Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘Renovatie IJsselbruggen hard nodig, voorlopig tijdelijke maatregelen’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Renovatie IJsselbruggen hard nodig, voorlopig tijdelijke maatregelen» (ingezonden 21 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
10 februari 2020)
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel van Omroep Gelderland «Renovatie IJsselbruggen hard
nodig, voorlopig tijdelijke maatregelen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat het ontzien van de bruggen komt door recente inspecties naar aanleiding
van geluiden die uit de brug kwamen?
Antwoord 2
Nee, dit klopt niet. Ik heb u per brief op 17 september 2018 (Kamerstuk 35 000-A-29 398 nr. 611) geïnformeerd over het feit dat de oorzaak van het tikkende geluid weggenomen is.
Daarnaast is uw Kamer in 2017 geïnformeerd over de stand van zaken van het beheer
en onderhoud van de grote strategische bruggen in het hoofdwegennet (34 550-XII nr. 81). In deze brief is ook de status van de twee stalen A12 IJsselbruggen voor verkeer
richting Duitsland opgenomen. Destijds is geconcludeerd dat op korte termijn nader
onderzoek nodig was vanwege de belasting door meer en zwaarder verkeer dan waarmee
bij het ontwerp rekening gehouden was. In februari 2018 zijn de resultaten van dit
onderzoek opgeleverd. Hieruit kwam naar voren dat vóór 1 oktober 2018 de hoofddraagconstructie
versterkt moest zijn. Deze versterking is vervolgens ook uitgevoerd.
Parallel aan de versterkingswerkzaamheden is er in 2018 gestart met een herberekening
van de gehele constructie om te onderzoeken of renovatie mogelijk was of dat volledige
vervanging noodzakelijk was. Uit dit eind 2019 afgeronde onderzoek blijkt dat de twee
stalen bruggen gerenoveerd kunnen worden. Tot het moment dat beide bruggen gerenoveerd
zijn zal steeds één van beide bruggen buiten gebruik zijn om de constructie te ontlasten
en de werkzaamheden te kunnen verrichten.
Vraag 3
Hoeveel overlast c.q. vertraging kunnen automobilisten verwachten?
Antwoord 3
Uit vergelijkbare situaties leert de ervaring dat het verkeer de eerste dagen moet
wennen aan de nieuwe situatie. De extra reistijd ter plaatse van de IJsselbruggen
in de spits bedroeg tijdens de ombouw naar de nieuwe situatie, van medio januari tot
25 januari en in die eerste dagen na 25 januari circa 10 minuten bovenop de reguliere
vertraging. De verwachting is dat zodra het verkeer gewend is aan de nieuwe situatie
er, behalve de reguliere vertraging, geen extra vertraging optreedt voor het verkeer
richting Duitsland. Voor het verkeer richting Utrecht zal er waarschijnlijk een extra
vertraging blijven bestaan van circa 10 minuten.
Om de hinder tot het minimum te beperken zijn maatregelen getroffen in de vorm van
extra weginspecteurs, een stand-by berger en monitoring van het verkeer waarbij gebruik
wordt gemaakt van sociale media en dergelijke. Aanvullend gaat dit jaar het programma
«Gedragsaanpak A12» van start, met een doorloop tot eind 2024. Dit programma stimuleert
reizigers om op dit traject anders te reizen.
Vraag 4
Wat betekent dit voor mogelijke vertraging op het onderliggende wegennetwerk?
Antwoord 4
Gedurende reguliere situaties is de vertraging op het onderliggend wegennetwerk naar
verwachting beperkt tot enkele minuten, maar bij calamiteiten en incidenten zal de
druk op het onderliggende wegennetwerk toenemen. In voorkomende gevallen zijn omleiding-scenario’s,
welke samen met de mede wegbeheerders zijn opgesteld, beschikbaar.
Vraag 5
Is er een mogelijkheid om de vergunningen voor renovatie sneller te krijgen en eerder
te kunnen beginnen aan (en afronden van) de noodzakelijke werkzaamheden?
Antwoord 5
De renovatie van de A12 IJsselbruggen is een technisch complex proces en dient zorgvuldig
voorbereid te worden om de werkzaamheden goed en veilig uit te kunnen voeren. Het
verkrijgen van de vergunningen kost tijd, maar dit bepaalt op dit moment niet het
kritische tijdspad. Aanbestedingsprocedures, ontwerpen en de uitvoeringswerkzaamheden
zijn in sterkere mate bepalend voor de doorlooptijd van deze renovatie. Tijdens de
ontwerpfase en de planning van de uitvoeringswerkzaamheden zal met de geselecteerde
opdrachtnemer gezocht worden naar optimalisatie.
Vraag 6
Wat is gecommuniceerd richting transportondernemers in de regio en welke alternatieven
hebben zij?
Antwoord 6
Direct na het gereedkomen van de berekeningen en de planning van de renovatie, eind
2019, is er gezocht naar mogelijkheden om zo lang mogelijk, zo veel mogelijk rijstroken
beschikbaar te houden voor het verkeer. Deze informatie is daarna direct gecommuniceerd
aan alle belangrijke partners, zoals transportondernemers. Hierin is aangegeven dat
de stalen bruggen om-en-om worden ontzien door het instellen van het verkeerssysteem
om zo, tot aan start renovatie in 2022, het risico op onverwachte afsluitingen in
de periode tot renovatie te beheersen.
Vraag 7
Welke rol voor verlichting van files in de regio kan een doorgetrokken A15 met een
brugverbinding tussen knooppunt Ressen en de A12 gaan spelen en wanneer wordt daarmee
begonnen en wanneer wordt deze opgeleverd?
Antwoord 7
Het doortrekken van de A15 zal voor ontlasting van de A12 en de A325/N325 gaan zorgen.
Op dit moment ligt het Tracébesluit voor behandeling bij de Raad van State. De verwachting
is dat eind 2020 de uitvoering van start kan gaan en eind 2024 gereed zal zijn.
Vraag 8
Verwacht u nog stikstofproblemen die vertraging opleveren?
Antwoord 8
Nee, ik verwacht geen stikstofproblemen bij de uitvoering van de tijdelijke maatregelen
en de renovatie van de IJsselbruggen. De maatregelen en werkzaamheden veroorzaken
een tijdelijke en geringe toename van de stikstofdepositie. Hiermee wordt echter een
volledige sluiting van de bruggen voorkomen. Een volledige sluiting zou naast ernstige
gevolgen voor de doorstroming van het verkeer, een forse toename van de stikstofdepositie
tot gevolg hebben door omrijdend verkeer langs o.a. de Veluwe.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.