Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beckerman en Laçin over brandgevaar in parkeergarages en onder woningen
Vragen van de leden Beckerman en Laçin (beiden SP) aan de Ministers van Milieu en Wonen en van Infrastructuur en Waterstaat over brandgevaar in parkeergarages en onder woningen (ingezonden 24 februari 2020).
Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede namens
de Minister voor Milieu en Wonen (ontvangen 24 maart 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de uitzending van Kassa waarin bleek dat er zorgen zijn over
het opladen van elektrisch vervoer in ondergrondse parkeergarages vanwege brandgevaar?1
Antwoord 1
De brandveiligheid in parkeergarages heeft reeds mijn aandacht. Ik verwijs daarbij
naar mijn antwoorden op eerdere Kamervragen over een brand in een Noorse parkeergarage
(31 januari 2020, Aanhangsel van de Handelingen, nummer 1543). Zoals in mijn eerdere antwoorden en hieronder wordt toegelicht, zijn acties in
gang gezet ten aanzien van de brandveiligheid in parkeergarages.
Vraag 2
Wat zijn momenteel de bouwregels voor het installeren van laadpalen en het opladen
van elektrisch vervoer nabij en onder gebouwen waar mensen verblijven of wonen?
Antwoord 2
Laadpalen zijn onderdeel van de elektrische voorziening van een gebouw. Het Bouwbesluit
2012 regelt dat een elektrische voorziening moet voldoen aan de norm NEN 1010. In
deze NEN-norm zijn eisen opgenomen voor de veilige installatie van laadpalen. Daarnaast
gelden voor laadpunten internationale normen voor een veilig laadproces, voor veilige
contactdozen, voor de beschermingsgraden van omhulsels en voor bescherming tegen externe
impact. In een recent onderzoeksrapport van het Noorse onderzoeksbureau RISE2 wordt op basis van statistische analyse van data en literatuuronderzoek geconcludeerd
dat het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage niet
leidt tot een grotere kans op brand.
Het Nederlandse Normalisatie Instituut (hierna NEN) werkt op mijn verzoek aan een
nieuwe NEN-norm voor de integrale brandveiligheid van parkeergarage, die naar verwachting
in 2021 gereed is en vervolgens in de landelijke bouwregelgeving kan worden opgenomen.
In deze NEN-norm worden ook de laatste inzichten rond het parkeren en opladen van
elektrische auto’s meegenomen. Daarbij kan door NEN worden aangesloten op de actualisatie
van een TNO-factsheet uit 20143 over de veiligheid van elektrische voertuigen, die in opdracht van het Ministerie
van IenW wordt uitgevoerd en medio 2020 beschikbaar komt. Dat geldt eveneens voor
adviezen uit de beleidscirculaire Risicobeheersing Lithium-ion energiedragers (batterijen)
die thans door het Ministerie van IenW wordt opgesteld en die binnenkort in internetconsultatie
gaat.
Vraag 3
Hoe ziet op dit moment de handhaving eruit en welke andere knelpunten worden geconstateerd
in de praktijk door het Instituut Fysieke Veiligheid, de brandweer en bouw- en woningtoezicht
door gemeenten, naast de genoemde knelpunten in Kassa, zoals bijvoorbeeld de moeilijke
bereikbaarheid van branden in ondergrondse parkeergarages?
Antwoord 3
Het Bouwbesluit 2012 geeft voorschriften voor de brandveiligheid van parkeergarages
en gemeenten kunnen hierop toezien en handhaven. Met het oog op brandveilig gebruik
van de parkeergarages is het van belang dat de gemeente hierbij advies vraagt aan
de brandweer. Uit de reacties die de gemeente Amsterdam en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
hebben gegeven op uitzending van Kassa4 maak ik op dat zij hieraan invulling hebben gegeven bij de in de uitzending getoonde
parkeergarages. Onder meer door voorafgaand aan de opening van de parkeergarages inspecties
uit te voeren met de brandweer.
Voor de verdere invulling van de huidige Bouwbesluit-voorschriften wordt zoals genoemd
in het vorige antwoord door NEN gewerkt aan een nieuwe NEN-norm voor de integrale
brandveiligheid van parkeergarages. Bij deze NEN-norm vind ik het van belang dat naast
de specifieke risico’s ten aanzien van het laden en parkeren van elektrische voertuigen
ook de mogelijke beheersbaarheid van incidenten en inzetmogelijkheden van hulpdiensten
worden beschouwd. In het kader van het opstellen van deze norm heb ik de NEN-werkgroep
erop geattendeerd dat het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) medio 2020 een infoblad parkeergarages en elektrische voertuigen uitbrengt met tips voor risicobeheersing en incidentbestrijding.
