Schriftelijke vragen : De toepassing van de NOW bij payrollbedrijven
Vragen van de leden Van Weyenberg (D66) en Tielen (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de toepassing van de NOW bij payrollbedrijven (ingezonden 29 april 2020).
Vraag 1
Klopt het dat voor werknemers die in dienst zijn voor een payroll- of uitzendbedrijf
en die normaal werkzaam zijn in bijvoorbeeld de horeca, het payroll- of uitzendbedrijf
zelf in aanmerking kan komen voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid
(NOW)?
Vraag 2
Hoeveel payroll- en uitzendbedrijven hebben tot nu toe NOW aangevraagd? Hoeveel van
de werknemers die bij hen in dienst zijn kunnen nu hun normale werkzaamheden uitvoeren?
Vraag 3
Hoeveel payroll- en uitzendbedrijven hebben wel mensen in dienst die door de maatregelen
om het coronavirus te bestrijden niet meer kunnen werken, maar hebben in totaal minder
dan 20% omzetdaling, waardoor ze niet in aanmerking komen voor de NOW?
Vraag 4
Wat betekent de uitbreiding van de concernregeling in de NOW, waarbij werkmaatschappijen
met veel omzetverlies toch de NOW kunnen aanvragen als het concern niet genoeg omzetdaling
heeft, voor de payroll- en uitzendbranche?
Vraag 5
Klopt het dat op het moment dat een payrollbedrijf toch geen aanspraak kan maken op
de NOW en werknemers niet meer in kan zetten, het bedrijf bedrijfseconomisch ontslag
zal moeten aanvragen voor deze werknemers? Is het juist dat deze verantwoordelijkheid
niet bij de inlener ligt?
Vraag 6
Wordt dit bedrijfseconomisch ontslag op dit moment verleend als deze werknemers gewoonlijk
in een van de sectoren werken die dicht zijn (zoals de horeca)?
Vraag 7
Bent u bekend met de signalen dat een aantal payroll- en uitzendbedrijven facturen
blijven sturen naar bijvoorbeeld horecaondernemers, terwijl de betrokken werknemers
niet kunnen werken? Wat vindt u daarvan?
Vraag 8
Deelt u de mening dat dit als ongewenst effect heeft dat de ondernemers bij wie de
payroll-werknemers gewoonlijk hun werkzaamheden verrichten, nu eerst failliet moeten
gaan én dat de werknemers daarna pas in aanmerking kunnen komen voor een uitkering?
Vraag 9
Zijn er afspraken gemaakt tussen u en de brancheorganisaties over contracten en facturen
tussen payrollbedrijven en inleners in de sectoren waar niet tot nauwelijks gewerkt
wordt, zoals de horeca? Zo ja, wat is de bedoeling van deze afspraken en kunt u deze
delen?
Vraag 10
Is het mogelijk om contracten te ontbinden aangezien er sprake is van overmacht en
de dienst waarvoor moet worden betaald niet meer wordt geleverd, omdat een aantal
sectoren verplicht gesloten is?
Vraag 11
Klopt het dat als deze payrollbedrijven niet meer zouden factureren, dit als omzetdaling
voor de NOW kan worden gezien?
Vraag 12
Bent u bereid nader in gesprek te gaan met bedrijven in de payrollbranche om af te
stemmen hoe met deze situatie kan worden omgegaan?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.P.R.A. van Weyenberg, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.