Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op de vragen van de leden Van Dam, Bosman, Diertens, Van der Graaf, Van Raak, Kuiken, Krol, Kuzu en Bisschop over de aanleg van wegen op Sint Eustatius
Vragen van de leden Van Dam (CDA), Bosman (VVD), Diertens (D66), Van der Graaf (ChristenUnie), Van Raak (SP), Kuiken (PvdA), Krol (50plus), Kuzu (DENK) en Bisschop (SGP) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de aanleg van wegen op Sint-Eustatius (ingezonden 18 december 2019).
Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede namens
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 21 januari 2020).
Vraag 1
Herinnert u zich de voortgangsrapportage Sint Eustatius zoals die op 5 december 2019
door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer
is gezonden?1 Bent u met name bekend met de passage in die brief (pagina 9) dat de regeringscommissaris
ten aanzien van het aanleggen van wegen het contract met de aannemer beëindigd heeft
en dat thans naar «een oplossing» gezocht wordt?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de opvatting dat het buitengemeen teleurstellend is dat ondanks alle beloftes
en inspanningen tot op de dag van vandaag de situatie van de wegen op Sint Eustatius
nauwelijks verbeterd is ten opzichte van de situatie bij aanvang 2018? Bent u het
eens met de constatering dat juist dit thema voor burgers van Sint Eustatius een tastbaar
bewijs had kunnen zijn dat de kwaliteit en de daadkracht van het bestuur zich ten
goede heeft ontwikkeld?
Antwoord 2
Dat bij uitstek Cherry Tree, dat als startproject gekozen werd omdat het een snelle
en grote verbetering van de leefomgeving zou opleveren, nog steeds niet van de grond
is gekomen, is zonder meer teleurstellend. Dit geldt met name voor de bewoners van
de betreffende wijk, die al te lang op verbetering wachten. Overigens zijn inmiddels
wel twee andere wegenprojecten op Sint Eustatius, de projecten Jeems road en White
Hook, in uitvoering, die voorspoedig verlopen.
Vraag 3
Klopt het dat de voorbereiding en de aanbesteding van het project om de Cherry Tree
Road van een wegdek te voorzien vooral op Europese leest is geschoeid? Is het correct
dat er aan de technische kwaliteit eisen zijn gesteld die wellicht passen in het Europese
deel van Nederland, maar veel te overdreven zijn voor de schaal van het eiland Sint
Eustatius? Kunt u uitleggen welke beperkingen de gehanteerde aanbestedingsregels hebben
veroorzaakt voor betrokkenheid van lokale aannemers?
Antwoord 3
Er is in de aanbesteding van het project Cherry Tree gekozen voor een eenvoudige internationale
aanpak voor kleinere werken (tot $ 10 miljoen) die regelmatig in de Caribische regio
gebruikt wordt. Er was dan ook geen sprake van beperkingen voor lokale aannemers noch
van een Europese aanbesteding. Het uitgangspunt bij het ontwerp voor de wegen in Cherry
Tree was een robuust ontwerp om een onderhoudsarme weg te realiseren. Daarnaast is
rekening gehouden met de klimatologische omstandigheden op het eiland zoals de hoge
temperaturen, een zeeklimaat en extreme regenval.
Voor het Cherry Tree project zijn meerdere offertes uitgevraagd aan regionale en lokale
aannemers. De opdracht werd gegund aan een joint venture van een internationale, op
Sint Eustatius gevestigde, partij, Koop International BV, en een lokale aannemer.
Ook voor het tweede wegenproject «de weg naar Jeems», dat inmiddels van start is gegaan,
hebben de lokale aannemers in de openbare aanbesteding meegedongen. Daarbij heeft
een lokale aannemer de opdracht gewonnen.
De infrastructurele projecten worden al zoveel mogelijk opgeknipt in logische eenheden
waarop de lokale en regionale aannemers kunnen inschrijven. Leerervaringen die worden
opgedaan met projecten en de aanpak daarvan worden meegenomen in lopende en volgende
projecten.
Vraag 4
Welke buiten Sint Eustatius gevestigde bedrijven zijn bij dit project betrokken geweest
en wat is hun meerwaarde geweest? Bent u bereid bij het zoeken naar een oplossing
meer lokaal, op het eiland zelf, naar oplossingen te zoeken? Bijvoorbeeld door de
aanbesteding van werkzaamheden zodanig op te knippen dat lokale aannemers kunnen inschrijven?
Bent u bereid om bij het stellen van kwaliteitseisen aan het af te leveren werk lokaal
realistische eisen te formuleren?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 5
Welke maatregelen gaat u nemen om op zo kort mogelijke termijn daadwerkelijk het wegennet
op Sint Eustatius te verbeteren en uit te breiden?
Antwoord 5
In het geval van het project Cherry Tree heeft het openbaar lichaam er na beëindiging
van het contract met de aannemer voor gekozen dit nu in eigen beheer af te maken.
De afdeling openbare werken is van plan nog deze maand in Cherry Tree aan de slag
te gaan, op onderdelen ondersteund door lokale of regionale aannemers.
Het aanleggen van wegen en het onderhouden van het wegennet is een eilandelijke taak.
Sint Eustatius heeft een wegenplan opgeleverd. Daarin zijn naast het verharden van
wegen in de wijk Cherry Tree onder andere de renovatie van de weg naar Jeems, en de
vernieuwing van twee hoofdaders (de weg tussen het ziekenhuis, de luchthaven en twee
scholen en de renovatie van de weg tussen de zeehaven en de luchthaven) voorzien.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en ik hebben financiële middelen beschikbaar
gesteld om de wegen aan te pakken. In totaal is er daarmee nu voor de wegen op Sint
Eustatius ongeveer € 9.5 miljoen beschikbaar, waarvan € 1.4 miljoen uit wederopbouwmiddelen
van het Ministerie van I&W en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
€ 5.6 miljoen uit een eenmalige impuls van het Ministerie van IenW en € 2.5 miljoen
uit de structurele middelen voor beheer en onderhoud van de infrastructuur voor de
jaren 2018 en 2019, voortvloeiend uit de afspraken uit het Regeerakkoord.
Een zorgvuldig en transparant wegenprogramma opzetten en uitvoeren kost tijd. Zeker
als daarin ook afwatering en het ondergronds brengen van kabels en vernieuwen van
waterleidingen (zodat de weg daarna hiervoor niet meer opgebroken hoeft te worden)
worden meegenomen.
Het tweede wegenproject, de weg naar Jeems, dat vorig jaar werd aanbesteed loopt goed.
Daarnaast is de afdeling openbare werken van het openbaar lichaam met eigen middelen
aan de slag gegaan met het verharden van wegen in de wijk White Hook.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.