Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beckerman over het afsluiten van de stroom op vakantiepark Anloo en een mogelijke ontruiming van vakantiepark De Groene Heuvels in Beuningen
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister voor Milieu en Wonen over het afsluiten van de stroom op vakantiepark Anloo en een mogelijke ontruiming van vakantiepark De Groene Heuvels in Beuningen (ingezonden 6 februari 2020).
Antwoord van Minister van Veldhoven-van der Meer (Milieu en Wonen) (ontvangen 9 maart
2020).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van de precaire situatie op vakantiepark Anloo in de gemeente
Aa en Hunze waar de stroom is afgesloten, waardoor oudere en kwetsbare mensen niet
naar het toilet kunnen, geen verwarming kunnen gebruiken, in het donker zitten en
hun medische apparatuur niet kunnen opladen?1
Antwoord 1
Ik heb de berichtgeving gelezen.
Vraag 2
Op basis van welke onderzoeken en/ of bevindingen is besloten om de camping niet langer
van elektriciteit te voorzien, en wie heeft hierin de uiteindelijke verantwoordelijkheid
voor afsluiting?
Antwoord 2
Een groot aantal van de onderstaande vragen die u mij stelt heeft betrekking op de
feitelijke situatie op de camping, het lokale beleid en het handelen van de gemeente.
Er is daarom contact gezocht met de gemeente. De informatie in de antwoorden op deze
vragen is dus afkomstig van de gemeente.
De gemeente heeft naar aanleiding van een brand in een elektraverdeelkast een quickscan
laten uitvoeren naar de veiligheid van de elektra op het terrein. De netbeheerder
heeft een soortgelijke inspectie uitgevoerd. Op basis van hun eigen inspectie heeft
de netbeheerder geconstateerd dat de bovengrondse stroomvoorziening onveilig was en
besloten tot afsluiting.
Vraag 3
Klopt het dat de gemeente in een eerder stadium is gewaarschuwd voor de onveilige
situatie, en waarom is toen niet ingegrepen door de gemeente? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 3
Afgelopen jaren is een verbetertraject op het gebied van brandveiligheid ingezet.
Hierbij is gehandeld conform het Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving beleid
van de gemeente Aa en Hunze, waarbij het leidend principe is dat het vertrouwen in
en de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner/ondernemer voorop staat. De beheerder
van de camping toonde aan dat hij werkte aan de verbeterpunten in het traject. Hierdoor
was er geen directe aanleiding om in te grijpen.
Vraag 4
Hoe vaak heeft de gemeente het vakantiepark gecontroleerd op onveilige situaties,
zoals met de elektriciteitsvoorziening, zijn er voldoende controles geweest en wat
waren toen de bevindingen?
Antwoord 4
De gemeente geeft aan de afgelopen jaren meerdere controles uit te hebben gevoerd
op het terrein op het onderwerp brandveiligheid en permanente bewoning. Ter verbetering
van de brandveiligheid zijn door de eigenaar maatregelen getroffen, ook in de verbetering
van de elektra.
Vraag 5
Had de gemeente kunnen of moeten voorkomen dat de stroom werd afgesloten, nu de camping
failliet is en de curator stelt dat er geen geld is? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
De gemeente heeft geen wettelijke zorgplicht om te voorkomen dat de stroom werd afgesloten.
Zij staat buiten geschillen tussen afnemers en leveranciers van energie. Het is de
wettelijke taak van de curator om in een situatie van faillissement te bepalen hoe
moet worden omgegaan met de lopende overeenkomsten.
Vraag 6
Welke wet- en regelgeving geldt voor het afsluiten van stroom op een al dan niet failliet
vakantiepark? Zijn er verschillen tussen de rechten van huurders van chalets of eigenaren
van grond en chalet? Kunt u uw antwoorden toelichten?
Antwoord 6
De wet- en regelgeving maakt geen onderscheid naar huurder of eigenaar. Wel wordt
onderscheid gemaakt naar afnemer. De meeste burgers vallen in de categorie kleinverbruiker
als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998. Deze groep
wordt beschermd tegen het plotselinge afsluiting van energie. Dit is geregeld in de
Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas. Deze bescherming
komt in hoofdlijnen erop neer dat bij het niet betalen van de energierekening de leverancier
minimaal één herinnering dient te versturen. Verder dient de leverancier te wijzen
op schuldhulpverlening. Als binnen 10 dagen na ontvangst van de afsluitingsbrief een
betalingsregeling wordt getroffen wordt afsluiting gestaakt. Voor kwetsbare consumenten
als bedoeld in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en
gas geldt aanvullende bescherming. Hetzelfde geldt voor afsluiting in de winterperiode
die loopt van 1 oktober tot 1 april. Voor afnemers die niet vallen onder de categorie
kleinverbruikers geldt deze bescherming niet.
