Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Belastingdienst heeft geen btw-id voor starters: 'Ik zit weken op zwart zaad'
Vragen van de leden Lodders en Aartsen (beiden VVD) aan de Minister van Financiën en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Belastingdienst heeft geen btw-id voor starters: «Ik zit weken op zwart zaad»» (ingezonden 24 januari 2020).
Vraag 1
Wat vindt u van de situatie dat startende ondernemers weken moeten wachten op een
btw-identificatienummer en hierdoor hun bedrijf niet kunnen uitoefenen?1
Vraag 2
Kunt u aangeven hoeveel startende (deeltijd)ondernemers last hebben van deze situatie?
Vraag 3
Kunt u aangeven waarom ondernemers nu aanlopen tegen deze problemen terwijl de piek
van het aantal startende (deeltijd)ondernemers te voorzien was?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het bijzonder vervelend en onwenselijk is wanneer ondernemers
zich moeten bezighouden met administratieve rompslomp en tekortkomingen bij de Belastingdienst
in plaats van met ondernemen omdat ze niet beschikken over een geldig btw-id? Zo ja,
waarom? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Waarom krijgen nieuwe ondernemers hun btw-id niet mee bij hun KvK-inschrijving?
Vraag 6
Kunt u aangeven waarom de werkwijze bij inschrijving bij de KvK veranderd is en hoeveel
capaciteit er extra ingezet moet worden bij de Belastingdienst om volgens deze nieuwe
werkwijze te werken?
Vraag 7
Deelt u de mening dat de wijziging van bovengenoemde werkwijze tot meer bureaucratie
leidt en dit niet in lijn is met het regeerakkoord waarin juist de afspraak is gemaakt
om de regeldruk en administratieve lasten te beperken? Zo ja, welke stappen gaat u
zetten om op dit punt de administratieve lasten te beperken?
Vraag 8
Hoe ziet de beoordeling van een aanvraag eruit (welke handelingen worden verricht)
en hoeveel tijd neemt een individuele beoordeling in beslag? Hoeveel beoordelingen
zijn er vanaf de start van deze nieuwe werkwijze afgewezen en met welke reden?
Vraag 9
Hoeveel aanvragen voor een btw-id liggen nog op de plank en hebben nog geen check
gehad?
Vraag 10
Wat is de oorzaak van de achterstanden met de verwerking van de aanvragen voor een
nieuwe btw-id, mede gezien het feit dat u op de hoogte bent van het jaarlijkse piekmoment
aan het begin van het nieuwe jaar?
Vraag 11
Klopt het dat de Belastingtelefoon de bezorgde ondernemers zonder btw-id onvoldoende
telefonisch kan helpen en dat er binnen de dienst soms zelfs aanvragen kwijtraken?
Welke acties heeft u in gang gezet om het kwijtraken van dossiers per direct te stoppen?
Vraag 12
Heeft u contact met vertegenwoordigers van ondernemers om de problemen waar ondernemers
tegenaan lopen te inventariseren en samen te zoeken naar oplossingen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 13
Wat gaat u doen om de achterstanden weg te werken? Wanneer is de verwachting dat de
achterstanden zijn weggewerkt? Wat gaat u doen om deze getroffen ondernemers te ondersteunen?
Vraag 14
Kunt u aangeven of alle ondernemers inmiddels beschikken over een btw-id nummer op
basis van de tussenoplossing (de factuurvariant), waarvoor de Belastingdienst heeft
gekozen, omdat het niet mogelijk was per 1 januari 2020 op een geheel nieuw systeem
over te gaan, dat nodig was, omdat het oude btw-nummer (op basis van het BSN) niet
meer gebruikt mocht worden? Kunt u aangeven wanneer het geheel nieuwe systeem (zoals
aangekondigd in de brief van 19 december 20182geïmplementeerd gaat worden?
Vraag 15
Kunt u de vragen voor het algemeen overleg over de Belastingdienst van 4 maart 2020
beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
A.A. Aartsen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.