging tijdens het notaoverleg d.d.
29 april 2020 over onderwijs en corona om de komende weken de vinger aan de pols te
houden bij de gevolgen van de scholensluiting op de kansengelijkheid?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.A.E. van den Hul, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.