Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over de Wantijbrug en de Botlekbrug
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de opgelopen vertragingen bij de renovatie van de Wantijbrug en de Botlekbrug (ingezonden 5 maart 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel »Dit is prutswerk van de bovenste plank»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Waarom heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen om de renovatie van zowel de Wantijbrug
als de Botlekbrug tegelijk plaats te laten vinden? Welke afwegingen zijn er gemaakt?
Waarom is er niet voor gekozen om de renovaties aan beide bruggen na elkaar te laten
plaatsvinden, zodat de transportsector niet zoveel extra kilometers hoeft te rijden?
Antwoord 2, 3
Het was juist de bedoeling om beide renovaties niet gelijktijdig uit te voeren. Door
vertraging van de renovatie van de Wantijbrug is echter een situatie ontstaan waarbij
de werkzaamheden aan de Wantijbrug samenvallen met de werkzaamheden aan de Botlekbrug.
Dat heeft geleid tot extra verkeershinder, met name voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen. Voor dit vervoer was een omrijdroute noodzakelijk omdat de Botlekbrug van
2 tot en met 21 maart dagelijks afgesloten was van 1.00 tot 4.00u en de Wantijbrug
tot 3 april volledig afgesloten is.
Omdat deze situatie niet optimaal is, heeft RWS de volgende alternatieven verkend.
Verdere verschuiving van de werkzaamheden aan de Wantijbrug tot na de werkzaamheden
aan de Botlekbrug was echter geen haalbare optie. Dit omdat deze dan zouden samenvallen
met de aansluitende renovatie-werkzaamheden aan de N3. Dit was zowel technisch als
logistiek niet mogelijk.
Vertraging van de werkzaamheden aan de Botlekbrug tot na de werkzaamheden van de Wantijbrug
was eveneens geen haalbare optie. Hiervoor zouden bestaande afspraken moeten worden
opengebroken met naar verhouding grote financiële consequenties.
Vraag 4
Hoeveel extra brandstofverbruik veroorzaakt de omleiding? Hoeveel minuten extra zijn
chauffeurs nu onderweg vanwege de omleiding?
Antwoord 4
In mijn brief aan de Kamer van 1 juli 2019 (2018–2019, 29 385, nr. 102) heb ik inzicht gegeven in de hinder als gevolg van de renovatie van de Wantijbrug.
Door de samenloop van de werkzaamheden aan de Wantijbrug en de Botlekbrug is extra
hinder ontstaan. Het extra brandstofgebruik is van teveel factoren afhankelijk om
daarvan een betrouwbare inschatting te kunnen geven. De extra omrijdtijd is wel in
te schatten. Deze bedraagt, afhankelijk van herkomst en bestemming, 45 tot 80 minuten
extra en betreft alleen het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Vraag 5
Waarom is er geen contact opgenomen met de transportbranche voorafgaand aan het besluit
beide bruggen te openen? Waarom werd de transportsector na de besluitvorming alleen
via een flyer ingelicht? Waarom is ervoor gekozen zwaardere controles uit te voeren
op het naleven van de verplichte omleidingen?
Antwoord 5
Op bestuurlijk niveau is geen contact geweest met TLN. Dat had wel gemoeten. Rijkswaterstaat
zal daarom frequenter contact onderhouden op bestuurlijk niveau en binnenkort met
TLN bespreken, hoe de informatievoorziening in dit soort situaties over en weer verbeterd
kan worden. Er is op inhoudelijk niveau overigens – telefonisch en per mail – wel
frequent en open contact geweest tussen Rijkswaterstaat en TLN ten tijde van de besluitvorming
(december 2019 – februari 2020). Daarnaast zijn de transportbedrijven via een uitgebreide
en meertalige folder geïnformeerd over de situatie.
De zwaardere controles bij omrijdroutes worden voor de veiligheid uitgevoerd, omdat
het vervoer van gevaarlijke stoffen betreft.
Vraag 6
Klopt het dat er door een ingenieursbureau foutieve berekeningen zijn gemaakt, waardoor
de werkzaamheden aan de Wantijbrug later van start zijn gegaan? Is het ingenieursbureau
ook aansprakelijk voor de opgelopen vertraging?
Antwoord 6
Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik allereerst naar mijn brief aan de Kamer
van 1 juli 2019 (2018–2019, 29 385, nr. 102). Deze brief gaat nader in op de oorzaken van de vertraging van de renovatie van
de Wantijbrug. De vertraging is het gevolg van de noodzakelijke aanpassing van de
scope van het project en de afstemming van de uitvoeringsperiode. Uit het in de brief
van 1 juli 2019 genoemde onderzoek is gebleken dat het ingenieursbureau hiervoor niet
aansprakelijk kan worden gehouden.
Vraag 7
Is er een andere route te bedenken voor het vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen?
Antwoord 7
De omrijdroute betreft de kortste op het Hoofdwegennet beschikbare route. Gebruik
van de Botlektunnel is niet mogelijk vanwege de beperking voor het vervoer van bepaalde
categorieën gevaarlijke stoffen door deze tunnel.
Vraag 8
Kunnen economisch getroffen bedrijven aanspraak maken op de nadeelcompensatieregeling?
Zo ja, aan welke voorwaarden moet hiervoor worden voldaan en zijn zij hiervan op de
hoogte? Waar dienen zij zich te melden?
Antwoord 8
Getroffen bedrijven kunnen een beroep doen op de schade- en nadeelcompensatieregeling
van Rijkswaterstaat. Er moet echter sprake zijn van aanzienlijke omzetschade om hiervoor
in aanmerking te komen. De verwachting is dat hiervan in deze situatie geen sprake
zal zijn.
Bedrijven die een beroep willen doen op de schade- en nadeelcompensatieregeling kunnen
zich wenden tot het digitale loket: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact/schade-en-compensatie/n… Op deze website staan tevens de voorwaarden vermeld waar aan voldaan dient worden.
Vraag 9
Bent u van plan in gesprek te gaan met de getroffen ondernemers om dit netjes af te
handelen?
Antwoord 9
Rijkswaterstaat spreekt op korte termijn met TLN als vertegenwoordiger van de ondernemers
over deze kwestie; zie ook het antwoord op vraag 5. Getroffen ondernemers kunnen zich,
zoals gemeld in het antwoord op vraag 8, melden bij het digitale loket van Rijkswaterstaat.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.