Daarnaast heeft een netbeheerder leveringsvoorwaarden waarin voorschriften zijn opgenomen
over de staat van de elektrische installatie.
Indien zich op de camping kleinverbruikers met een eigen aansluiting bevinden die
wegens wanbetaling zijn afgesloten dan zou de gemeente, of aan de gemeente gelieerde
organisaties, een rol kunnen spelen bij schuldhulpverlening. Gemeenten zijn op dit
punt vrij in de invulling van hun beleid.
Vraag 7
Bent u bereid om de gemeente en of de verhuurders van chalets erop aan te spreken
dat de bovengrondse stroomvoorziening zo snel mogelijk hersteld moet worden, omdat
mensen recht hebben op woongenot en de gemeente een zorgplicht heeft? Wanneer denkt
u dat de stroomvoorziening hersteld zal zijn?
Antwoord 7
De gemeente heeft geen wettelijke zorgplicht om te voorkomen dat de stroom werd afgesloten.
In dit geval is dat de verantwoordelijkheid van de campingeigenaar. Gezien het faillissement
verwacht ik niet dat de stroomvoorziening op korte termijn zal zijn hersteld.
Vraag 8
Klopt het dat er minimaal 66 permanente bewoners zijn op vakantiepark Anloo? Hoeveel
van hen huren een chalet en hoeveel bezitten een chalet en hoeveel bezitten grond
en een chalet?
Antwoord 8
Op 13 februari 2020 stonden 56 personen ingeschreven in de BRP. Dit kunnen zowel huurders
als eigenaren van chalets en/of grond zijn. Er zijn 64 belastingplichtige eigenaren.
Hiervan zijn er 4 eigenaren van grond met meerdere chalets en 60 individuele eigenaren
van grond en/of chalet. Een chalet en/of grond kan meerdere eigenaren hebben, naast
de belastingplichtige eigenaren. De eigenaren kunnen de grond en/of chalets aan anderen
verhuren.
Vraag 9
Is het waar dat gemeente(n) en/ of hulp- en welzijnsinstanties mensen soms op het
vakantiepark hebben gewezen als mogelijkheid om er al dan niet tijdelijk te wonen?
Hoe verhoudt zich dat tot het stop willen zetten van de permanente bewoning?
Antwoord 9
De gemeente geeft aan mensen niet door te verwijzen naar een vakantiepark voor permanente
bewoning. Het is wel voorstelbaar dat in het verleden in bijzondere gevallen is gewezen
op de mogelijkheid van tijdelijk verblijf, waarbij mensen op de hoogte waren dat permanente
bewoning niet toegestaan is. De gemeente heeft mij daarnaast laten weten al een aantal
jaren op te treden tegen permanente bewoning op het terrein. Desalniettemin zijn er
situaties van permanente bewoning ontstaan, al dan niet vanuit eerdere tijdelijke
bewoning.
Na het doorlopen van een minnelijk traject op recreatiepark Anloo is in 2016 gestart
met het handhavend optreden (met last onder dwangsom) tegen permanente bewoning van
recreatieverblijven in de gemeente Aa en Hunze. Deze aanpak vindt gemeentebreed en
gefaseerd plaats.
Vraag 10
Hoe lang zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning in de gemeente Aa en Hunze?
Antwoord 10
Ten tijde van het uitvoeren van het onderzoek naar wachtlijsten had de gemeente Aa
en Hunze geen gezamenlijk woonruimteverdeelsysteem. Er is daarom geen informatie over
de wachttijd in deze gemeente.
Vraag 11
Wat heeft de gemeente tot nu toe gedaan om te zorgen voor een behulpzame aanpak, wat
een randvoorwaarde was van de gemeenteraad om de permanente bewoning te beëindigen?
Hoe verhoudt deze randvoorwaarde zich tot de woorden van de burgemeester die stelt
dat bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor een ander onderdak?2
3
Antwoord 11
De gemeente laat weten dat zij met multidisciplinaire teams alle chalets en caravans
hebben bezocht om de zorg en hulpvragen in kaart te brengen en bewoners te ondersteunen
bij het zoeken naar oplossingen. Voor mensen met een zorgvraag en bij mensen waar
een acuut onveilige situatie is hulp aangeboden en in sommige gevallen ook alternatieve
huisvesting. Niet iedereen heeft gebruik gemaakt van dit aanbod.
Vraag 12
Wat is uw reactie op de op handen zijnde ontruiming van vakantiepark De Groene Heuvels
in Beuningen, ten tijde van een wooncrisis, waar gezinnen met kinderen bij betrokken
zijn?4
Antwoord 12
De gemeente laat mij weten dat er geen sprake is van een directe ontruiming, maar
dat er in een aantal gevallen over kan worden gegaan tot het opleggen van een dwangsom.
