Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Diks over de voortgang van het project Grensverleggende IT (GrIT)
Vragen van het lid Diks (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Defensie over de voortgang van het project Grensverleggende IT (GrIT) (ingezonden 20 februari 2020).
Antwoord van StaatssecretarisVisser (Defensie) (ontvangen 26 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Defensie kan nog jaren wachten op «wapensysteem van
de toekomst»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe staat het met de door u toegezegde ontwikkeling van scenario’s voor de toekomst
van het project GrIT? Wanneer verwacht u deze scenario’s aan de Kamer voor te kunnen
leggen?
Antwoord 2
Zoals ik u heb laten weten in de brief van 18 februari jl. (Kamerstuk 31 125, nr. 110), heeft Defensie de afgelopen tijd in het kader van het heroverwegingstraject twee
hoofdscenario’s uitgewerkt en door een externe partij laten valideren. Daarnaast heb
ik onderzoek verricht dat heeft geleid tot een beter inzicht in de mogelijkheden om
opvolging te geven aan de aanbevelingen van de derde BIT-toets en de gesprekken met
de overgebleven partij in de aanbesteding. Defensie laat het aangepaste plan nogmaals
valideren door een extern bureau. Dit proces loopt nu en is naar verwachting binnenkort
afgerond. In de besloten technische briefing van 12 maart jl. heeft Defensie de stand
van zaken van de uitgewerkte scenario’s toegelicht. Nadat deze validatie is afgerond
zal ik u de hoofdlijnen van de hoofdscenario’s aanbieden in een commericeel vertrouwelijke
brief.
Het scenario dat wordt gekozen zal de gebruikelijke interne controlemechanismen doorlopen.
Dat betekent onder meer dat de contractdocumenten getoetst worden door de ADR. Daarnaast
laat ik een BIT-toets uitvoeren op het uiteindelijke scenario. Naar verwachting zullen
de resultaten daarvan niet eerder dan in het derde kwartaal van 2020 beschikbaar komen.
Zodra dat het geval is zal ik uw Kamer informeren.
Vraag 3
Gaat u, als onderdeel van de scenario’s die u aan de Kamer gaat doen toekomen, in
kaart brengen welke additionele kosten elk scenario met zich meebrengt, bijvoorbeeld
waar het gaat om gederfde investeringen en te verwachten schadeclaims? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 3
Tijdens de aanbesteding doet Defensie geen uitspraken over commercieel vertrouwelijke
informatie. In het Algemeen Overleg van 4 september 2019 (Kamerstuk 31 125, nr. 107) heb ik toegezegd dat Defensie bereid is de stand van zaken van de uitgewerkte scenario’s,
inclusief de risico’s, toe te lichten in een, vanwege de commerciële vertrouwelijkheid,
besloten technische briefing. Deze vond plaats op 12 maart jl. Nadat de validatie
van het plan door een extern bureau is afgerond zal ik u de hoofdlijnen van de hoofdscenario’s
aanbieden in een commericeel vertrouwelijke brief. Voordat tot de beoogde gunning
wordt overgegaan, wordt de definitieve businesscase vertrouwelijk aan de Kamer voorgelegd.
Vraag 4
Klopt het dat IBM u heeft gedreigd met een schadeclaim van «vele honderden miljoenen»
bij het afbreken van de aanbesteding van GrIT? Zo ja, hoe apprecieert u dit dreigement?
Zo nee, kunt u dit mediabericht verklaren?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 5
Kunt u uitsluiten dat de veiligheid of lopende operaties bij Defensie ten nadele kunnen
worden beïnvloed door deze vertraging in het GrIT-project?
Antwoord 5
Defensie is op dit moment in staat aan haar verplichtingen te voldoen voor eigen bedrijfsvoering,
de operationele inzet en de samenwerking met Defensiepartners.
Vraag 6
Welke acties onderneemt uw ministerie om de huidige IT van Defensie na 2022 te laten
draaien zonder risico’s voor de veiligheid of operationaliteit van Defensie? Hebt
u zicht op de kosten van deze acties? Zo ja, kunt u deze met de Kamer delen? Zo nee,
wanneer krijgt u hier zicht op?
Antwoord 6
De IT-infrastructuur van Defensie is nog steeds op haar taak berekend. Daarvoor zijn
de afgelopen jaren bewust reguliere, voor lifecycles benodigde investeringen gedaan
en zijn ook belangrijke extra investeringen gedaan om de continuïteit van de IT te
borgen.
Omdat GrIT nog niet is gestart wordt jaarlijks bezien welke aanvullende maatregelen
nodig zijn voor het borgen van de continuïteit. Deze kosten zijn opgenomen in het
programma GrIT.
Vraag 7
Staat u met terugwerkende kracht nog achter uw besluit om de aanbesteding van het
GrIT door te zetten met slechts één partij, in weerwil van het advies van het Bureau
ICT-toetsing?
Antwoord 7
Ja, daar sta ik nog achter. In de voorbereiding van de aanbesteding heeft Defensie
een zorgvuldig traject doorlopen, waarvan het uitgangspunt was dat Defensie ontzorgd
zou worden door één hoofdaannemer. De veronderstelling dat het BIT van oordeel is
dat Defensie niet mag werken met één hoofdaannemer is overigens onjuist. Het BIT is
van mening dat dat mogelijk is, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt, zoals
in het tweede en derde BIT-advies is aangegeven (Kamerstukken 31 125, respectievelijk nr. 84 en nr. 104).
Vraag 8
Hoe beoordeelt u het risico dat het Athena-consortium het ongelimiteerde gebruiksrecht
van het tot nu toe ontwikkelde technisch ontwerp van defensie zal miskennen indien
de aanbesteding wordt afgebroken? Welke gevolgen zal dit hebben?
Antwoord 8
Defensie heeft het exclusieve gebruiksrecht van het technisch ontwerp (TO) van het
consortium gekocht, zoals ik u met de brief van 25 februari 2019 (Kamerstuk 31 125, nr. 101) heb bericht. Verder wil ik zolang de aanbesteding loopt dan ook niet vooruitlopen
op het proces.
Vraag 9
Hoe beoordeelt u achteraf bezien de aansturing van dit project tot nu toe?
Antwoord 9
Per brief van 18 februari jl. (Kamerstuk 31 125, nr. 110), heb ik u het rapport van ABDTOPconsult over de governance van GrIT toegezonden.
De hoofdlijn van het rapport is dat de governance beter moest worden ingericht. Zoals
ik tevens heb toegelicht in die brief volg ik de aanbevelingen van ABDTOPconsult op.
Vraag 10
Kunt u een limiet aangeven voor de maximale kosten van het GrIT-project, waarop de
Kamer u vanuit budgettaire controle kan afrekenen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Tijdens de aanbesteding doe ik geen uitspraken over commercieel vertrouwelijke informatie.
In het DPO van september 2019 heb ik u geïnformeerd over de financiële bandbreedte
van het programma GrIT (Kamestuk 27 839, nr. 292). In het Algemeen Overleg van 4 september 2019 (Kamerstuk 31 125, nr. 107) heb ik toegezegd dat Defensie bereid is de stand van zaken van de uitgewerkte scenario’s,
inclusief de risico’s, toe te lichten in een, vanwege de commerciële vertrouwelijkheid,
besloten briefing. Deze heeft plaatsgevonden op 12 maart jl.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.