Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Laçin over het bericht ‘Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming’
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het bericht «Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming» (ingezonden 30 maart 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
            (ontvangen 20 april 2020).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Erkent u dat de taxisector hard wordt geraakt door het Coronavirus door een sterke
               afname van het leerlingenvervoer, ziekenvervoer, straattaxivervoer door het sluiten
               van onder andere de horeca en afname van het luchthavenvervoer?
            
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Waarom is er niet gekozen voor een algeheel verbod op taxivervoer met uitzonderingen
               voor vervoer van mensen/familieleden die in de vitale beroepen werken?
            
Antwoord 3
            
Het is juist in deze periode van essentieel belang dat passend vervoer voor iedereen
               beschikbaar blijft. Voor het in stand houden van vitale processen, maar ook voor medische
               zorg (denk aan huisartsenvervoer of het vervoer van dialysepatiënten naar en van ziekenhuizen)
               en het voorzien in eerste levensbehoeften. De gezondheid van zowel de chauffeur als
               de passagier staat voorop. In het algemeen geldt daarom dat – net als van het openbaar
               vervoer – terughoudend gebruik moet worden gemaakt van de taxi.
            
Vraag 4
            
Bent u met gemeenten en andere opdrachtgevers van leerlingenvervoer en ziekenvervoer
               in gesprek om zo nodig af te dwingen dat niet gereden ritten in deze uitzonderlijke
               periode toch doorbetaald worden aan vervoerders? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van
               deze gesprekken?
            
Antwoord 4
            
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het leerlingenvervoer ligt bij de gemeenten.
               Het kabinet heeft afspraken met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gemaakt
               over het waarborgen van financiële zekerheid van zorgaanbieders in het sociaal domein.
               Het gaat om tijdelijke maatregelen voor onder meer het financieren van extra kosten,
               compensatie voor omzetderving, het op peil houden van de liquiditeit en het versoepelen
               van verantwoording. VNG heeft in het verlengde van deze afspraken en specifiek voor
               het doelgroepenvervoer (inclusief leerlingenvervoer) aangegeven om als lijn voor uitgevallen
               ritten 80% door te blijven financieren. Het budget dat gemeenten vanuit het Gemeentefonds
               ontvangen hiervoor, wijzigt immers niet.
            
Wat ziekenvervoer betreft geldt dat zorgverzekeraars in het kader van de Zorgverzekeringswet
               ziekenvervoer inkopen. Zorgverzekeraars zijn in onderlinge afstemming met alle relevante
               partners, inclusief het Ministerie van VWS, maatregelen aan het nemen om de financiële
               zekerheid aan deze en andere zorgaanbieders te borgen.
            
Vraag 5
            
Komen ZZP’ers in de taxisector in aanmerking voor de 4.000 euro vergoeding nu er geen
               verbod op het taxivervoer is gekomen? Zo ja, waar kunnen zij zich melden? Zo niet,
               waarom niet en wat gaat u voor deze groep doen om ervoor te zorgen dat hun onderneming
               niet omvalt en zij zonder inkomen thuis komen te zitten?
            
Antwoord 5
            
Het kabinet heeft op 7 april jl. besloten om de Tegemoetkoming Ondernemers getroffen
               Sectoren COVID-19 zodanig uit te breiden dat ook taxi-ondernemers een eenmalige tegemoetkoming
               van 4.000 euro netto kunnen aanvragen. Vanaf 15 april a.s. kan de tegemoetkoming worden
               aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
            
Vraag 6
            
Erkent u dat bij het personenvervoer het houden van 1,5 meter afstand in sommige gevallen
               onmogelijk is, bijvoorbeeld als het gaat om de straattaximarkt? Vindt u niet dat deze
               maatregel overal toegepast zou moeten worden? Waarom is er wel een verbod op rijlessen
               afgekondigd en niet op de straattaxivervoer, terwijl het vaak om dezelfde type auto’s
               gaat en het houden van 1,5 meter afstand onmogelijk is?
            
Antwoord 6
            
In samenspraak met de branche zijn twee protocollen opgesteld voor veilig en verantwoord
               taxivervoer. Daarin zijn onder meer richtlijnen gegeven voor het houden van afstand
               tussen de chauffeur en de passagier. Als in voertuigen de afstand van ten minste 1,5
               meter niet mogelijk is, dient gezorgd te worden voor een fysieke afscheiding tussen
               de chauffeursstoel en de passagiersstoelen. Bovendien dient de passagier achterin
               het voertuig plaats te nemen. Omdat deze maatregelen voor rijlessen niet toe te passen
               zijn, is daarvoor een verbod wel geboden.
            
Vraag 7
            
Bent u met verzekeraars, leasebedrijven, taxicentrale en Toegestande Taxi Organisaties
               (TTO’s) in gesprek om af te spreken dat taxiondernemers en vervoerders uitstel van
               betaling kunnen krijgen als het gaat om hun maandelijkse lasten die gekoppeld zijn
               aan het werk? Zo ja, kunt u toelichten wat de stand van zaken is? Zo niet, waarom
               niet en gaat u dit op korte termijn doen?
            
