Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Keuzegids mbo 2020: mbo-opleiding met de hoogste baankans trekt weinig studenten’
Vragen van het lid Kuik (CDA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Keuzegids mbo 2020: mbo-opleiding met de hoogste baankans trekt weinig studenten» (ingezonden 14 januari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitkomst van de studiekeuzegids mbo 2020 dat mbo-opleidingen
met de hoogste baankans weinig studenten weet te trekken?1
Vraag 2
Bent u het met de mening eens dat het een groot goed is dat jongeren de vrijheid hebben
om zelf te kiezen voor een opleiding en ziet u het belang voor jongeren dat ze met
de opleiding perspectief op een baan hebben? Wat vindt u van de uitkomst van de studiekeuzegids
mbo 2020 dat kansopleidingen weinig studenten trekken?
Vraag 3
Deelt u de zorgen over de tekorten die zijn ontstaan bij kansopleidingen en daarmee
ook de kansberoepen welke cruciaal zijn voor het functioneren van onze samenleving?
Zo ja, ziet u hierin ook een rol voor uzelf weggelegd, juist vanwege dit belang voor
de samenleving? Zo nee waarom niet?2
Vraag 4
Welke concrete stappen gaat u nemen en welke effectieve stappen worden er nu al genomen?
Vraag 5
Kunt u een overzicht geven van deze concrete stappen voor de sectoren veiligheid,
(af)bouw, techniek en zorg?
Vraag 6
Welke bredere strategie is er voor deze kansopleidingen? Hoe staat het met de uitvoering
van de motie Kuik/Smals die oproept een strategie «kansopleidingen» op te stellen?3
Vraag 7
Hoe verklaart u dat er aan de ene kant studies zijn met een zeer lage instroom studenten
voor sectoren waar grote tekorten zijn en aan de andere kant studies zijn met een
zeer hoge instroom studenten voor sectoren waar baankansen slecht zijn?
Vraag 8
Bent u het met de mening eens dat deze onevenwichtige verdeling zorgwekkend is? Wat
gaat u eraan doen, in uw rol als stelselverantwoordelijke, om deze scheve verhouding
weer in balans te brengen?
Vraag 9
Kunt u aangeven óf en in welke mate er succes is geboekt omtrent het aantrekkelijker
maken van deze kansopleidingen? Zo ja, wat zijn de succesfactoren die hieraan ten
grondslag liggen? Hoe kan er in de toekomst geleerd worden van de succesverhalen?
Kunt u dit specifiek aangeven voor opleidingen rondom de sectoren veiligheid, (af)bouw,
techniek en zorg?
Vraag 10
Kunt u de antwoorden geven voor de plenaire behandeling van de Wet versterking positie
mbo-studenten?
Indieners
-
Gericht aan
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
A. Kuik, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.