Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de berichten “VOLE wil dat vliegveld Eelde wordt gestraft voor overtredingen” en “Rechter buigt zich over klachten sluitingstijden Groningen Airport Eelde”
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over sancties voor Groningen Airport Eelde en de toekomst van dit vliegveld in de context van de onvermijdelijke krimp van de luchtvaart als gevolg van de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis (ingezonden 6 december 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
11 februari 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1353.
Vraag 1
Kent u de berichten «VOLE wil dat vliegveld Eelde wordt gestraft voor overtredingen»
en «Rechter buigt zich over klachten sluitingstijden Groningen Airport Eelde»?1 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat een ongestoorde nachtrust voor omwonenden belangrijker is dan
de economische kortetermijnbelangen van de luchtvaartsector? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Ik vind het belangrijk dat belangen van omwonenden en economische belangen zorgvuldig
worden afgewogen. Vluchten in de nachtperiode kunnen leiden tot slaapverstoring. Daarom
zijn er in de vergunningen voor de regionale luchthavens bepalingen opgenomen om het
nachtelijk verkeer zoveel als mogelijk te beperken. Zo kan groot commercieel verkeer
op Groningen Airport Eelde (GAE) tussen 23.00 en 24.00 uur alleen nog in uitzonderlijke
gevallen landen als er sprake is van onverwachte vertragende omstandigheden die op
het moment van vertrek niet konden worden voorzien. Voor starts met groot commercieel
verkeer geldt dat deze alleen tussen 23.00 en 24.00 uur kunnen vertrekken als er sprake
is van een technische storing of extreme weersomstandigheden. Verder kunnen vliegtuigen
in nood of medische vluchten altijd terecht op de luchthaven.
Vraag 3
Hoe verklaart u dat er verschillende interpretaties bestaan van de regelgeving?
Antwoord 3
In de Omzettingsregeling Luchthaven Eelde staat dat groot commercieel verkeer alleen
nog mag landen in de extensieperiode tussen 23.00 en 24.00 uur als er sprake is van
onverwacht vertragende omstandigheden die op het moment van vertrek niet konden worden
voorzien. Het verschil van interpretatie betrof of onverwacht vertragende omstandigheden
die optreden voorafgaand aan de laatste vlucht naar Groningen Airport Eelde wel of
geen legitieme reden zijn om gebruik te maken van de extensieperiode. De ILT heeft
nu duidelijk gemaakt aan GAE dat de onverwachte vertragende omstandigheden moeten
zijn opgetreden, nadat het toestel met de bestemming Groningen Airport Eelde op de
luchthaven van vertrek geland is.
Vraag 4
Wat kunt u vertellen over het verloop van de gesprekken tussen het vliegveld en de
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het interpreteren van de regels?
Antwoord 4
Zoals in antwoord 3 aangegeven heeft de ILT uitleg gegeven aan GAE over hoe de extensieregeling
is bedoeld. De ILT heeft duidelijk gemaakt dat onverwachte vertragende omstandigheden
die bij vluchten eerder op de dag (en dus voorafgaand aan de betreffende laatste vlucht
naar Groningen Airport Eelde) zijn opgetreden, door de ILT niet worden gezien als
een gelegitimeerde grond om een landing tussen 23:00 en 24:00 uur op Groningen Airport
Eelde te mogen uitvoeren. Op 8 januari heeft de rechter in haar uitspraak in de beroepszaak
van belangengroep VOLE aangegeven deze interpretatie van de extensieregeling te onderschrijven.
Vraag 5
Kunt u inzicht geven in de tijdlijn en agenda van dit overleg tussen het vliegveld
en de ILT?
Antwoord 5
In maart 2019 heeft de ILT een waarschuwing afgegeven aan GAE, vanwege het ten onrechte
verlenen van een extensie voor een vlucht die buiten de openingstijden van de luchthaven
Eelde heeft plaatsgevonden. In november 2019 heeft de ILT geconcludeerd dat in het
betreffende gebruiksjaar ook in een tweede geval ten onrechte een extensie is verleend.
De ILT ziet hierin geen aanleiding tot aanpassing van de reeds gegeven waarschuwing.
