Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dik-Faber over de e-laadinfrastructuur voor vrachtwagens
Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Milieu en Wonen over de e-laadinfrastructuur voor vrachtwagens (ingezonden 13 maart 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 15 april 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Elektrische trucks: de techniek is klaar, nu
de politiek nog»?1
Antwoord 1
Ja, hier heb ik kennis van genomen.
Vraag 2
Klopt het dat er op dit moment geen openbare e-laadinfrastuctuur voor elektrische
trucks aanwezig is langs de snelwegen? Geldt dit ook voor andere Europese landen?
Antwoord 2
Voor openbare (snellaad)infrastructuur langs de snelwegen geldt dat deze op dit moment
inderdaad veelal (nog) niet geschikt is voor e-trucks. Dit geldt niet alleen voor
Nederland maar ook voor andere Europese landen.
Vraag 3
Deelt u mijn zorgen dat dit voor een onnodige vertraging kan zorgen bij de transitie
naar elektrisch (goederen)vervoer over de weg?
Antwoord 3
Een goede openbare laadinfrastructuur is inderdaad belangrijk om de transitie naar
elektrisch goederenvervoer over de weg op een voortvarende manier te laten verlopen.
De e-trucks die op dit moment in Nederland rijden laden vooral bij private laadpunten.
Wanneer deze in aantal toenemen zal ook de vraag naar publieke, openbare laadinfrastructuur
toenemen. Er zal zorgvuldig gekeken worden naar waar deze publieke laadpunten in aanvulling
op de private laadinfrastructuur nodig zijn.
In de afspraken uit het Klimaatakkoord over de verduurzaming van het goederenvervoer
zijn goede afspraken gemaakt over het realiseren van voldoende en robuuste logistieke
laadinfrastructuur, om te voorkomen dat dit een belemmerende factor wordt bij de transitie
naar elektrisch goederenvervoer over de weg. Logistieke laadinfrastructuur maakt onderdeel
uit van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Tegelijkertijd worden er in de laadtechniek grote stappen worden gezet door de markt
zelf. Zo presenteerde DAF en VDL onlangs nog een laadsysteem dat er door slim laden
voor zorgt dat een e-truck per dag ruim 300 kilometer af kan leggen.
Vraag 4
Op welke manier wordt gezorgd voor een goede businesscase voor laadpunten voor e-trucks,
zodat snel kan worden opgeschaald? Wordt hiermee rekening gehouden bij de implementatie
van de RED2-richtlijn?
Antwoord 4
Een goede businesscase is inderdaad van belang voor de realisatie en exploitatie van
laadinfrastructuur voor e-trucks. Zowel vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
als de Topsector Logistiek wordt hieraan gewerkt. Wanneer het aantal e-trucks dat
potentieel gebruikt zal maken van openbare laadinfrastructuur toeneemt en het ook
duidelijk wordt op welke locaties de laadbehoefte van deze trucks ligt, dan zal (bijvoorbeeld
voor charge point operators) de businesscase voor openbare laadpunten sneller sluitend
te maken zijn.
Ook de Nederlandse implementatie van de RED, middels de systematiek van de jaarverplichting,
heeft in de afgelopen jaren een positieve bijdrage gehad op de businesscase van laadinfrastructuur
in het algemeen. De exploitant kan via een laadpaal namelijk, als voldaan wordt aan
alle voorwaarden, aantonen dat elektriciteit aan vervoer is geleverd. Met het hernieuwbare
deel daarvan, bijvoorbeeld op basis van het landelijke gemiddelde, kunnen HBE’s (Hernieuwbare
Brandstofeenheden) verkregen worden welke de exploitant kan verhandelen aan brandstofleveranciers
die een jaarlijkse verplichting hebben. Vanuit de RED en de jaarverplichting is echter
geen sturing mogelijk tussen laadpunten voor bijvoorbeeld personenvervoer of e-trucks.
Bij de implementatie van de RED2 wordt opnieuw gekeken naar de impact op de businesscase van laadinfrastructuur en aan het bijdragen aan het realiseren van de afspraken
uit het Klimaatakkoord.
Vraag 5
Bent u bereid te kijken naar mogelijkheden voor een financiële stimulans in de vorm
van bijvoorbeeld subsidies voor openbare e-laadinfrastuctuur voor vrachtverkeer?
Antwoord 5
Op dit moment zijn er al verschillende mogelijkheden voor financiële ondersteuning
als het gaat om het realiseren van laadinfrastructuur voor e-trucks. Zowel de Demonstratieregeling
klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI) als de MIA/VAMIL bieden de
mogelijkheid om logistieke laadinfrastructuur voor het eigen wagenpark te financieren.
De MIA/VAMIL biedt alleen de mogelijkheid voor financiële ondersteuning van private
logistieke laadinfrastructuur. Voor de DKTI-regeling geldt dat publiek toegankelijke
laadinfrastructuur wel in aanmerking kan komen voor financiering wanneer dit onderdeel
uitmaakt van het project waaraan een financiële bijdrage wordt toegekend.
De financieringsmogelijkheden van laadoplossingen maakt tevens onderdeel uit van de
onderzoeksprogrammering voor logistieke laadinfrastructuur die in het kader van de
Nationale Agenda Laadinfrastructuur samen met de daarbij betrokken partijen wordt
opgesteld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.