De gekozen aanpak voor een vakantiepark is en blijft een keuze van de gemeenten. Ik
vind wel dat een gemeente bij die keuze alle verschillende aspecten mee moet nemen
en dus ook de situatie van bewoners op het park. Ik verwacht dan ook dat de gemeente
rekening houdt met de bewoners en hun mogelijkheden op de woningmarkt.
Vraag 13
Hoe lang zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning in de gemeente Beuningen?
Antwoord 13
De gemeente Beuningen valt onder de regio Arnhem/Nijmegen. Uit onderzoek van Rigo
in 2019 blijkt dat de gemiddelde inschrijfduur bij toewijzing 13,7 jaar was in deze
regio. De effectieve zoekduur is onbekend.
Vraag 14
Welke «integrale maatwerkoplossingen» biedt de gemeente Beuningen, aangezien u in
antwoord op eerdere Kamervragen daarvan uitging?5
Antwoord 14
In eerdere beantwoording heb ik aangegeven dat ik verwacht dat gemeenten zoeken naar
integrale maatwerkoplossingen. De gemeente Beuningen heeft aangegeven dat bewoners
een brief hebben gehad met informatie over het Sociaal Team om te helpen bij zorg,
begeleiding en crisisopvang.
Daarnaast geeft de gemeente aan dat in de bezwaarprocedure wordt gekeken naar de persoonlijke
omstandigheden. Mocht dit aanleiding geven tot een andere afweging, dan geeft de onafhankelijke
bezwarencommissie dat in hun advies aan het college aan. Het college volgt in bijna
alle gevallen het advies van de commissie.
Vraag 15
Op welke manier(en) geeft u invulling aan doelstelling 2 van uw Actie-agenda Vakantieparken
2018–2020 waarin u stelt samen met partners op zoek te gaan naar passende oplossingen
voor mensen die nu op parken wonen of daar om uiteenlopende redenen terecht zijn gekomen?6 Zowel algemeen, als specifiek gerelateerd tot Anloo en De Groene Heuvels?
Antwoord 15
Om er voor te zorgen dat mensen een passende huisvestingsoplossing zet ik vol in op
het bouwen van meer betaalbare woningen. Daarvoor zijn onder andere de woondeals gesloten,
is de woningbouwimpuls van 1 miljard beschikbaar en stimuleer ik ook de bouw van flexwoningen.
Gemeenten gaan daarnaast over hun eigen woonbeleid en kijken naar hun eigen woningbehoefte
om een programmering op te stellen. Ik verwacht dat zij daarbij ook rekening houden
met mensen die nu op een vakantiepark wonen. Indien gemeente behoefte hebben aan ondersteuning
hierbij, kunnen zij zich aanmelden voor een Versnellingskamer Flexwonen.
Vraag 16
Waarom zouden u en/ of een gemeente nú overgaan tot een ontruiming ten tijde van woningnood
en tijdens de loopduur van de Actie-Agenda Vakantieparken, terwijl er jarenlang niet
gehandhaafd is op illegale bewoning, zoals bijvoorbeeld in Beuningen het geval is?
Antwoord 16
Ik besluit niet om een vakantiepark te ontruimen. Wanneer een gemeente dat doet kan
dat – ook in het kader van de Actie-Agenda Vakantieparken – de uitkomst zijn van een
weloverwogen keuze. Er zijn immers ook vakantieparken die absoluut niet geschikt zijn
om permanent te wonen en waar door de gemeente en haar partners gezocht is naar alternatieve
oplossingen voor bewoners.
Vraag 17
Deelt u de mening dat een sluiting van een vakantiepark of een ontruiming van (oudere,
kwetsbare of minderjarige) bewoners zonder betaalbaar alternatief voorkomen moet worden?
Hoe gaat u hiervoor zorgen?
Antwoord 17
Handhaving zonder aandacht voor de situatie van permanente bewoners hoort niet bij
de integrale aanpak die is afgesproken in de actie-agenda. Daarbij geldt uiteraard
dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen verschillende groepen bewoners. Mensen
die met criminele intenties op een vakantiepark wonen zullen een andere aanpak vragen
dan mensen die het vakantiepark als laatste oplossing hebben gekozen. Ik verwacht
dat overheden hun verantwoordelijkheid nemen door bijvoorbeeld bij sluiting van een
vakantiepark kwetsbare mensen te ondersteunen bij het vinden van alternatieve (semi-)
structurele huisvesting.
Bij vragen over specifieke gemeenten, doe ik altijd navraag bij de desbetreffende
gemeente. Ik spreek hen daarbij ook aan op hun verantwoordelijkheden.
Vraag 18
Kunt u per vraag antwoorden en gelieve niet clusteren?
Antwoord 18
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, minister voor Milieu en Wonen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.