Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Postma over het mogelijk maken van het enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen
Vragen van de leden Amhaouch en Postma (beiden CDA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Milieu en Wonen over het mogelijk maken van het enkelvoudig in- en uitchecken (ingezonden 19 februari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            24 maart 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2066.
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Tarievenchaos in openbaar vervoer kost reiziger miljoenen» en
               «Ombudsman voor het openbaar vervoer: «Reiziger moet niet opdraaien voor fouten in
               computersystemen»?1, 2
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2 en 3
            
Kunt u bevestigen dat u zich bij enkelvoudig in- en uitchecken alleen richt op een
               landelijke uitrol van een app met een locatiebepaling?
            
Wat vindt u ervan dat er alleen gewerkt lijkt te worden aan de uitrol van een app
               met een locatiebepaling, ondanks dat de Kamer er regelmatig steun voor heeft uitgesproken
               om het in- en uitchecken bij het overstappen naar andere vervoerders op het spoor
               definitief te beëindigen3 en de Kamer de motie Von Martels heeft aangenomen4 die verzoekt om een oplossing voor enkelvoudig in- en uitchecken uit te werken die
               breder is dan alleen een landelijke uitrol van een app met locatiebepaling?
            
Antwoord 2 en 3
            
In het AO OV en taxi van 26 september 2019 heb ik toegezegd dat ik de Kamer nader
               zou informeren over de technische oplossingen die door vervoerders worden ontwikkeld
               om enkelvoudig in- en uitchecken mogelijk te maken. Ik heb dit besproken in het NOVB
               en met de Voortgangsrapportage NOVB wordt uw Kamer hier nader over geïnformeerd, in
               samenhang met de ontwikkeling van nieuwe betaalwijzen in het OV. Daarbij is het goed
               in ogenschouw te houden dat 97% van de treinreizen met één vervoerder plaatsvindt
               en dat slechts bij 3% een overstap tussen verschillende spoorvervoerders nodig is.
               Niettemin vind ik het belangrijk dat de OV sector blijft werken aan het nog eenvoudiger
               maken van het zoeken, boeken en betalen van de deur-tot-deur reis. Ontwikkelingen
               zoals MaaS en nieuwe betaalwijzen bieden technologische kansen om in- en uitchecken
               nog makkelijker te maken. Met eenmalige OV chipkaarten (kaartjes bij de balie of automaat)
               en e-tickets kan al gereisd worden met enkelvoudig in- en uitchecken.
            
Daar komt een nieuwe mobiele applicatie met achteraf betalen bij. Dit is interessant
               voor frequente reizigers die met een persoonsgebonden abonnement reizen en enkelvoudig
               in- en uit willen checken. Tijdens de pilot op de Valleilijn werd met het voor reizigers
               vergelijkbare «swipe en go» het gebruiksgemak van deze mobiele applicatie met een
               8,0 beloond. De nieuwe applicatie is voor alle treinreizigers geschikt, maar wordt
               vanwege de complexiteit gefaseerd ingevoerd.
            
Op 4 februari 2019 is uw Kamer geïnformeerd over het onderzoek naar de kosten en baten
               van het invoeren van enkelvoudig in- en uitchecken binnen het huidige stelsel van
               de OV chipkaart5. Uit het onderzoek blijkt dat de baten niet opwegen tegen de kosten. In het AO OV
               en taxi van 21 maart 2019 is hier uitvoerig over gesproken en daarna is ook schriftelijk6 nog ingegaan op vragen over het tijdpad van een oplossing voor enkelvoudig in- en
               uitchecken en de wisselwerking met de nieuwe OV betaalwijzen.
            
Vraag 4
            
Bent u het ermee eens dat een oplossing waarbij de reiziger privacy moet inleveren
               om enkelvoudig in- en uit te checken te summier is?
            
