Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs (ingezonden 18 november 2019).
Mededeling van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen
            23 december 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Italy’s Students Will Get a Lesson in Climate Change. Many Lessons,
               in Fact»1 en «Nieuw vak op Italiaanse scholen: Klimaatles»?2
Vraag 2
            
Kunt u een inhoudelijk overzicht verschaffen van de Italiaanse plannen om vanaf volgend
               schooljaar in alle leerjaren lessen te organiseren over de klimaatcrisis en duurzaamheid?
            
Vraag 3
            
In hoeverre heeft de voorgenomen inhoud van de Italiaanse klimaatlessen al een plaats
               in het huidige Nederlandse onderwijs?
            
Vraag 4
            
Welk deel van de voorgenomen inhoud van de Italiaanse klimaatlessen zou nieuw zijn
               voor het Nederlandse onderwijs?
            
Vraag 5
            
Op welke wijze gaat Italië de voorgenomen klimaateducatie in de praktijk integreren
               in het hele curriculum?
            
Vraag 6
            
Klopt het dat Italië een commissie heeft aangesteld, met daarin o.a. Kate Raworth,
               om als «peerreviewer» te kijken naar het curriculum? Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 7
            
Hoe verhouden de Italiaanse plannen zich tot de inhoud en het proces van de Nederlandse
               curriculumherziening?
            
Vraag 8
            
Erkent u dat duurzaamheid in het onderwijs een basisvoorwaarde is om succesvol te
               kunnen werken aan een leefbare planeet en een groene economie voor nu, later, hier
               en elders? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 9
            
In hoeverre is in het proces van de Nederlandse curriculumherziening gewerkt met de
               strekking van de aangenomen motie-Ouwehand, die oproept om te onderzoeken hoe duurzame
               ontwikkeling op integrale wijze in het Nederlandse onderwijs gefaciliteerd zou kunnen
               worden?3
Vraag 10
            
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van de stappen die, sinds het aannemen
               van de motie-Ouwehand in 2014, zijn gezet in de richting van het integraal faciliteren
               van duurzame ontwikkeling en klimaateducatie in het Nederlandse onderwijs?
            
Vraag 11
            
Kunt u, met het oog op de aangenomen motie-Van Raan over een toezichthoudende rol
               voor de onderwijsinspectie bij onderwijselementen georganiseerd door bedrijven, aangeven
               hoe u eventuele ondermijning van op wetenschappelijke inzichten gebaseerde klimaat-
               en duurzaamheidseducatie gaat voorkomen?4
Mededeling
            
Op 18 november jongstleden heeft het lid Van Raan (PvdD) van uw Kamer schriftelijke
               vragen gesteld over het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs
               (2019Z22342).
            
Tot mijn spijt is zorgvuldige beantwoording binnen de gestelde termijn niet mogelijk.
               Ik zal de vragen zo snel mogelijk, maar in ieder geval in januari beantwoorden.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.