Schriftelijke vragen : De berichten dat containerschepen ook tijdens de storm de zuidelijke Waddenzeeroute hebben genomen en containers hebben verloren
Vragen van de leden Van der Graaf (ChristenUnie), Sienot (D66) en Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten dat containerschepen ook tijdens de storm de zuidelijke Waddenzeeroute hebben genomen en containers hebben verloren (ingezonden 12 februari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Containerschepen varen ook tijdens storm langs omstreden
vaarroute»1 en «Containerschip verliest 5 containers boven Ameland, in drie zat papier en karton»?2
Vraag 2
Welke acties zijn er door de Kustwacht ondernomen om te voorkomen dat deze containerschepen
de zuidelijke vaarroute zouden nemen? Heeft de Kustwacht deze containerschepen gewaarschuwd?
Welke gevolgen heeft het niet opvolgen van de waarschuwing van de Kustwacht voor deze
containerschepen en voor het schip dat de containers verloor in het bijzonder met
oog op de aansprakelijkheid voor de berging en het opruimen van de containers? Wat
waren de exacte weersomstandigheden? Wat was de omvang van de containerschepen? Hoe
zwaar waren de schepen beladen? Hoeveel containers zijn er verloren en tot welke schade
aan het Waddengebied heeft dit tot op heden geleid? Wordt de schade gemonitord? Bent
u overgegaan tot aansprakelijkheidsstelling voor de berging en opruimkosten van de
containers? Zo ja, wie is er aansprakelijk gesteld en waarvoor?
Vraag 3
Welke stappen heeft u in de afgelopen maanden ondernomen om te voorkomen dat grote
containerschepen gebruik maken van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden?
Vraag 4
Deelt u de constatering dat de waarschuwing van de Kustwacht kennelijk onvoldoende
is om te voorkomen dat containerschepen de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden
nemen?
Vraag 5
Deelt u de mening dat met het oog op de veiligheid, de leefbaarheid op de Waddeneilanden
en de schade voor het kwetsbare natuurgebied er verdergaande stappen nodig zijn?
Vraag 6
Welke verschillende mogelijkheden tot het afsluiten van de zuidelijke Waddenzeeroute
voor grote containerschapen heeft u tot op heden onderzocht? Welke conclusies heeft
u op basis van dat onderzoek kunnen trekken en kunt u deze conclusies onderbouwen?
Vraag 7
Heeft u kennisgenomen van de uitspraak van de Landtag Niedersachsen3 waarin de federale overheid wordt verzocht om de bestaande regelingen zodanig aan
te passen dat grote schepen zoals de MSC Zoë in de toekomst dieper gelegen vaarroutes
moeten navigeren, zoals de «German Bight Western Approach» (de verder weg en dieper
gelegen noordelijke vaarroute boven de Waddeneilanden)?4
Vraag 8
Heeft u in de afgelopen maanden contact gehad met uw ambtsgenoot in Duitsland over
het afsluiten van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden voor grote containerschepen?
Zo ja, waar heeft dit toe geleid? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u bereid om zo spoedig mogelijk samen met Duitsland een voorstel in te dienen
bij de Internationale Maritieme Organisatie om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden
permanent af te sluiten voor grote containerschepen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M.F. Sienot, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.