Schriftelijke vragen : Vouchers voor geannuleerde vluchten voor Nederlandse klanten
Vragen van het lid Moorlag (PvdA) aan de Minister en Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over vouchers voor geannuleerde vluchten voor Nederlandse klanten (ingezonden 24 april 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Nederlandse klant krijgt voucher, maar Israël betaalt KLM reissom
wel meteen terug»1 en bent u bekend met de ophef die internationaal is ontstaan over het aanbieden van
vouchers door luchtvaartmaatschappijen?2
Vraag 2
Deelt u de mening dat als reizigers het recht hebben op terugbetaling bij geannuleerde
vluchten, dat recht gerespecteerd dient te worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent
u bereid deze kwestie aan te kaarten bij luchtvaartmaatschappijen?
Vraag 3
Hebben Nederlandse passagiers het recht op terugbetaling bij geannuleerde vluchten
van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen? Zo ja, betekent dit dat zij geen genoegen
hoeven te nemen met een voucher? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Is het waar dat u compensatie voor geannuleerde vluchten via vouchers gedoogt? Zo
ja, welke formele rechtsgrond maakt dit mogelijk en waarom kiest u ervoor de consument
te laten betalen voor de gevolgen van annulering van vluchten?
Vraag 5
Vindt u ook dat burgers in verschillende landen een gelijke rechtspositie dienen te
hebben ten aanzien van vergoedingen van geannuleerde vluchten? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe beoordeelt u in dit licht het feit dat Israëlische reizigers hun reissom
terugbetaald krijgen, terwijl Nederlandse reizigers slechts een voucher krijgen?
Vraag 6
Vindt u vouchers een volledig en volwaardig alternatief voor terugbetaling van het
geldbedrag? Zo ja, bent u dan bereid een volledige garantie te verstrekken, zodat
bij het optreden van betalingsonmacht van vliegtuigmaatschappijen de consument de
betaalde reissom terugkrijgt? Zo nee, waarom moet naar uw oordeel de consument dan
het risico dragen van het verlies van de betaalde reissom?
Vraag 7
Is de houder van een voucher een preferente schuldeiser bij een faillissement van
een luchtvaartmaatschappij? Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo nee, vindt u het dan
acceptabel dat de consument als houder van een voucher pas na de gebruikelijke rij
preferente schuldeisers, pandhouders, de belastingdienst en het UWV, als schuldeiser
ver achterin de rij staat voor terugbetaling van de betaalde reissom?
Vraag 8
Acht u het mogelijk dat in geval van faillissement van de luchtvaartmaatschappij ontvangers
van een voucher het risico lopen die niet te kunnen verzilveren? Zo ja, deelt u dan
de mening dat dit ongewenst is en hoe gaat u dit voorkomen? Zo nee, waarom acht u
dit niet mogelijk?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J. Moorlag, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.