Schriftelijke vragen : Het mogelijk maken van het enkelvoudig in- en uitchecken.
Vragen van de leden Amhaouch en Postma (beiden CDA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Milieu en Wonen over het mogelijk maken van het enkelvoudig in- en uitchecken (ingezonden 19 februari 2020).
Vraag 1
Kent u de berichten «Tarievenchaos in openbaar vervoer kost reiziger miljoenen» en
«Ombudsman voor het openbaar vervoer: «Reiziger moet niet opdraaien voor fouten in
computersystemen»?1
2
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat u zich bij enkelvoudig in- en uitchecken alleen richt op een
landelijke uitrol van een app met een locatiebepaling?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat er alleen gewerkt lijkt te worden aan de uitrol van een app
met een locatiebepaling, ondanks dat de Kamer er regelmatig steun voor heeft uitgesproken
om het in- en uitchecken bij het overstappen naar andere vervoerders op het spoor
definitief te beëindigen3 en de Kamer de motie Von Martels heeft aangenomen4 die verzoekt om een oplossing voor enkelvoudig in- en uitchecken uit te werken die
breder is dan alleen een landelijke uitrol van een app met locatiebepaling?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat een oplossing waarbij de reiziger privacy moet inleveren
om enkelvoudig in- en uit te checken te summier is?
Vraag 5
Bent u bereid om voor het algemeen overleg Spoor, spoorveiligheid en ERTMS op 4-3-2020
via een Kamerbrief te schetsen hoe u alsnog ervoor gaat zorgen dat alsnog wordt voldaan
aan de motie Von Martels die verzoekt om een oplossing voor enkelvoudig in- en uitchecken
uit te werken die breder is dan alleen een landelijke uitrol van een app met locatiebepaling?
Vraag 6
Wat is uw reactie op het feit dat de Ombudsman voor het openbaar vervoer kritisch
is op de weigering van het kabinet om vervoersbedrijven te verplichten tot een «enkelvoudige
check-in, check-out?
Vraag 7
Bent u het eens met de stelling van Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de
TU Delft, dat de reiziger centraal moet staan in plaats van de vervoersbedrijven en
met de Ombudsman voor het openbaar vervoer dat het vreemd is dat als klanten problemen
ervaren zij vaak te horen krijgen dat het niet anders kan omdat het systeem nu eenmaal
zo is ingericht? Op welke manier komt u tegemoet aan deze kritiek?
Vraag 8
Bent u het eens met de Ombudsman voor het openbaar vervoer dat het huidige systeem
foutgevoelig is en helemaal onrechtvaardig is voor mensen met een abonnement? Op welke
manier komt u tegemoet aan deze kritiek?
Vraag 9
Kunt u aangeven bij hoeveel verbindingen er voor de opbrengstenverdeling tussen vervoerders
geen omchecken nodig zou zijn, omdat er geen twijfel is over de gekozen reisroute?
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel reizigers per dag een interoperabele reis maken en hoeveel
reizigers per dag op een station komen met twee of meer vervoerders?
Vraag 11
Kunt u een opsomming geven van welke activiteiten er plaatsvinden en/of hebben plaatsgevonden
om ook grensoverschrijdend in- en uitchecken en/of vereenvoudigen van ticketing van
grensoverschrijdend spoor en/of busvervoer mogelijk te maken?
Vraag 12
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het algemeen overleg Spoor, spoorveiligheid
en ERTMS op 4 maart 2020?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Wytske Postma, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.