Antwoord 4
            
Ik hecht er aan te benadrukken dat de privacy van reizigers bij álle vormen van betalen
               wettelijk is geborgd. Op basis van zijn reisgedrag kan een reiziger ervoor kiezen
               een persoonlijke OV-chipkaart of abonnement te kopen. Daarvoor moeten persoonsgegevens
               worden overlegd om bij controle vast te kunnen stellen dat de reiziger degene is die
               recht heeft op dat reisproduct. Vervoerders zijn voor het verwerken en verstrekken
               van gegevens gebonden aan de AVG en de Autoriteit persoonsgegevens ziet erop toe dat
               vervoerders niet meer persoonsgegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is. Als reizigers
               niet willen dat hun gegevens bekend zijn bij de vervoerder kunnen zij anoniem en met
               enkelvoudig in en uitchecken in de treinketen reizen, zie hiervoor antwoord 3.
            
Vraag 5
            
Bent u bereid om voor het algemeen overleg Spoor, spoorveiligheid en ERTMS op 4-3-2020
               via een Kamerbrief te schetsen hoe u alsnog ervoor gaat zorgen dat alsnog wordt voldaan
               aan de motie Von Martels die verzoekt om een oplossing voor enkelvoudig in- en uitchecken
               uit te werken die breder is dan alleen een landelijke uitrol van een app met locatiebepaling?
            
Antwoord 5
            
Tijdens het algemeen overleg Spoor, spoorveiligheid en ERTMS van 4-3-2020 heb ik gezegd
               hierover het gesprek met uw Kamer te voeren tijdens het AO OV en taxi van 25 maart.
               Dat overleg wordt nu schriftelijk.
            
Gelijktijdig met de beantwoording van deze Kamervragen wordt ook de Voortgangsrapportage
               NOVB, met daarin relevante informatie over enkelvoudig in- en uitchecken, naar uw
               Kamer gestuurd.
            
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op het feit dat de Ombudsman voor het openbaar vervoer kritisch
               is op de weigering van het kabinet om vervoersbedrijven te verplichten tot een «enkelvoudige
               check-in, check-out?
            
Antwoord 6
            
In het artikel waaraan wordt gerefereerd staat dat de Ombudsman begrip heeft voor
               de afweging dat de investering voor enkelvoudig in- en uitchecken nu niet meer loont
               in het huidige systeem. Ik ben blij met het werk van de OV ombudsman omdat het individuele
               reizigers helpt bij incidentele voorvallen en het reis- en betaalgemak van alle reizigers
               verhoogt door het signaleren van structurele verbeterpunten. Bij het implementeren
               van de nieuwe betaalwijzen zullen deze signalen en de boodschappen uit het Manifest
               van de consumentenorganisaties ter harte worden genomen.
            
Vraag 7
            
Bent u het eens met de stelling van Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de
               TU Delft, dat de reiziger centraal moet staan in plaats van de vervoersbedrijven en
               met de Ombudsman voor het openbaar vervoer dat het vreemd is dat als klanten problemen
               ervaren zij vaak te horen krijgen dat het niet anders kan omdat het systeem nu eenmaal
               zo is ingericht? Op welke manier komt u tegemoet aan deze kritiek?
            
Antwoord 7
            
Ik zie de stellingen niet als kritiek. Het staat buiten kijf dat de reiziger centraal
               staat en dat lukt ook steeds beter zoals blijkt uit de OV klantenbarometer 2019, waarin
               de reizigers het gemak van de OV chipkaart gemiddeld met een 8,3 opnieuw hoger waarderen
               dan ooit daarvoor.
            
In het NOVB proberen we problemen die samenhangen met het OV betaalsysteem op te lossen.
               Een oplossing kan zijn dat er voor een specifieke doelgroep alternatieven geboden
               worden waarmee een als probleem ervaren situatie wordt opgelost.
            
Vraag 8
            
Bent u het eens met de Ombudsman voor het openbaar vervoer dat het huidige systeem
               foutgevoelig is en helemaal onrechtvaardig is voor mensen met een abonnement? Op welke
               manier komt u tegemoet aan deze kritiek?
            
Antwoord 8
            
De Ombudsman geeft aan dat meermaals in- en uitchecken per treinvervoerder de kans
               op incomplete transacties vergroot. Om die foutgevoeligheid te verkleinen hebben treinvervoerders
               tal van maatregelen genomen en is het aantal incomplete transacties bij een overstap
               teruggebracht naar 0,06% van het aantal treinreizen.
            
