Schriftelijke vragen : Het bericht ‘FNV: "Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open"’
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «FNV: «Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open»» (ingezonden 23 maart 2020).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «FNV: «Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open»»?1
Vraag 2
            
Hoe kan het zijn dat alle horeca in Nederland vanaf zondagavond 15 maart 2020 is gesloten,
               maar de Aspire Lounge op Schiphol nog steeds is geopend en dat daar in buffetvorm
               eten en drinken worden aangeboden?
            
Vraag 3
            
Vindt u het de verantwoordelijkheid van Schiphol om maatregelen, die getroffen worden
               om het coronavirus te bestrijden, op te volgen? Zo ja, hoe beoordeelt u het dan dat
               deze lounge nog steeds open is en er gasten worden ontvangen?
            
Vraag 4
            
Bent u het ermee eens dat deze lounge zo snel mogelijk moet sluiten en dus moet stoppen
               met het aanbieden van eten en drinken in buffetvorm, zoals geldt voor alle horecagelegenheden
               in Nederland?
            
Vraag 5
            
Wie is verantwoordelijk voor dit non-Schengen gebied op Schiphol? Klopt het dat Schiphol
               als eigenaar van het gebouw kan beslissen om deze lounge te sluiten?
            
Vraag 6
            
Welke maatregelen hebben Schiphol en Swissport getroffen om werknemers, die gedwongen
               in deze lounge komen om bijvoorbeeld gebruikt servies op te ruimen en daarmee ook
               in de buurt van aanwezige gasten komen, te beschermen tegen besmetting met het coronavirus?
            
Vraag 7
            
Welke andere maatregelen heeft Schiphol getroffen om werknemers te beschermen tegen
               het coronavirus, bijvoorbeeld als het gaat om werknemers die aan incheckbalies werken
               en reizigers tegenover zich hebben staan op nog geen 50 cm?
            
Vraag 8
            
Wat vindt u ervan dat werknemers met 39 graden koorts zich niet ziek durven melden,
               omdat ze bang zijn voor mogelijke consequenties en verlies van hun werk en inkomen?
            
Vraag 9
            
Vindt u dat Schiphol en andere werkgevers die daar actief zijn, zich moeten inspannen
               om er altijd zorg voor te dragen dat werknemers zich ziek kunnen melden en dat daar
               geen negatieve gevolgen voor mogen gelden, vooral nu, gezien de ontwikkelingen rondom
               het coronavirus? Zo ja, bent u bereid om hierover het gesprek aan te gaan met Schiphol
               als opdrachtgever en werkgever?
            
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk en één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