Antwoord 7
            
Er zijn verschillende maatregelen genomen om de maandelijkse lasten van taxi-ondernemers
               te beperken. Taxi-ondernemers hoeven geen kosten te maken voor naleving van de voertuigverplichtingen
               (Motorrijtuigenbelasting, WA-verzekering en APK-plicht) als zij voertuigen die nu
               stil staan bij de RDW schorsen. De RDW biedt een coulanceregeling aan waarin met terugwerkende
               kracht vanaf 6 maart jl. een nultarief wordt gehanteerd bij schorsing vanaf het zesde
               voertuig. De gemeente Amsterdam onderzoekt momenteel de mogelijkheid om uitstel van
               betaling te verlenen van leges voor verlenging van de taxivergunning en de TTO-vergunning.
            
Leasebedrijven hebben hun verantwoordelijkheid genomen door betaalverplichtingen op
               te schorten, of daarvoor de mogelijkheid te bieden. Verzekeraars hebben aangegeven
               onder bepaalde omstandigheden en voor een bepaalde periode bereid te zijn om betalingstermijnen
               te verlengen en mee te werken om daar waar mogelijk de dekking van geschorste voertuigen
               tijdelijk te beperken, waardoor een lagere premie betaald hoeft te worden. Ik blijf
               met de sector in gesprek om te bezien of en zo ja, welke nadere afspraken nodig zijn.
            
Vraag 8
            
Heeft u in beeld hoeveel werknemers in de taxisector nu gedwongen thuiszitten met
               verlof of hun baan zijn kwijtgeraakt? Kunt u specificeren wat voor contract deze groep
               heeft met de werkgever (vast, flex, 0-uren et cetera)?
            
Antwoord 8
            
Deze gegevens zijn niet beschikbaar.
Vraag 9
            
Gaat u in gesprek met vervoerders om hen toch aanspraak te laten maken op het aangekondigde
               Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid of het opstellen van maatregelen op maat voor
               deze sector? Zo ja, met welke partijen gebeurt dit en wanneer vinden deze gesprekken
               plaats? Benadrukt u in deze gesprekken dat ontslag voor werknemers met een flexcontract
               ongewenst is en bent u bereid als voorwaarde voor financiële steun te stellen dat
               werknemers met een flexcontract niet ontslagen mogen worden?
            
Antwoord 9
            
Bedrijven die ten minste 20% omzetverlies lijden, kunnen door het Noodfonds Overbrugging
               Werkgelegenheid (NOW) maximaal 90% vergoed krijgen van hun loonkosten vanaf 1 maart.
               Ook vervoerders kunnen daar aanspraak op maken als ze aan de voorwaarden voldoen.
               De NOW is nadrukkelijk ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor
               de werkgever geen doorbetalingsplicht heeft, zoals werknemers met een oproep- of nulurencontract.
               Voor deze werknemers geldt dat werkgevers ook subsidie kunnen krijgen om hun salaris
               door te betalen. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ook opgeroepen
               om deze werknemers in dienst te houden. De regeling zal de komende tijd nauwlettend
               gemonitord worden, met daarbij bijzondere aandacht voor of deze regeling in voldoende
               mate tegemoetkomt aan het beoogde doel.
            
Vraag 10
            
Welke maatregelen zijn getroffen om chauffeurs en andere werknemers in het doelgroepenvervoer
               te beschermen tegen het Coronavirus? Bent u het eens dat iedereen die nu doorwerkt
               om leerlingen en zieken te vervoeren alle beschermingsmiddelen moeten krijgen om hun
               werk veilig uit te kunnen vervoeren?
            
Antwoord 10
            
De veiligheid van zowel de chauffeur als de klant staat voorop. Zoals ook in het antwoord
               op vraag 6 is aangegeven, zijn in samenspraak met de branche twee protocollen opgesteld.
               Het eerste protocol kan gebruikt worden voor regulier taxi- en zorgvervoer. Het tweede
               protocol geeft zeer specifieke richtlijnen voor het vervoer van personen met (klachten
               passend bij) COVID-19. Met naleving van deze richtlijnen kunnen taxichauffeurs hun
               belangrijke werk op een veilige en verantwoorde wijze blijven doen. Momenteel maken
               de Nederlandse Vereniging Ziekenhuizen, branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer
               en andere relevante partijen afspraken over de beschermingsmiddelen die nodig zijn
               om conform het protocol personen te vervoeren met (klachten passend bij) COVID-19.
            
Vraag 11
            
Kunt u deze vragen één voor één en uiterlijk 7 april 2020 beantwoorden, zodat de antwoorden
               betrokken kunnen worden bij het Schriftelijk Overleg Openbaar Vervoer en Taxi op 8 april
               2020?
            
Antwoord 11
            
Vanwege de voor de beantwoording van de vragen benodigde afstemming tussen de ministeries
               van Infrastructuur en Waterstaat, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Sociale
               Zaken en Werkgelegenheid, van Economische Zaken en Klimaat, van Financiën en van Onderwijs,
               Cultuur en Wetenschappen en sectorpartijen is het niet gelukt om de beantwoording
               op 7 april te hebben beantwoord.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