Ik begrijp dat het voor abonnementhouders met een afgekocht reisrecht, die vrij kunnen
               reizen binnen hun abonnement, onrechtvaardig voelt indien ze een boete krijgen wanneer
               ze het verkeerde incheckpaaltje hebben gekozen. Daarom zijn in het NOVB afspraken
               over coulance gemaakt. Reizigers met een landelijk afgekocht reisrecht, die incidenteel
               vergeten in te checken, wordt de boete kwijtgescholden.
            
Vraag 9
            
Kunt u aangeven bij hoeveel verbindingen er voor de opbrengstenverdeling tussen vervoerders
               geen omchecken nodig zou zijn, omdat er geen twijfel is over de gekozen reisroute?
            
Antwoord 9
            
Uit het onderzoek uit 2018 bleek dat in 3% van de in totaal 400 miljoen treinreizen
               een reis met meerdere vervoerders is gemaakt. Het is zeer aannemelijk dat de opbrengstverdeling
               van die 3% niet in alle gevallen eenduidig kan omdat er meerdere routes mogelijk zijn
               om van herkomst naar bestemming te reizen en omdat er binnen verschillende concessies
               verschillende tarieven gehanteerd kunnen worden. Door onderlinge afspraken over harmonisatie
               van tarieven en de opbrengstverdeling tussen concessieverleners (overheden) kan dit
               afgedwongen worden, maar dit heeft gevolgen voor de tariefbevoegdheid en het betreft
               maatwerk per concessie.
            
Vraag 10
            
Kunt u aangeven hoeveel reizigers per dag een interoperabele reis maken en hoeveel
               reizigers per dag op een station komen met twee of meer vervoerders?
            
Antwoord 10
            
Zie antwoord 9. Gemiddeld wordt 3% van de treinreizen met twee of meer vervoerders
               gemaakt. Verder is het voor reizigers technisch niet meer mogelijk om op stations
               met poortjes bij een verkeerde vervoerder uit te checken. De reiziger krijgt bij een
               vergissing een heldere boodschap op het display van het poortje.
            
Vraag 11
            
Kunt u een opsomming geven van welke activiteiten er plaatsvinden en/of hebben plaatsgevonden
               om ook grensoverschrijdend in- en uitchecken en/of vereenvoudigen van ticketing van
               grensoverschrijdend spoor en/of busvervoer mogelijk te maken?
            
Antwoord 11
            
Anders dan de huidige OV chipkaart werken de toekomstige nieuwe OV betaalwijzen op
               internationale standaarden waardoor reizigers van buiten Nederland bijvoorbeeld met
               de bankpas eenvoudiger kunnen reizen en betalen voor het OV in Nederland.
            
Met de MaaS-pilot in Limburg wordt beproefd of er multimodale, grensoverschrijdende
               deur-tot-deur vervoersoplossingen geboden kunnen worden. Er wordt in april 2020 een
               app gelanceerd, die de reisbehoefte van reizigers uit Nederland, Duitsland (Noordrijn-Westfalen)
               en België moet koppelen aan vervoer aan beide kanten van de grens. Reizigers hebben
               de keuze uit OV, deelfietsen, deelauto’s en taxi, maar ook eigen vervoer kan in de
               planner worden opgenomen. In de app kan de reis direct worden gepland, geboekt en
               betaald. Met één app krijgt de reiziger hiermee de mogelijkheid om, in eerste instantie,
               vanuit Limburg tickets aan te schaffen en toegang te krijgen tot het grensoverschrijdende
               openbaar vervoer. Na afloop van de tweejarige pilot dient het systeem operationeel
               te zijn voor het volledige grensoverschrijdende vervoer. De grensoverschrijdende pilot
               in Limburg is één van de zeven nationale MaaS-pilots die dit jaar worden opgestart.
            
Vraag 12
            
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het algemeen overleg Spoor, spoorveiligheid
               en ERTMS op 4 maart 2020?
            
Antwoord 12
            
Zie antwoord 5.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.