Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Amhaouch over de ontspoorde trein bij Voorburg
Vragen van het lid Amhaouch (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de ontspoorde trein bij Voorburg (ingezonden 8 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
29 januari 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Ontspoorde trein bij Voorburg vertoonde dagen voor ongeluk al
mankementen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Zijn er gewonden gevallen bij het ongeluk? Zo ja, om hoeveel mensen gaat het en met
wat voor verwondingen hebben zij te maken (gehad)?
Antwoord 2
Ja, de NS heeft mij geïnformeerd dat er twee lichtgewonden zijn, de hoofdconducteur
en een reiziger. De reiziger is hiervoor behandeld in het ziekenhuis en hersteld.
De hoofdconducteur is ter plaatse opgevangen. Zij waren geschrokken, maar maken het
gelukkig goed. De NS heeft mij geïnformeerd dat zij om privacy-redenen geen nadere
informatie kan geven over de aard van de verwondingen.
Vraag 3
Hoe zijn de inzittenden na het ongeluk opgevangen?
Antwoord 3
De NS heeft mij geïnformeerd dat alle circa 170 passagiers uit de trein zijn gehaald
en met een andere trein naar Den Haag Centraal zijn gebracht. De reizigers zijn op
Den Haag Centraal opgevangen door NS-personeel en hebben iets te drinken gekregen.
Van reizigers die daar behoefte aan hadden heeft de NS de contactgegevens genoteerd
en een bos bloemen naar hen gestuurd. Zodra de resultaten van het vervolgonderzoek
dat de NS uitvoert afgerond is, zal dit met hen gedeeld worden.
Vraag 4 en 5
Kunt u aangeven of het klopt dat de trein die ontspoorde bij Voorburg al mankementen
vertoonde zoals ernstig trillen tijdens het rijden? Klopt het tevens dat NS-medewerkers
hiervoor hebben gewaarschuwd? Zo ja, wat is met deze waarschuwing gedaan?
Kunt u aangeven of het klopt dat het erop lijkt dat de oorzaak van de ontsporing is
dat twee wielen van de trein beschadigd zijn geraakt?
Antwoord 4 en 5
Direct na het incident is de NS, in afstemming met de ILT en ProRail, een onderzoek
gestart naar de achterliggende oorzaken van de ontsporing. Dit onderzoek loopt momenteel
nog en ik wil niet vooruitlopen op de uitkomsten ervan.
Vraag 6
Op welke wijze en termijn zal worden onderzocht wat er precies is gebeurd? Ligt er
in dit onderzoek ook een rol voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid?
Antwoord 6
Een team van deskundigen van verschillende disciplines bij de NS onderzoekt hoe dit
incident heeft kunnen gebeuren. De NS doet dit in afstemming met ProRail en de ILT.
Daarbij worden alle relevante data, onderhoudsgegevens en meldingen over de trein
in het verleden geanalyseerd. Op dit moment zijn er meerdere punten die nog verder
uitgezocht moeten worden voordat duidelijk is welke (combinatie van) factoren tot
dit incident heeft geleid.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is over het onderzoek geïnformeerd en beraadt zich
nog over een eventueel eigen onderzoek. Naar verwachting besluit zij binnenkort hierover.
De Onderzoeksraad maakt het besluit tot het uitvoeren van een onderzoek bekend via
haar website.
Vraag 7
Op welke manier zal de Kamer worden geïnformeerd over de exacte oorzaak en eventuele
aanbevelingen om dit in de toekomst te voorkomen?
Antwoord 7
Zodra het onderzoek is afgerond wordt de Kamer daarover geïnformeerd. NS verwacht
het onderzoek medio dit jaar te zullen afronden.
Vraag 8
Worden er in de fase tot de resultaten van het onderzoek bekend zijn (tijdelijke)
acties genomen om mogelijke herhaling op korte termijn te voorkomen? Zo ja, welke?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Direct na de ontsporing zijn door de NS alle 49 DDZ-treinstellen (het type dubbeldekstreinen
van de ontspoorde trein) uit voorzorg (extra) gecontroleerd. Elke 24 uur herhaalt
de NS deze controles. In enkele gevallen is door de NS uit voorzorg verder onderhoud
uitgevoerd. De NS heeft mij geïnformeerd dat er tijdens deze controles geen vergelijkbare
gevallen zijn aangetroffen. Tevens is de opvolging uit meetsystemen (zoals Quo Vadis,
systeem voor mankementendetectie) en meldingen stringenter ingericht zolang het onderzoek
loopt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.