Vraag 4
Hoeveel branden of situaties met rookontwikkeling in ondergrondse parkeergarages zijn
er gemiddeld per jaar? En wat waren de oorzaken van deze branden?
Antwoord 4
In het kader van het opstellen van de nieuwe NEN-norm voor de integrale brandveiligheid
van parkeergarages is aan de hand van mediaberichten door de betreffende NEN-werkgroep
het aantal branden in parkeergarages tussen 2006 en 2015 beschouwd. Hieruit volgt
dat er gemiddeld circa 5 branden per jaar zijn in ondergrondse parkeergarages. De
oorzaken van de branden zijn niet altijd duidelijk. Niet altijd is de brand ontstaan
in een auto, maar bijvoorbeeld in een vuilcontainer. Ook is soms sprake van brandstichting.
Er zijn bij de NEN-werkgroep geen situaties bekend waarbij een elektrische auto of
laadpaal de oorzaak is geweest van een brand in een parkeergarage in Nederland.
Vraag 5
Waarom is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken of laadplekken onder gebouwen
er zijn in ons land? Bent u bereid dit te onderzoeken?
Antwoord 5
Er is geen aanleiding om het aantal ondergrondse laadplekken of laadplekken onder
gebouwen landelijk bij te houden of hiernaar onderzoek in te stellen. Gemeenten zijn
bevoegd gezag als het gaat om de brandveiligheid van gebouwen en bepalen zelf hoe
zij hier invulling aangeven, ook voor wat betreft het eventueel inventariseren van
ondergrondse laadplekken of laadplekken onder gebouwen. Beheerders van openbare parkeergarages
kunnen als service richting elektrisch rijders in het Nationaal Parkeer Register5 bijhouden hoeveel laadplekken beschikbaar zijn in hun garages.
Vraag 6
Wanneer zal het onderzoek van TNO zijn afgerond hoe in de bouwregelgeving van andere
landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages?
Wilt u dit na gereedkomen naar de Kamer sturen voorzien van uw reactie?
Antwoord 6
Dit onderzoek is afgerond en het betreffende TNO-rapport is gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl.6 Uit het onderzoek volgt dat andere landen vergelijkbare bouwregelgeving hebben en
dat een aantal landen net als Nederland overweegt om de brandveiligheidseisen voor
parkeergarages aan te vullen.
Het TNO-rapport is in opdracht van mij opgesteld ten behoeve van de nieuwe NEN-norm
voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages. Ik heb het rapport onder de
aandacht van de betreffende NEN-werkgroep gebracht. Ook bij actualisatie van het TNO-factsheet
over de veiligheid van elektrische voertuigen (zie antwoord bij vraag 2) wordt dit
TNO-rapport verder beschouwd.
Vraag 7
Waarom zijn niet alle parkeergarages uitgerust met sprinklerinstallaties, hoewel het
Instituut Fysieke Veiligheid hier al in 2010 en de brandweer in 2013 daar een aanbeveling
toe deden? En bent u bereid deze verplichting op te nemen in het Bouwbesluit? Kunt
u uw antwoord toelichten?7, 8
Antwoord 7
Sprinklerinstallaties worden in parkeergarages al vaak toegepast om te voldoen aan
het Bouwbesluit 2012. Het Bouwbesluit geeft als prestatie-eis dat een brandcompartiment
van een parkeergarage niet groter mag zijn dan 1.000 m2. Bij parkeergarages groter dan 1.000 m2 is brandcompartimentering vaak niet praktisch uitvoerbaar. Sprinklers, maar ook ventilatie,
worden dan vaak toegepast als gelijkwaardige oplossing. De nieuwe NEN-norm voor de
integrale brandveiligheid van parkeergarages zal de gelijkwaardige oplossingen voor
parkeergarages verder normeren. Deze NEN-norm zal onderdeel worden van de landelijke
bouwregelgeving.
