Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Lacin over het bericht ‘Reisorganisaties annuleren vakanties voor deze maand: geen reizen bij Corendon, Sunweb Group, TUI en Prijsvrij’
Vragen van het lid Lacin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Reisorganisaties annuleren vakanties voor deze maand: geen reizen bij Corendon, Sunweb Group, TUI en Prijsvrij» (ingezonden 17 maart 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 2 april
2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Reisorganisaties annuleren vakanties voor deze maand: geen reizen
bij Corendon, Sunweb Group, TUI en Prijsvrij»1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat reizigers, van wie de pakketreis door onvermijdbare of buitengewone
omstandigheden niet door kan gaan, recht hebben op restitutie van het bedrag dat zij
hebben betaald voor hun vakantie op basis van artikel 7:509 lid 5 sub b van het Burgerlijk
Wetboek?
Antwoord 2
Ja, dat klopt.
Vraag 3
Klopt het dat verschillende reisorganisaties niet overgaan tot restitutie, maar een
tegoedbon/voucher uitgeven aan reizigers van wie de vakantie niet door kan gaan? Zo
ja, waar beroepen zij zich op?
Antwoord 3
Ja. De reisorganisaties beroepen zich op de exceptionele omstandigheden die het gevolg
zijn van de uitbraak van het nieuwe coronavirus2.
Vraag 4
Bent u ook van mening dat reizigers recht hebben op hun geld en dat reisorganisaties
moeten voldoen aan de rechten die reizigers hebben in geval van een geannuleerde vakantie?
Antwoord 4
De maatregelen ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor zowel
consumenten als bedrijven. De huidige situatie is zo uitzonderlijk dat dit vraagt
om creatieve oplossingen ten aanzien van het recht dat de consument heeft op restitutie
van de (aan)betaling binnen 14 dagen bij annulering. Daarom moedig ik consumenten
aan een voucher van hun reisaanbieder te accepteren waarmee zij op een later moment
een nieuwe pakketreis kunnen boeken. Zij steunen daarmee de reisbranche en kunnen
alsnog op een later moment van hun voorgenomen vakantie genieten. Van belang vind
ik dat de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft toegezegd
dat in bepaalde gevallen wel direct geld wordt teruggegeven en dat de voucher ook
later nog kan worden ingewisseld voor geld indien een nieuwe reis geen optie is voor
een consument3.
Vraag 5
Wat gaat u doen om reisorganisaties te houden aan de wet, als blijkt dat zij niet
overgaan tot restitutie van het bedrag dat reizigers hebben betaald?
Antwoord 5
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt als onafhankelijk toezichthouder toezicht
op de consumentenbeschermingsregels. De ACM heeft naar de voucherregeling van de ANVR
gekeken en er zijn verduidelijkingen afgesproken over de voorwaarden van de vouchers.
De ACM heeft begrip voor het verstrekken van vouchers en volgt de ontwikkelingen op
de voet. De ACM zal niet aarzelen om in te grijpen als de rechten van consumenten
onvoldoende worden gerespecteerd. Zie ook Consuwijzer voor nadere informatie over
consumentenrechten in relatie tot het coronavirus.4
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.