Schriftelijke vragen : Het bericht dat het kabinet met miljarden komt voor KLM.
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het bericht dat het kabinet met miljarden komt voor KLM (ingezonden 29 april 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Kabinet komt met noodsteun voor KLM van maximaal 4 miljard euro»?1
Vraag 2
Is het waar dat bij het bekend worden van het voornemen tot steunverlening de beurswaarde
van Air France-KLM substantieel is gestegen? Zo ja, acht u het leveren van een bijdrage
daaraan een overheidstaak met publiek geld?
Vraag 3
Kunt u een overzicht verschaffen van de beurswaarde van Air France-KLM sinds de Nederlandse
staat een belang in Air France-KLM heeft genomen?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de totale boekwaarde is van de KLM-vliegtuigen en andere bezittingen
en schulden op dit moment? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Is het waar dat de huidige beurswaarde van Air France-KLM op dit moment circa 2 miljard euro
bedraagt? Kunt u aangeven waarom u een steunverlening van 4 miljard euro overweegt
voor een onderneming die aanmerkelijk minder waard is dan de eigen beurswaarde?
Vraag 6
Wordt de KLM in staat geacht om deze steun terug te betalen als het, wanneer de luchtvaart
wel binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en milieu blijft, in de toekomst structureel
minder vluchten zal gaan uitvoeren en daardoor minder inkomsten zal genereren?
Vraag 7
Waarom verwacht u dat het steunen van KLM niet zal worden aangemerkt als ongeoorloofde
staatssteun?
Vraag 8
Welk verschil ziet u tussen de huidige steun voor KLM en de steun voor grote banken
die eerder in overheidshanden kwamen, omdat ze als «too big to fail» werden beschouwd?
Vraag 9
Is het waar dat bij een eventueel faillissement van Air France-KLM, het gehele bedrijf
KLM een doorstart zou kunnen maken? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 10
Zouden banken bereid zijn om op gelijke voorwaarden krediet te verstrekken aan Air
France-KLM als nu voorgenomen is? Zo ja, waarom doet het bedrijf daar geen beroep
op?
Vraag 11
Op welke manier komen de verschillende voorwaarden voor steun precies tot stand?
Vraag 12
Hoe gaat u voorkomen dat, na het verzekeren van steun aan KLM, het opstellen en uitvoeren
van die voorwaarden ondermaats zullen zijn?
Vraag 13
Deelt u de mening dat de luchtvaartsector inmiddels het nadeel van de twijfel moet
krijgen inzake het opstellen en uitvoeren van voorwaarden op het gebied van klimaat,
leefomgeving en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Deelt u de mening dat de steun pas verstrekt zou mogen worden als alle voorwaarden
helder en geaccordeerd zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke consequenties verbindt
u daaraan?
Vraag 15
Kent u de voorwaarden van de Partij voor de Dieren-fractie?2
Vraag 16
Bent u bereid om deze Kamervragen, plus de Kamervragen van het lid Van Raan over «strenge
voorwaarden aan staatssteun voor de luchtvaartsector in het perspectief van een sector
die stevig moet krimpen», plus de vragen uit het «schriftelijk overleg Luchtvaart»,
te beantwoorden vóór het debat dat de Tweede Kamer zal voeren over het voorgenomen
steunpakket aan KLM?3, 4
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.