In het kader van de waarschuwing heeft de ILT de luchthaven verzocht om een plan van
aanpak op te stellen met daarin opgenomen de te ondernemen verbeteracties om herhaling
te voorkomen. Nu de rechter zich heeft uitgesproken over de interpretatie van de extensieregeling
kan het plan van aanpak definitief worden gemaakt.
Vraag 6
In hoeverre worden de wensen en meningen van bewonersgroepen en belangenorganisaties
meegenomen in deze interpretatieslag? Waar blijkt dat uit?
Antwoord 6
De regels omtrent openingstijden en extensieperiode in de Omzettingsregeling Luchthaven
Eelde zijn opgesteld om de slaapverstoring en overlast voor omwonenden te beperken.
De ILT hanteert om deze reden een strikte interpretatie. Deze strikte interpretatie
zorgt voor een beperking van het gebruik van de extensie tot vliegverkeer dat het
echt nodig heeft. Het is de taak van de ILT om bedrijven te bewegen tot naleving van
de geldende regels. De ILT heeft daar waar nodig gehandhaafd. Daarnaast heeft de ILT
verzocht om een plan van aanpak van GAE om naleving op de lange termijn te borgen.
Vraag 7
Kunt u een update geven van de stand van zaken omtrent het plan van aanpak waar het
vliegveld door de ILT om werd verzocht?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 5.
Vraag 8
In hoeverre worden de wensen en meningen van bewonersgroepen en belangenorganisaties
meegenomen in dat plan van aanpak? Waar blijkt dat uit?
Antwoord 8
Dit is een zaak tussen de luchthaven en de ILT. De luchthaven heeft een verantwoordelijkheid
richting haar omgeving (omwonenden) om met hen hier het gesprek over te voeren. De
ILT wil dat de strikte interpretatie van de regels omtrent openingstijden en extensieperiode
in het plan van aanpak opgenomen wordt om de slaapverstoring en overlast voor omwonenden
te beperken. Deze strikte interpretatie zorgt tevens voor een beperking van het gebruik
van de extensie tot vliegverkeer dat het echt nodig heeft.
Vraag 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Wat is uw reactie op de stelling van Jan Wittenberg (Vereniging Omwonenden Luchthaven
Eelde, VOLE) dat het plan van aanpak er al in maart 2019 had moeten zijn?
Waarom is het plan van aanpak er nog niet?
Wanneer mogen we het plan van aanpak verwachten?
Erkent u dat Groningen Airport Eelde zeker niet het enige vliegveld is dat afspraken
over nachtrust aan de spreekwoordelijke laars lapt? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat het schenden van afspraken en het in het algemeen (te) ruim
interpreteren van regelgeving door luchthavens een structureel probleem is in de luchtvaartsector
waarop harder dient te worden ingegrepen dan tot nu toe het geval is? Zo nee, waarom
niet?
Waarom neemt u als luchtvaartminister niet veel krachtiger stelling tegen het schenden
van afspraken door vliegvelden?
Erkent u dat u als Minister de leiding zou kunnen nemen in de strijd tegen het overtreden
van de afspraken door vliegvelden? Zo ja, waarom doet u dat dan niet?
Erkent u dat de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis om stevige keuzes vragen, waarbij
niet alles kan?
Kent u het bericht «Lelylijn mag ten koste gaan van Groningen Airport Eelde»?3
Wat is uw reactie op de stelling «Stop met investeren in Groningen Airport Eelde en
zet alles op de snelle Lelylijn van Groningen naar Amsterdam», zoals deze werd besproken
in een door het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant georganiseerde debat
te Drachten?
Hoe ziet u de toekomst van Groningen Airport Eelde, in de context van de onvermijdelijke
krimp van de luchtvaartsector als gevolg van de klimaatcrisis?
Antwoord 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Deze vragen over de overlast van Luik-Bierset zijn ook onderdeel van uw ingezonden
vragenset van 6 december 2019 (met kenmerk: 2019Z24420) en worden in reactie op die set beantwoord.
Vraag 20
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 20
De vragen die betrekking hebben op Groningen Airport Eelde heb ik één voor één beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.