Schriftelijke vragen : De stikstofdepositie van Schiphol
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de stikstofdepositie van Schiphol (ingezonden 3 februari 2020).
Vraag 1
            
Naar welk document refereerde u toe u stelde dat de stikstofdepositie van Schiphol
               op Natura2000 gebieden in kaart is gebracht? Kunt u dit document delen met de Kamer?1
Vraag 2
            
Waar doelde u op toen u in het Kamerdebat zei dat er met betrekking tot de stikstofuitstoot
               van Schiphol rekening gehouden is met «de wettelijke voorschriften van de milieueffectrapportages»?
               Naar welke wettelijke voorschriften verwijst u?
            
Vraag 3
            
Hoe ziet u de uitspraak van de commissie voor de Milieu Effect Rapportages, dat voor
               de bepaling van significante effecten, een vergelijking tussen alternatieven uit de
               Milieu Effect Rapportages van 2002 en 2008 niet relevant is?
            
Vraag 4
            
Klopt het dat er sinds 2004 geen passende beoordeling is gedaan over de stikstofdepositie
               veroorzaakt door Schiphol op Natura 2000 gebieden? Waarom niet?
            
Vraag 5
            
Klopt het dat de feitelijke emissies van Schiphol sinds 2004 (de inwerkingtreding
               van de natuurbeschermingsregelgeving) zijn toegenomen?
            
Vraag 6
            
Deelt u de conclusie van de Commissie voor de Milieu Effect Rapportage (MER), dat
               er redenen zijn om aan te nemen dat er wel sprake is van significante effecten op
               Natura 2000 gebieden sinds 2004?
            
Vraag 7
            
Betekent dit dat voor de Milieu Effect Rapportage die nu voor het Luchthavenverkeersbesluit
               1 (LVB 1) wordt opgesteld 2004 als referentiejaar moet worden vastgesteld?
            
Vraag 8
            
Wat zouden de gevolgen zijn voor Schiphol als blijkt dat sinds 2004 er significante
               effecten op Natura2000-gebieden hebben plaatsgevonden door de operatie van Schiphol?
            
Vraag 9
            
Klopt het dat de grenzen met betrekking tot emissies zoals vastgelegd in de Luchthaven
               Verkeers Besluiten van 2002 en 2008 per vliegbeweging zijn, en er dus geen absoluut
               emissieplafond is? Hoe kan/kon in dat geval het effect op de omliggende natuur worden
               bepaald? Is voor een toekomstig besluit niet een absoluut emissieplafond nodig?
            
Vraag 10
            
Klopt het dat het aantal van 500.000 vliegbewegingen en de emissies hiervan nog niet
               zijn vastgelegd in een vergunning? En dat er nog geen toets heeft plaatsgevonden van
               de significante effecten op Natura 2000 gebieden?
            
Vraag 11
            
Zijn er al inhoudelijke reacties van de luchthavens waarvoor MOB een handhavingsverzoek
               heeft ingediend? Zo ja, kunt u die met de Kamer delen?
            
Vraag 12
            
Wordt in de MER voor Schiphol gerekend met een warmte-inhoud ongelijk 0 MW? Zo ja,
               kunt u exact aan geven met welke warmte-inhoud er is gerekend en hoe deze is bepaald?
            
Vraag 13
            
Kunt u de berekening m.b.t. de «warmteflux» van 43 MW in de MER Lelystad Airport vrijgeven?2 Is onderzocht wat de depositie is bij gebruik van 0 MW warmte-inhoud? Wat is de wetenschappelijke
               onderbouwing van de gebruikte 43 MW?
            
Vraag 14
            
Is er een verschil, en zo ja, wat is het verschil tussen warmteflux en warmte-inhoud?
Vraag 15
            
Moeten luchthavens om de depositie van hun emissies als een puntbron, een serie puntbronnen
               of op een andere manier worden gemodelleerd? Hoe streng moeten vluchtpaden worden
               gehandhaafd om accuraat luchtvaartemissies te kunnen voorspellen?
            
Vraag 16
            
Is Aerius in staat om snel bewegende bronnen zoals vliegtuigen, goed te modelleren?
Vraag 17
            
Is de stikstof emissie door vliegtuigen van Schiphol berekend op basis van modellen,
               met theoretische emissiewaarden, met behulp van metingen of ook op basis van de daadwerkelijk
               gevlogen en gemonitorde vluchtpaden?
            
Vraag 18
            
Wie was en is eind of systeemverantwoordelijk voor de check of Schiphol wel alle benodigde
               vergunningen heeft?
            
Vraag 19
            
Is er na 2004, bijvoorbeeld bij het LVB 2008, opgemerkt dat er geen geldige natuurvergunning
               was voor stikstof?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
          