Vraag 8
Bent u bereid om samen met betrokken organisaties, zoals gemeenten en de brandweer,
een landelijk dekkend netwerk van dompelcontainers te bewerkstelligen? Wat zijn de
uitkomsten van het gesprek tussen de Bond van Verzekeraars en Rijkswaterstaat hierover,
omdat een dompelcontainer de enige mogelijkheid is om elektrisch vervoer met een lithiumaccu
te blussen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 8
Op initiatief van het Verbond van Verzekeraars is in februari jl. een eerste overleg
met betrokken organisaties, zoals brandweer, bergers, politie, verzekeraars en wegbeheerders
georganiseerd. In het overleg is gesproken over het protocol voor het veilig afwikkelen
van een incident met een elektrisch voertuig, waarbij in bepaalde situaties de inzet
van de dompelcontainer mogelijk uitkomst kan bieden. In de komende periode wordt met
de betrokken partijen gewerkt aan een gezamenlijk protocol, in aanvulling op bestaande
protocollen. Dit vergt nog nader onderzoek en overleg. Rijkswaterstaat is namens de
rijksoverheid betrokken bij dit project.
Vraag 9
Bent u het met de lector brandpreventie, de heer Koster, en het Instituut Fysieke
Veiligheid eens dat extra veiligheidsmaatregelen bij ondergrondse parkeergarages nodig
zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn gaat u deze maatregelen invoeren?9
Antwoord 9
De vraag of nieuwe veiligheidsmaatregelen bij ondergrondse parkeergarages nodig zijn,
ligt voor bij het opstellen van de nieuwe NEN-norm voor de integrale brandveiligheid
van parkeergarages. Naar verwachting zal deze NEN-norm in 2021 beschikbaar zijn, waarna
deze kan worden opgenomen in de landelijke bouwregelgeving. Ik heb met NEN afgesproken
te bezien of vooruitlopend op deze NEN-norm een informatief NEN-document kan worden
opgesteld voor het parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages.
Vraag 10
Bent u bereid in het Bouwbesluit op te nemen dat laadpalen voor elektronisch vervoer
in ondergrondse parkeergarages geplaatst moeten worden in nabijheid van in- en uitgangen,
zodat bij eventuele rook- en brandontwikkeling de brandweer er snel bij kan komen?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 10
Zoals in mijn antwoord op vraag 9 toegelicht, moet dit worden bezien in het kader
van de nieuwe NEN-norm.
Vraag 11
Bent u bereid in het Bouwbesluit op te nemen dat alle laadpalen voor elektronisch
vervoer uitgerust moeten zijn met een brandmelder, zodat ongelukken en rampen voorkomen
kunnen worden?
Antwoord 11
Zoals in mijn antwoord op vraag 9 toegelicht, moet dit worden bezien in het kader
van de nieuwe NEN-norm.
Vraag 12
Wat is uw reactie op het artikel van de Vereniging DOET en de constatering dat preventie
van een accubrand van belang is, omdat deze ook veroorzaakt kan worden door een kabel
of lader (thermal runaway)? Op welke wijze(n) gaat u maatregelen nemen voor het voorkomen
van accubranden?10
Antwoord 12
De «thermal runaway» heeft niets te maken met het laden van een elektrisch voertuig,
maar duidt op hittevorming die kan optreden in een beschadigde batterij. De batterijen
van elektrische auto’s worden uitvoerig getest en zijn bestand tegen hoge impact.
Uit recente crashtesten en onderzoek van Dekra en de Duitse universiteit van Göttingen
bleek dat zelfs bij zware ongevallen in geen enkele van de gecrashte auto’s door de
botsing brand ontstond.11 Het is belangrijk om de kennis over preventie en bestrijding van accubranden te vergroten.
Het Ministerie van I&W komt hiertoe in de loop van 2020 met een update van de «Factsheet
veiligheid elektrisch vervoer», zoals genoemd in het antwoord op vraag 3.
Vraag 13
Hoe gaat u ervoor zorgen dat mensen niet ontmoedigd worden om elektrisch vervoer aan
te schaffen, omdat ze ervan uit moeten kunnen gaan dat de brandveiligheid bij het
gebruik en opladen van elektrisch vervoer gegarandeerd is?
Antwoord 13
Elektrische personenauto’s worden onderworpen aan uitgebreide testen en typegoedkeuringen
en ook voor laadpunten en de technische installatie daarvan gelden internationale
veiligheidsnormen. De nieuwste inzichten ten aanzien van de veiligheid van elektrisch
vervoer, komen in de loop van 2020 beschikbaar met een update van de «Factsheet veiligheid
elektrisch vervoer», zoals genoemd in het antwoord op vraag 3.
Vraag 14
Wilt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden en niet clusteren?
Antwoord 14
Ja, zie hierboven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
S. van Veldhoven-van der Meer, minister voor Milieu en Wonen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.